Å sitte ved siden av piloten?

Sondbjo

ScanFlyer Gold
Å sitte ved siden av piloten?

Hei, i dag så tok jeg fly fra Antigua-Montserrat med en Britten Normann. Jeg ble den heldige som fikk sitte hved siden av piloten!! Er dette det eneste stedet som dette er lov på rutefly, eller fines det i Norge også? Dette hvar med Fly Montserrat Airways. Har lyst til og oppleve dette igjen bare litt nærmere hjemme. Biletten kostet 550 kr så ikke så værst pris heller.

Re: Å sitte hved siden av piloten?

Noen fly "trenger" bare 1-crews mannskap (evt astandsmessig kort strekning også?), og da løser de plassmangel / weight&load problemer med å sette noen i høyresetet :) Så vidt eg har forstått, fbu4ever kan sikkert bekrefte det ang normannen?

Re: Å sitte ved siden av piloten?

Jeg fløy over Cook Strait på New Zealand for 25 år siden, med noe jeg tror er en Cessna Caravan med ca 15 plasser og der satt det en passasjer ved siden av piloten. Hvor stort kan flyet være før dette er forbudt?

Re: Å sitte hved siden av piloten?

Noen fly "trenger" bare 1-crews mannskap (evt astandsmessig kort strekning også?), og da løser de plassmangel / weight&load problemer med å sette noen i høyresetet :) Så vidt eg har forstått, fbu4ever kan sikkert bekrefte det ang normannen?

På Hasvikmopeden eller fiskekassa med vinger som Islanderen også ble kalt var det alltid to piloter. Samme sak med Kato Air sine Caravan som nesten bare fløy post og aviser her oppe de hadde også to flygere.

Re: Å sitte ved siden av piloten?

En del fly krever to piloter, en del operasjoner krever to piloter.
Dersom enten operasjonen eller flyet krever to piloter, blir det to piloter.
I Norge må man derfor se langt etter å være passasjer i et rutefly med en pilot.
Vil man sitte foran i høyresetet som passasjer, får man alliere seg med en som flyr Piper eller Cessna.

Back