• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A321 frakter - Qantas launch customer

Someone

Moderator
Medlem
Mon tro om FedEx kan bli en stor operatør av disse i fremtiden, når timene på dagens B757 begynner å bli lange. Annen rekkevidde, men B757-flåten flyr vel ikke nødvendigvis de lengste strekkene for FedEx uansett.
 
Mon tro om FedEx kan bli en stor operatør av disse i fremtiden, når timene på dagens B757 begynner å bli lange. Annen rekkevidde, men B757-flåten flyr vel ikke nødvendigvis de lengste strekkene for FedEx uansett.



Inntil videre kan de jo fylle på med konverterte 757 maskiner

Men vet ikke hvordan de bruker de i dag?
 
Har ikke registrert noen på spesielt lange strekk ... tror nok 321 godt kan fylle hullet etterhvert. Men haster neppe. Med lav utnyttelse og rikelig tilgang på brukte fly kan de vente.
 
Ja, det konverteres jo fortsatt 757 maskiner til fraktere. Men en dag går de tom for maskiner å konvertere
 
Første maskin til Qantas har nå begynt testingen ut fra SIN før leverig til Qantas.

Og sånn ser maskinen ut:

https://twitter.com/JetPhotos/status/1300307831271415808
EguTs0uWAAABnN9
 
Qantas har nå tatt sin frakter i bruk, innenriks i Australia, og ble da de første som som kommersielt opererer typen. Litt artig registrering: VH-ULD

https://twitter.com/Airbus/status/1321027123755339776

Thrilled to see the first #A321P2F entering service with
@Qantas
for Australia Post. It offers:
⚖️a 28 metric tons payload
2,300+ nm range
up to 14 full containers on the main deck
up to 10 containers on the lower deck
A game changer for cargo ops.
 
Får håpe nissen kommer med sånne til snille fraktsjefer til jul [emoji16] Spøk til side, en flott maskin og med godt volum av pakker og frakt på den, så blir det nok en moneymaker.
 
IndiGo vurderer å skaffe seg 5 ombygde A321 fraktere og således etablere en egen fraktflåte

https://www.business-standard.com/a...ith-airbus-for-freighters-121030900116_1.html

IndiGo, the country’s largest airline, is in talks with Airbus to finalise a deal to acquire up to five A321 converted freighters amid a burgeoning air cargo market. People aware of the development said that while the airline would test the market with five freighters, it might acquire more in the future depending on their performance.
 
Så da har man:
A321P2F - Airbus/ST Engineering
A321PCF - Precision Conversion
A321SDF - Sine Draco

Da blir det to A321PCF varianten til ATSG, som skal få konvertert to maskiner nede Tampa

https://www.scramble.nl/civil-news/...p_vrbrhPXgrBw0CGV853UpLvN8NbZmav-GAOZNLFp0SBo

The Air Transport Services Group (ATSG) has announced it has acquired two A321s which it will convert to A321PCFs and lease-out via its Cargo Aircraft Management leasing subsidiary.
 
Back
Top