8 mai 1965 Sikker landing

LN-SUO gikk vel ut av flåten før man begynte med (konge)navn?

Ja det stemmer. LN-SUN og LN-SUO var de to første Friendshipene som kom til Braathens SAFE, og de ble også de to første som forlot flåten da de begge ble solgt til Spantax i november 1968, som hhv EC--BPJ og -BPK.

Kongenavnene ble innført i løpet av 1972.
 
Heisan!

Jeg sendte denne artikkelen til pappa som var en ung styrmann paa F-27 den gangen, og han sendte dette tilbake:

Jo da, jeg husker god den episoden og bare for å tilføye var det capt. Knut Johannesen og meg som hadde den første; siste flight nedover Vestlandet om kvelden med endestasjon Sola.
Nesehjulet ville ikke ut åkke som og flere overflyginger, «Kuppern» ble riktig lei seg, men så insisterte undertegnede på at vi skulle ta nok en approach, dunke flyet nedpå med hoved hjulene, og bingo!
Noen hadde tydeligvis ikke tatt dette førstegangs så høytidelig, men en merkverdighet med denne F 27 design var at når nesehjulet ble tatt inn svingte det 90 grader i Uplock og der fant man feilen, men etter Inge Austad.

Dag
 
Dette skjedde torsdag 6. mai og stod i avisen 7. mai etter å ha gjort en dykk i arkivet hos Stavanger aftenblad. Bildet er også der. Både media og passasjerene var mindre hysteriske den gang:
[...]For hundrer av tilskuere ble dette elegant demonstrert av kaptein Inge Austad på Sola klokka 15.45
[...]Vi merket det nesten ikke, sa passasjerene. Det var som å kjøre bil på en alminnelig norsk bygdevei
:D
 
Back
Top