787, Broken Dreams: Dokumentar fra Al Jazeera.

Jeg tviler ikke på at grådigheten til aksjonærer og eiere overstyrer mange kvalitets kontroller rundt omkring ikke bare hos Boeing. Det er vel dessverre slik det har blitt. Pampene som tjener flere millioner i året kan vel leve med om ett fly detter ned i nye og ne. Jeg tror som andre at 787 ikke vil ha en like lang levetid som eldre mer grundig kvalitetssikrede fly. Tviler på at noen av dagens 787 flyr rundt om 25 år.

Omtent alle produkter lages i dag med kortere levetid, såkalt planlagt utrangering. Slik kan man selge billigere og flere produkter. Dokumentaren The Light Bulb Conspiracy anbefales.

Karbon kompositt leder ikke strøm like godt som aluminium, slik at skader etter feks. lynnedslag vil bli større. Om jeg ikke har misforstått, har både Boeing og Airbus måtte legge inn metall tråder i kompositt materialet for å kunne lede strømmen på utsiden av flyet.

Nå tror ikke jeg at dette fører til at 787 detter fra himmelen som fluer i nærmeste fremtid, men det er helt klart uheldig når selv fabrikkarbeidere ikke har større tiltro til sine egen produserte fly. Selv små feil kan føre til store problemer og det er gjerne mange små feil som leder til ett stort problem over tid.

Det byr meg litt i mot å se en dokumentar som fra første stund virker å spille på mine følelser. Jeg synes at programmet kunne fint klart seg alene med en ren objektiv vinkling siden det var mange gode poenger her.

Etter å ha sett hele dokumentaren og ha lest gjennom denne tråden, så sitter jeg igjen med en følelelse av at det er en ukultur i Boeing systemet.
Joda, det er godt mulig det er en konspirasjonsteori her om at Qatar har en finger i dette spillet, men gjør det fakta mindre troverdig?
Det blir nok opp til den enkelte å tro, men jeg er av inntrykket at Boeing har en jobb de må gjøre her.

Jeg tror nok at AJ viser et bilde som er mer dramatisk enn hva det egentlig er, men jeg er av inntrykket at de har et poeng.
Jeg synes også det var synd at Boeing avbrøt denne journalisten på den måten de gjorde. Dette kunne helt sikker vært gjort på en bedre måte.

Boeing 787 Dreamliner - Broken Dreams - Dokumentar - flere spørsmål

Al Jazeera har laget denne dokumentaren om Boeing 787 Dreamliner.

https://www.youtube.com/watch?v=rvkEpstd9os

Den tar opp en rekke forhold rundt produksjonen av maskinen og en påstått ny forretningsfilosofi. Det rundes også av med noen ganske interessante skatte- og avgiftsmessige opplysninger, som at Boeing ikke har betalt visse typer skatt på en god del år selv om de har levert overskudd (sikkert kjent for mange, men nytt for meg). Jeg sitter naturligvis igjen med et par spørsmål.

Det fremgår av dokumentaren at minst en kunde har reservert seg for / nekter å ta i mot maskiner fra "billiglinjen" i Charleston, South Carolina. Er det kjent hvilket selskap det er snakk om?

Last edited:
Re: Boeing 787 Dreamliner - Broken Dreams - Dokumentar - flere spørsmål

Denne er tidligere diskutert i en annen tråd.

Espen

Back