• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

787 med "turbulensdempende" mekanikk

gilberg

Rocketeer
Vg melder: "Den er ikke bare lettere, stillere, mer miljøvennlig og med lenger rekkevidde, nye Boeing 787 får også «støtdempere» mot turbulens."

Link

Noen som vet hva som er påslått av dette systemet under landing, eller om systemet er aktivt under hele turen? Jeg undres bare på hvordan dette systemet fungerer hvis det er mye vind under landing/avgang. Har piloten full kontroll eller er systemet med på å fly flyet slik at overkorrigering kan skje? Ref. tidligere hendelser med Md-11...
 
Noen som vet hva som er påslått av dette systemet under landing, eller om systemet er aktivt under hele turen? Jeg undres bare på hvordan dette systemet fungerer hvis det er mye vind under landing/avgang. Har piloten full kontroll eller er systemet med på å fly flyet slik at overkorrigering kan skje? Ref. tidligere hendelser med Md-11...
Det finnes allerede i dag slike systemer som prøver å gjøre å ferden gjennom turbulens mykere, på kommersielle fly har det eksistert så langt tilbake som til da Lockheed L-1011 ble lansert. Det er helt klart en fordel for passasjerene ombord, men det viktigste argumentet for å ha et slikt system er at det avlaster vingen. Dette medfører at en kan lage vingen lettere.

Systemet er bakt inn i flight control-systemet på 787, og er med andre ord aktivt hele tiden. I dag brukes hovedsakelig gyroskop-lignende sensorer og akselometre til å oppdage om maskinen utsettes for turbulens. Maskinen vil deretter prøve å redusere bevegelsene. Det som skiller systemet på 787 fra øvrige gust alleviation-systemer (slik jeg har forstått det) er at det finnes en rekke trykk-sensorer rundt på flykroppen. Disse brukes for å måle trykkforskjeller på flykroppen, da dette kan brukes til å forutse turbulens. På denne måten kan flight control-systemet begynne å kompensere før turbulensen har begynt å påvirke maskinen.
 
Hvor mye vil dette systemet styre flyet under landing? Jeg leser i artikkelen at 777 har et lignende system fra før - og den ser jo ut til tåle kraftige vinder under landing meget bra.

Det høres litt ut som CWS - bare at det isteden er vindforandringer som bidrar til å regulerere rorflatene. Bare at CWS kan slås av... kjenner jeg er litt skeptisk, uten at jeg har satt meg inn i systemet lengre enn artikkelen :)

Må sjekkes opp!
 
Back
Top