• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

752 L Landing Gear kollaps under taxi, 307 (!!!) pax ombord

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Vet ikke om denne har vaert oppe foer:

A Boeing 757-200 chartered by Air Niamey (Niger), performing a Hajj flight from Garoua (Cameroon) to Jeddah (Saudi Arabia) with 307 passengers, was taxiing towards the runway, when the left main gear collapsed reportedly causing the airplane to drop onto its left engine. The pilgrims on board panicked and were evacuated. No injuries have been reported.


http://avherald.com/h?article=410bec7f&opt=1
 
Dette MÅ jo være feil. 752 er vel sertifikert for maks 224 passasjerer, vel?
 
OK, min feil. 234 er maks. 753 tar maks 289, så fortsatt var det vel folksomt ombord...
 
At der en en "smule" overload er jo ikke noe nytt i denne bransjen. :wow:
Da TAM Airbusen crashet i Sao Paulo så fant de vel ut at det var 12 pax mer ombord en det var seter i flyet.:cry:
 
Cra-a-a-ap!


Local Cameroon Media reported, that Cameroon's Civil Aviation Authority had granted special permission to transport 307 passengers on that plane far beyond its normal seat/passenger capacity, but well within its structural w


Forøvrig en gammel kjenning .... ex ATA.
 
Forøvrig må man huske at dette er folk uten bagasje, så vektene er neppe noe problem. Inntil de skal hjem med hver sin vannkanne ...
 
Rykter skal ha det at det ikke har vært utført knyttenevetest ombord, grunnet at det ikke var plass til en knytteneve til ombord. ;)

-A
 
Er disse historiene om passasjerer med medbrakte gasskomfyrer sanne? (før i tiden?) Fascinerende greier.
 
Her er en litt annen versjon av hendelsesforløpet .. saken er et stykke ned på siden.

The aircraft was about on take-off run near decision speed (V1) when the crew received indication about an engine problem which prompted them to cancel the take-off. The aircraft came to a safe stop with maximum braking before the end of the runway but due to excessive braking heat at least two tires of the main gear blew up or deflated. Flames erupted briefly in the wheel wells before airport fire service exinguished arrived at the scene. All passengers were evacuate without serious injuries. The 757 was later removed to the tarmac where it is awaiting repairs. At the time of the incident, the aircraft carried out a Hadj flight carrying muslim pilgrims stranded at Goroka to Saudi Arabia. It is understood that the numbers of passengers on board exceeded the number of available seats, a practice that was exceptionally granted by Cameroon Civil Aviation Authority because the flight was oirginaly planned with a larger Boeing 747.

http://www.jacdec.de/news/news.htm
 
Se der ja! De haandterer equipment change paa strak arm i Afrika. Fra 747 til 757, no sweat. Vi bryter'em inn
 
Morsomt å snakke med gamle charterkolleger som har vært med på slike turer. Utrolig mange rare historier som kommer fram etter et par øl ... ;)
 
Da TAM Airbusen crashet i Sao Paulo så fant de vel ut at det var 12 pax mer ombord en det var seter i flyet.:cry:


Hvor har du det fra? Ifølge offisielle tall var det 181 passasjerer og en besetning på 6 ombord på den TAM-flygningen som kræsjet i Sao Paulo. A320 har vel maks setekapasitet på 180 seter.
 
Back
Top