A300

Replying to Topic 'A300'

Midt Oesten forsatte vel lengre enn A300 var i flaaten ? I hvertfall Saudi Arabia
 
Replying to Topic 'A300'

Jeddah gikk via Athen...Riyadh gikk nonstop fra CPH og fortsatte til Dar Es Salam (eller omvendt...)
 
Replying to Topic 'A300'

Oi .. naa fikk jeg gymmet hjernemusklene ....

DAR gikk vel paa slutten via ATH med DC-8, tror jeg .. tror ikke DAR fikk Airbus. Jeddah gikk en periode med MD83 i kombinasjon med Riyadh ... Jeddah gikk vel ogsaa via ATH med A300 og DC-8 ... Riyadh tror jeg kun gikk i MD83-perioden via JED ...

Ta ikke dette som fakta - dere som sitter med gamle tidtabeller boer kunne klare opp dette ..
 
Replying to Topic 'A300'

Saavidt jeg husker var vel 1982 det siste aaret A300 ble operert som SAS flighter, i 1983 var vel 3 av disse "overfoert" til Scanair og den fjerde var utleid til MAS (og malt i Malaysian farger !) Den som var utleid til MAS ble w/o etter at den landet foer rullebanen i Kuala Lumpur i en kraftig regnstorm(alle overlevde, men maskinen brant opp), saavidt jeg vet var det siste flight for MH og SAS crewet ventet paa flyplassen for aa fly den hjem....
 
Replying to Topic 'A300'

A300 fikk Janne farger - men kun den orange varianten...;)
 
Replying to Topic 'A300'

Originally posted by dc-8-63


Saavidt jeg husker var vel 1982 det siste aaret A300 ble operert som SAS flighter, i 1983 var vel 3 av disse "overfoert" til Scanair og den fjerde var utleid til MAShjem....



''Period of operation: 1980-1986''

Jeg fikk heller ikke ID-billetter foer i '83 ....
 
Replying to Topic 'A300'

För intresserade:

C/n 079 LN-RCA sista flygning i trafik som B2-320 29 jan. 1983 Baghdad-CPH, ferried till Lemwerder 30 jan. 1983 för konv. till B4-120, första flygning som B4 25 mars 1983 Lemwerder-ARN, leased till Scanair och i trafik 25 mars 1983 ARN-Malaga.

C/n 094 SE-DFK sista flygning i trafik som B2-320 2 jan. 1983 Stansted-ARN, ferried till Lemwerder 6 jan. 1983 för konv. till B4-120, första flygning som B4 19 mars 1983, ferried 30 mars 1983 Lemwerder-ARN, leased till Scanair och i trafik 1 april 1983 ARN-Kos.

C/n 122 OY-KAA sista flygning i trafik som B2-320 20 mars 1983 Tenerife-ARN, ferried 5 april 1983 till Lemwerder för konv. till B4-120, första flygning som B4 4 juni 1983 Lemwerder-ARN, i trafik 9 juni 1983 CPH-Athen-Beyrut-Damascus, sista flygning i trafik 3 oktober 1983 Damascus-Athen-CPH, levererad ex ARN 12 oktober 1983, leased till Malaysian.

C/n 128 SE-DFL sista flygning som B2-320 9 juni 1983 CPH-Lemwerder för konv. till B4-120, retur 3 augusti 1983 Lemwerder-CPH som B4, i trafik 6 augusti 1983 CPH-Manchester-Lissabon (en TAP Air Portugal flygning), leased till Scanair 17 januari 1984.
 
Replying to Topic 'A300'

Originally posted by LN-MOW


Originally posted by dc-8-63


Saavidt jeg husker var vel 1982 det siste aaret A300 ble operert som SAS flighter, i 1983 var vel 3 av disse "overfoert" til Scanair og den fjerde var utleid til MAShjem....



''Period of operation: 1980-1986''

Jeg fikk heller ikke ID-billetter foer i '83 ....

..det inkluderer aarene de floey for Scanair...og saavidt jeg kan se overtok Scanair A300 engang i 1983...jeg finner ikke bilder av dem i SAS farger etter 1982, men finner dem i Scanair farger
 
Replying to Topic 'A300'

Ja, det maa ha vaert i '83 jeg floey A300 til ATH ... var der nede flere ganger det foerste aaret jeg hadde billetter ..
 
Replying to Topic 'A300'

Da kan vi vel konkludere litt etter alle disse postingene, og ikke minst en nyttig oversikt fra RolfL :)

Europatrafikken var i perioden 1980 til 1982 med tilsammen 4 A300B2.
Så i 1983 blir alle 4 bygget om til A300B4, og LN-RCA og SE-DFK umiddelbart overført til Scanair, mens OY-KAA og SE-DFL fortsetter i SAS for sommersesongen 1983, og det er disse flightene LN-MOW har skrevet om. For vinteresesongen 1983/84 blir OY-KAA leiet ut til MAS :( og SE-DFL overført til Scanair.

Og Scanair begynte ikke å male om i orange "Janne-farger" før på høsten 1983, et halvt år etter at SAS begynte å legge om. Kanskje SE-DFL gikk rett fra SAS dragehode til Scanairs nye farger? De to første fløy det første året med dragehode og sol på halen.
 
Replying to Topic 'A300'

Och för att följa upp Fellowship så har jag tittat på mina foton och hittat följande:

C/n 079 LN-RCA Har ett foto från 16 april 1983 med Scandinavian på kroppen, gamla målningen med drakhuvudet men Scanair titles på tail tillsammans med sol. På ett foto från 24 december 1983 är maskinen i full Scanair orange målning.

C/n 094 SE-DFK Foto från 22 juni 1983 med Scandinavian på kroppen, gamla målningen med drakhuvudet men Scanair titles på tail tillsammans med sol. Foto från 4 mars 1984
orange Scanair målning utan stripes, foto 18 mars 1984 full orange målning med stripes.

C/n 128 SE-DFL Foto från 14 april 1984 i full Scanair orange målning.
 
Replying to Topic 'A300'

Takk for mange flotte og oppklarende svar. Men hvorfor la SK ned Scanair som selvstendig flyselskap i sin tid?
 
Replying to Topic 'A300'

Scanair ble ikke lagt ned, men slaatt sammen med det Danske Conair (eid av Spies). Mener at Spies og Vingreiser ble kjoept opp og som en foelge ble Scanair og Conair slaatt sammen..og beveger jeg meg ut paa tynnere is lurer jeg paa om ikke nettopp de 3 A300 kom inn via Conair i det nye sammenslaatte selskapet....
 
Replying to Topic 'A300'

Og resultatet ble Premiair. Mesteparten av de ansatte ble vel også med over dit.
 
Replying to Topic 'A300'

Originally posted by dc-8-63
Scanair ble ikke lagt ned, men slaatt sammen med det Danske Conair (eid av Spies). Mener at Spies og Vingreiser ble kjoept opp og som en foelge ble Scanair og Conair slaatt sammen..og beveger jeg meg ut paa tynnere is lurer jeg paa om ikke nettopp de 3 A300 kom inn via Conair i det nye sammenslaatte selskapet....

Jag har foto på OY-CNA från 22 sept. 1994 i full Conair målning.
 
Back
Top