A-380 med sprekker i vingene

Re: Qantas A380 jet engine fails: witnesses tell of hearing explosion

Denne saken utdypes i avisen Sydney Morning Herlald

Cracks found in A380s during Qantas repairs:
http://www.smh.com.au/travel/travel...80s-during-qantas-repairs-20120105-1pmyv.html

A380 wing cracks 'really is not a safety issue': head engineer
http://www.smh.com.au/travel/travel...afety-issue-head-engineer-20120106-1pnn0.html

og

Wing cracks no threat to safety, insists Airbus chief
http://www.smh.com.au/travel/travel...fety-insists-airbus-chief-20120106-1poct.html

I tillegg har Spiegel online grepet fatt i saken og sammenfatter det hele på tysk.
http://www.spiegel.de/wissenschaft/technik/0,1518,807560,00.html


Alle later til å være enige om at dette ikke er så alvorlig, men i Australia ser man litt alvorligere på det enn hos Airbus.
 
A-380 sprekker

Det meldes fra Singapor Airlines og Quantas at det er funnet sprekker i vingenes sekundærstruktur. Teknikerne vil ha flyene på bakken, men selskapene og Airbus mener de kan "bare" fly. Hva blir det neste ?
 
Re: A-380 sprekker

Er dette noe som kan fikses enkelt eller må man konstruere vingene om på nytt?


Det meldes fra Singapor Airlines og Quantas at det er funnet sprekker i vingenes sekundærstruktur.

Qantas1.jpg
 
Last edited:
Re: A-380 sprekker

Mer sprekker - - nå inne i vingene ..

- Airbus bekrefter at det er påvist små sprekker på et begrenset antall steder inne i vingene på noen A380-fly, heter det i en kunngjøring fra den europeiske flyprodusenten torsdag.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10076055

Jeg har ingen problemer med å finne flyet trygt nå, men hva gjør dette for flyets levetid? Hva vil kostnadene de ekstra være ved en C-sjekk? En A-sjekk? Vil eventuelle senere operatører være istand til å vedlikeholde disse delene tilfredsstillende?

Skal bli interessant å se hva som er skjedd om 10-15 år ..
 
Re: A-380 sprekker

Tror du dette vil ha noe å si for fremtidige bestillinger av A380?
 
Re: A-380 sprekker

Markedet er såpass smalt, at jeg egentlig tviler på det. Imidlertid vil det påvirke'bruktmarkedet' og dermed ødelgge en del kalkyler for de originale eierne..
 
Her har Airbus fått noe å henge fingra i ja. Fortsetter dette så vil vel dette gi negativ effekt for A380 fremover? Eller vil de sette flya på bakken hvis de finner flere fly med sprekker?
 
20 fly skal sjekkes innen 6 uker. AB sier det er en produksjonsfeil. (Feil som ikke oppstår under flyging er ikke så "farlig")?
 
I følge spiegel online har sprekkene nå fått et kostnad på rundt 100 millioner euro for Airbus / EADS. I alt 100 fly skal kontrolleres og eventuelt utbedres. Det er de rundt 70 som så langt er levert og i tillegg de 30 som planlegges levert frem til sommeren. I sommer regner man med å komme med en modifisert konstruksjon av vingene slik at sprekker ikke oppstår på maskiner som blir levert fra da av.

Hvert fly må tas ut av drift rundt fire dager ved sjekk, og det er i hovedsak det som vil koste penger for Airbus i form av å dekke disse driftsavbruddene for flyselskapene.

Kilde og mer info for tyskspråklige: http://www.spiegel.de/wissenschaft/technik/0,1518,814771,00.html
 
Nå er nå ikke sprekker i nye fly noe nytt, bedre kjent som barnesykdommer, så dette blir nok airbus å fikse ganske greit
 
Back
Top