• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

752 L Landing Gear kollaps under taxi, 307 (!!!) pax ombord

På den TAM flygningene var det 181 passasjerer og 6 crew ifølge rapportene. Derimot ble 13 mennesker på bakken også drept
 
Og når så mange mennesker er samlet er det jo alltid noen som er på toalettet også.....
 
De offisielle tall var 189 ja, men "sikre kilder" påstår fremmdeles at det var oveer 200 mennensker ombord i flyet. Dette er gjenngitt i flere diskusjonsforum og i lokale medier, men kan selvsagt aldri bli bekrftet av TAM eller myndighetene som faktisk lot maskinen ta av , ikke med overload, men med for mange ombord.
 
Ikke denne vel??

Jo nettop!!! Bildet er oversendt Havarikommisjonen i Kamerun.

..

Nei, maskinen er en av de som gikk til VIM etter at ATA gikk i Ch.11 i 2004. Reg var N526AT. Her skuet en natt i 2004 på SEA.
 

Attachments

  • N526AT.jpg
    N526AT.jpg
    56.8 KB · Views: 1,142
En ting er at de holder seg innenfor flyets vektbegrensninger, selv med så mange folk ombord.
En annen ting er hvordan det er å evakuere så mange mennesker på kort tid. Det vil jeg neppe tro går så veldig greit.
Max antall mennesker godkjent for flytypen, har ikke med begrensing av vekt å gjøre.
 
Absolutt ikke, men det har nok kamerunske myndigheter suverent oversett når de godkjente den nye maksgrensen.
 
Om man tar utgangspunkt i at det er 39 rader (Det ser ut til å stemme med 235 som maks seating) så har denne maskinen ett snitt på 7,8 passasjerer på hver rad med 307 ombord. Det er ganske så mange ekstra passasjerer om man skal begynne å tenke etter, hvordan få omtrent en ekstra på hver 3-seter? Om de ikke har vært syltynne balettdansere hele gjengen så må det ha vært mye folk stående? Eller har de virkelig trykket seter så tett sammen at de har fått inn 307 seter? Hvordan ordnes i såfall det med tanke på annen infrastruktur som O2 masker osv? Boeing har jo helt sikkert ikke designet flyet for så mange.
 
Hvilke lokale medier er det som rapporterer at det var 12 blindpassasjerer ombord på TAM-fligthen? Jeg har gjort noen Google-søk, men klarer ikke å finne slike henvisninger.

Den offisielle lista over omkomne viser imidlertid at det var flere TAM-funksjonærer ombord. At enkelte satt på klappsete er derfor ikke usannsynlig.
 
Det hela påminner litet om El Al 747:an som under en evakueringsflygning hade drygt 1000 personer ombord för ett antal år sedan. Visserligen ett antal barn men ändå.
 
Det hela påminner litet om El Al 747:an som under en evakueringsflygning hade drygt 1000 personer ombord för ett antal år sedan. Visserligen ett antal barn men ändå.

Den du tenker på der Rolf er vel den som hjalp til under evakueringen av Kuwait idet Saddam & Co invaderte landet i 1990...
 
Den du tenker på der Rolf er vel den som hjalp til under evakueringen av Kuwait idet Saddam & Co invaderte landet i 1990...

Antakelig denne: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Moses

Operation Moses, (Hebrew: מבצע משה‎, Mivtza Moshe), named after the biblical figure Moses, was the covert removal of Ethiopian Jews (known as the "Beta Israel" community or "Falashas")[1] from Sudan during a famine in 1984. The operation was a cooperative effort between the Israel Defense Forces, the Central Intelligence Agency, the United States embassy in Khartoum, mercenaries and Sudanese state security forces.[2]

-A
 
Men da var det kanskje noen som satt på jumpseat i cockpit, som ikke offisielt regnes som ett pax-sete....
 
Ja, saa viser det seg at det visstnok ikke var en 757 likevel .. men en gammel tristar. Operatoeren er Privilege, og de har visstnok to ex-Air Transat maskiner.

Her en revidert versjon fra pprune:

Idiot Captain rejected at 133KIAS for a very minor number one engine surge (easily controlled by reducing slightly the throttle briefly) and stopped.
Six tires needed replacing, as well as two brake assemblies.
In doing the necessary, acft slipped off the jack and damaged the landing gear truck assembly.
Latest news is a temp repair is anticipated and the acft ferried for major repair/replacement of the landing gear assembly.
Read...expensive.
Meanwhile, another TriStar carrier is picking up the business....lots of it.
 
Back
Top