787 nytt

En ting jeg lurer på vedr. simulatorene. Hvordan kan man være helt sikker på hvordan flyet oppfører seg IRL når det ikke har vært på vingene ennå? Jeg skjønner at man kan anta med rimelig brukbar sikkerhet, men det er da fremdeles først når man prøver i virkeligheten man kan konkludere med hvordan dette faktisk vil fungere.
 
Om ikke flyet oppfører seg som datamodellene og simuleringer tilsier, så er det feil på virkeligheten. Og det kan ikke Boeing ta ansvar for. :p
 
Jeg har også lurt litt på det der... Men det er jo utrolig hva en data får til i vår verden så...

Men hvem har bestillt 30 stk da?
 
Hvis du leser artikkelen, blir det spesielt uthevet at ordren ikke kommer fra en amerikansk kunde.
 
Vindtunneltester gir vel ett godt bilde på om aerodynamikken fungerer....

På fly med Fly By Wire så må jo endel parametre settes etter at flyet er i lufta, det kan vel skape litt spenning ved første flygning. Men de store utslagene blir det vel ikke....
 
Trety

Hvordan kan man være helt sikker på hvordan flyet oppfører seg IRL når det ikke har vært på vingene ennå?

Flight control software for B787 flyr i dag i en B777...:rolleyes:

Dag
 
Originally posted by The Ticketor

Om ikke flyet oppfører seg som datamodellene og simuleringer tilsier, så er det feil på virkeligheten. Og det kan ikke Boeing ta ansvar for. :p

Det høres nesten ut som om det skulle komme fra en økonom....:smile2
 
Originally posted by Dag Johnsen
Flight control software for B787 flyr i dag i en B777...:rolleyes:

Joda, men det er fremdeles ikke en 787 som flyr...;) Dette med å simulere hvordan noe vil oppføre seg IRL har bl.a. Mercedes-Benz litt erfaring med - A-klassen endte som kjent på taket i virkeligheten...^_^
 
Originally posted by Dag Johnsen
Flight control software for B787 flyr i dag i en B777...:rolleyes:
N780AN, som Boeing lånte fra AA for å teste ut flight control softwaren til 787, er vel levert tilbake nå tror jeg, disse testingene ble fullført i høst.

Originally posted by Trety
Joda, men det er fremdeles ikke en 787 som flyr...;) Dette med å simulere hvordan noe vil oppføre seg IRL har bl.a. Mercedes-Benz litt erfaring med - A-klassen endte som kjent på taket i virkeligheten...^_^
Ja, det er først etter flight testing at en har 100% sikre data, men de kommer nok nærmere virkeligheten enn du skulle tro, og de har tross alt laget flight control systemet og bestemt hvordan det skal reagere på endringer i omgivelsene.

Når det gjelder denne ordren holder jeg en liten knapp på AF/KLM.
 
http://seattlepi.nwsource.com/business/315831_air16.html

Ifølge ANA har Boeing sagt at programmet er på rute, men at de første 6 flyene vil være overvektige, mens nr 7 som er den første som skal leveres til launch customer ANA vil ha en vekt i fohold til lovet
 
Originally posted by Someone
Ifølge ANA har Boeing sagt at programmet er på rute, men at de første 6 flyene vil være overvektige, mens nr 7 som er den første som skal leveres til launch customer ANA vil ha en vekt i fohold til lovet
Dette har nok vært kjent lenge. Men det kan forandre seg. Målinger gjort for et par måneder siden antydet at mange av delene var lettere enn først beregnet, så det kan tenkes at de seks første maskinene ikke blir så mye over vekt enn først tenkt. Det vet en ikke før de er ferdig montert.

Nå er forøvrig alle større deler flydd til Everett, den midtre delen av flykroppen ankom for ca en time siden fra Charleston (section 43, 44, 45+11 og 46.) Vingene kom som artikkelen nevnte i går fra Chubu, section 41 og 47+78 kom på sist fredag, elevators kom for tre uker siden, mens haleroret kom til Everett i forrige uke med lastebil.
Motorene bli levert om to uker, main landing gear skal være på vei, og det samme skal alt av flaps, slats og andre rorflater være. De delene som har ankommet Everett er allerede under montering.
Delene til den andre maskinen, som skal brukes til statisk testing, vil være klare innen et par uker.
Første maskin vil være malt i dreamliner-fargene, men vil ha ANA sin logo på halen.
 
Hvorfor har ANA fått lov til å fa logoen sin på den første maskinen? Det må da være første gang det har skjedd for en roll-out maskin pleier og burde da være nøytral!
 
Originally posted by Someone
Hvorfor har ANA fått lov til å fa logoen sin på den første maskinen? Det må da være første gang det har skjedd for en roll-out maskin pleier og burde da være nøytral!
Det er første gang Boeing gjør dette på første maskin av en helt ny type ja, men de gjorde det sist i fjor for første av den derivative:
060808b_lg.jpg

Boeing tar bare vare på kundene sine, når et selskap har ordre på 50 maskiner er nå slikt å forvente:D
 
Originally posted by brendas
Delene til den andre maskinen, som skal brukes til statisk testing, vil være klare innen et par uker.
LCF2 har det travelt om dagen, den stod syv timer på Everett i går før den fløy videre til Charleston, og nå får den igjen ikke mer enn syv timers hvile før den flyr over Atlanteren til Italia. Den skal nå hente det andre settet med section 44+46 fra Alenia, som skal flys til Charleston og Global Aeronautica. Disse delene skal brukes i den maskinen som skal stresstestes etter det jeg kan huske.
 
Back
Top