• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

A-SMGCS på OSL

pkselite

ScanFlyer Blue
A-SMGCS på OSL

A-SMGCS - Advanced Surface Movement Guidance & Control System

Så OSL har et interaktivt "follow me" taxi lyssystem, så vidt jeg vet. Men hvordan ser det ut i virkeligheten for pilotene? Blinker lysene på twy? Skifter de farge? Skifter de intensitet?
 
Re: A-SMGCS på OSL

Bortimot alle taxiway senterlinje lys er grønne med stopplinjer (stop bars) som er røde. Det fine med dette systemet er at de som bemanner ground frequency (går jeg ut ifra) også kontrollerer senterlinjelysene i segmenter mellom hvert sett med stop bars. Jeg har aldri prøvd dette på Gardermoen (ENGM/OSL) men regner med det er det samme som på Gatwick (EGKK/LGW) og Heathrow (EGLL/LHR).

Etter mørkets frembrudd eller når det er dårlig sikt sier ground controller "follow the greens to xx" o.s.v. Dermed er alt en har å gjøre og følge de grønne lysene til en kommer til en stop bar som lyser rødt. En har ikke lov å krysse en lysende stop bar så der må en vente til den slukker og de grønne lysene videre tennes. Slik kontrollerer de tilsynelatende enkelt all trafikk på bakken og for en som skal prøve å finne veien i en jungel av taxebaner og venteposisjoner blir plutselig alt så mye enklere!
 
Back
Top