A300 og bruk av flaps ved t/o

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
En grei forklaring som ble gitt til samme spørsmål på Airliners.net for en stund siden;

Flaps increase lift, but also increase drag. So, while flaps give you more lift at a lower speed letting you get off the runway faster, a flapless T/O has you flying at both a higher speed and a lower-drag configuration, so you climb faster after you manage to get off.

selv om eg kan engelsk .. så sliter eg med å forstår innholdet.. noe som kan oversette der her thomas skriver her.. ?

Har vært endel spørsmål om det på a.net og svaret er at A300 i mange situasjoner ikke har behov for flaps ved avgang og det derfor ofte ikke brukes

Er ikke bare A300 som ikke bruker flaps på takeoff!

Fokker 70/100 bruker ikke flaps på takeoff hvis ikke rullebanen er meget kort da og flyene er meget tunge.

Boeing 737NG og Boeing 737-300 bruker også av og til kun slats på takeoff, det er da Flaps 1 T/O da er det bare en bitteliten del av flapsen som er nede, mens slatsene står helt ute. Pluss at de ofte bruker flaps 1 på lengre rullebaner har opplevd det selv en del ganger på Tromsø at de har brukt flaps 1, men da er også flyet ganske så lett.

Originally posted by Thomas

En grei forklaring som ble gitt til samme spørsmål på Airliners.net for en stund siden;

Flaps increase lift, but also increase drag. So, while flaps give you more lift at a lower speed letting you get off the runway faster, a flapless T/O has you flying at both a higher speed and a lower-drag configuration, so you climb faster after you manage to get off.

Takk, det var jo egentlig det jeg ville vite. Enkel og grei forklaring :)

Med Dash-8 kan vi også ta av med forskjellige flap settings.

Kort sagt kan man si:

Kort bane: mye flaps.

Lang bane: mindre flaps

Hindringer i utklatringen: mindre flaps, fordi dette gir mindre luftmotstand og dermed bedre stigeevne. Dette betinger at ikke avgangen er begrenset av kort rullebane.

Med Dash8-103 kan vi bruke 5 eller 15 grader flaps i avgang. Med Dash8-311 kan vi bruke 0, 5 eller 10 grader.

Originally posted by B767

selv om eg kan engelsk .. så sliter eg med å forstår innholdet.. noe som kan oversette der her thomas skriver her.. ?

Nå er ikke jeg flyger eller spesielt kunnskapsrik innen aerodynamikk, men i grove trekk så står det at flaps gir både bedre løfteevne, men også at det skaper mer luftmotstand (som jeg antar drag er). Med flaps kan du ta av med lavere hastighet og du kommer deg dermed opp fra rullebanen fortere, men en take-off uten flaps må du ha høyere hastighet men også mindre luftmotstand slik at man kan klatre fortere når man har tatt av.

Originally posted by LN-KRF

Boeing 737NG og Boeing 737-300 bruker også av og til kun slats på takeoff, det er da Flaps 1 T/O da er det bare en bitteliten del av flapsen som er nede, mens slatsene står helt ute. Pluss at de ofte bruker flaps 1 på lengre rullebaner har opplevd det selv en del ganger på Tromsø at de har brukt flaps 1, men da er også flyet ganske så lett.

Slat´en er nok ikke helt ute da.. den går først i full extend mellom flap setting 5-10..

Back