• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

737-800 på SMI

kjeng

ScanFlyer Blue
737-800 på SMI

Tilbake i norge etter en god ferie 100 meter fra SMI sin rullebane. fascinerende! Dessverre gikk kameraet i bakken på gardermoen på vei på ferie, så blir dårlig med bilder fra min side..

Men, mine spørsmål går på følgende:

Tuifly Nordic opererer OSL - SMI med 738 med 189 seter.. SMI har en rullebane på 2100 meter og OSL - SMI er 1480 nm i følge great circle mapper..

Hvordan ligger dette an i forhold til limits på flyet med tanke på rullebanelengde og mengde drivstoff flyet trenger? Vet at 752-en som skulle til ARN ble annonsert med fuelstop i SKG..
 
Re: 737-800 på SMI

Det er nok helt på grensen ... 'Fuelstop ved behov' .. ;)

Regner med at dere fløy direkte, siden du spør på den måten? FBU var til sammenligning 2200m, og det meste gikk greit derfra.
 
Re: 737-800 på SMI

Heisann,

Gaar du inn paa Boeing sin web side http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/737sec3.pdf vil du finne performance tabellene for alle B737 modellene.

Som et eksempel saa kan en B737-800 m/winglets step cruise 31-35-39,000, standard day, zero wind, 200 NM alternate og typisk mission reserve fly opp til 2,100 NM ved MAX ZERO FUEL WEIGHT (138,300 lbs/62,732 Kg).

Ved 2,100 m rullebane SEA LEVEL kan det se ut som du er begrenset til MAX TO 165,000 lbs/75,000 Kg mot MAX DESIGN TO 174,200 lbs/79,016 Kg). Da har du valget mellom passasjerer eller fuel for aa faa MAX RANGE... ;)

Ser ikke ut som den turen du beskriver skulle vaere noe problem... :up:

Dag
 
Back
Top