787 i dagens papirutgave av VG

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Jan Ovind med stor sak om nye 787 i dagens VG... Løp og kjøp!

http://n24.no/naeringsliv/article1451904.ece

Ved hjelp av et høyteknologisk lyssystem som etterligner soloppganger og solnedganger på destinasjonsstedet vil passasjerene kunne venne seg til lokaltiden der.
Åja - så ved å etterlikne soloppgang og solnedgang på destinasjonen så kan man vende seg til lokaltiden det tar cirka et døgn pr times forskjell å vende seg til? På noen timer bare?

Flyet har også lavere lufttrykk enn det som er vanlig og vil dermed gi passasjerene ti prosent mer oksygen.
Ehm... har jeg sovnet i flymed.-timen eller er det stikk motsatt? Om paxen skal få mer oksygen bør vel heller trykket økes...

Hele artikkelen er bogus. Med unntak av rett bilde til rett flytype...

Husker jeg rett fra VG, så stod det vel at lufttrykket tilsvarte noen hundre meter lavere høyde over havet enn i andre fly, altså "lavere" lufttrykk i følge enkelte journalister

Har aldri flydd så voldsomt langt (og faktisk bare krysset en tidssone i mitt liv..), men det virker logisk for meg at om du tilbringer f.eks. 10 timer ombord i en 787, så vil du bruke 10 timer mindre på venne deg til klokka når du kommer fram?

Luften skal tilsvare 6000 fot mens andre tilsavrer 8000 fot...

Husker jeg ikke helt feil fra teorien, så bruker kroppen ca 1 døgn på å tilpasse seg 1 times tidsforskjell. 5 timers tidsforskjell = 5 døgn før kroppen er skikkelig i rytme. Selvfølgelig med individuelle forskjeller, og de siste dagene merker man nok ikke stort selv om kroppen fortsatt jobber med å komme i riktig rytme.

Båååååing sitt system kan sikkert gjøre selve flyreisen mer behagelig, men jeg er ganske sikker på at kroppen blir innhentet av virkeligheten ganske kort tid etter at man er tilbake på bakken :)

Back