• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A320 ETOPS?

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
På LCC terminal i KUL så jeg AirAsia 320 ETOPS . Må innrømme jeg aldri har sett og hørt om dette ? Noen som vet mer ?
 
Re: A320 ETOPS

Ingen heksekunst. A320 kan ETOPS-sertifiseres akkurat som hvilken som helst annen flytype. Det er imidlertid ikke så vanlig med slike i Europa eller USA da det er av begrenset nytte. Den har jo ikke rekkevidde til å fly over havstrekningene der det er påkrevet. I Asia er det nok flere strekninger der det kan være nødvendig å bruke ETOPS for å kunne fly effektivt.
 
Har flydd to ex. Iberia A320 og de er forberedt for ETOPS, vet riktignok ikke om Iberia har dem sertifisert for ETOPS. Den eneste forskjellen jeg kan huske i farten er at de har separate brannslukningsanlegg for fremre og bakre bagasjerom i stedet for et felles som er det vanlige.
 
Back
Top