87 russiske fly indentifisert langs kysten vår i 2008

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
87 russiske fly indentifisert langs kysten vår i 2008

Avisa Nordland

Selv om antall russiske fly identifisert er rimelig lik de to årene er det en viss forskjell på antall oppdrag. For mens norske F-16 var i lufta 47 ganger i 2007, var de norske jagerflyene 32 ganger ute og identifiserte russiske jagerfly 2008.

Dette er oppsummeringen av 2008, mon tro hvordan 2009 vil bli seende ut? Noe spekulerer i en ny "kald krig", hva tror dere?

Re: 87 russiske fly indentifisert langs kysten vår i 2008

Det er vanskelig å komme med noe kvalifisert svar her, men i min krystallkule ser det ut som om denne aktiviten vil øke. Russland vil fortsette å vise muskler mot et stadig sterkere/større europa og selvsagt USA. Med ny "styrmann" på den russiske skuta som egentlig bare er en marjonett som styres av Putin og hans venner i FSB etc. tror jeg økt luftromsaktivitet vil være en del av dette spillet med å få Russland til å fremstå som en muskuløs og handlekraftig nasjon man ikke skal kødde med...

Dette har jo også USA drevet med uten avbrudd siden gud-vet-når ... og russerne vil bare være like tøffe ... la dem holde på .. etteretningsverdien er null i dagens satelittalder uansett ...

Føler meg ikke akkurat truet - så enig med MOW - la dem holde på!

Dette har jo også USA drevet med uten avbrudd siden gud-vet-når ... og russerne vil bare være like tøffe ...

Og strengt tatt har vel russerne bare tatt opp de gamle vanene fra 60-80-tallet. Det var mange besøk av russiske fly tett opp til norsk luftrom på den tida.

Det er vel lite å gjøre med dette, de flyr tross alt internasjonalt luftrom. Det eneste vi kan gjøre er å fortsette å være et lojalt NATO-medlem (parkere SV på sidelinjen i utenriks- og sikkerhetsspørsmål).

Back