• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

7. October for 6 år siden

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic '7. October for 6 år siden'

Glem hele den sure debatten, og bring heller fram de gode ting med fornebu. FBU lever lengre på gode minner enn dårlige.

Edit: jeg skrev så mye dumt at jeg ble syk av meg selv, derfor tok jeg bort noe.

Originally posted by Thomas

Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Range Rover

Lars Fr.
Som synes 19 minutter med flytoget ikke er så mye verre enn 15 minutter på flybuss eller innpå halvtimen med 31-bussen.

.... men for meg som bodde i Sandvika tok det plutselig veldig mye lenger tid aa komme meg paa jobb ... for ikke aa snakke om alle pengene det kostet!

Kostet vel ikke noe særlig mer å komme seg fra Sandvika til Gardermoen enn det gjorde å komme seg fra Kløfta til Fornebu i 20år..
Så er det nå engang slik at det bor fler i Bærum enn på Kløfta. Det bor mange mange fler innenfor en viss radius av Hurum i forhold til samme radius rundt Gardermoen, og det er folket som skal benytte seg av en flyplass!! Men det slutter jo som vi har nevnt tidligere i tråden ikke bare der..

Originally posted by OMW

Så er det nå engang slik at det bor fler i Bærum enn på Kløfta. Det bor mange mange fler innenfor en viss radius av Hurum i forhold til samme radius rundt Gardermoen, og det er folket som skal benytte seg av en flyplass!! Men det slutter jo som vi har nevnt tidligere i tråden ikke bare der..

Så det du sier er at siden det bor flere mennesker i Bærum enn det gjør her oppe så gir det rett til å syte å klage i det uendelige slik de fleste sør for Oslo har gjort nå i 6 år?

Tror du kan telle på ei hånd de som kjørte fra Romerike, Hedmark (Elverum, Gjøvik, Hamar) til FBU som klaga på at flyplassen lå der den lå.

Men som du selv sier "det er folket som skal benytte seg av en flyplass" - en flyplass bør kanskje ha ett par ansatte for at kabalen skal gå opp.

Wake up, det er 2004 og Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, enten dere liker det eller ikke..

Man kan ikke komme vekk fra det faktum at de fleste brukere av OSL bor lengre unna Gardermoen enn det de gjorde FBU og de de eventuelt ville gjort med Hurum.

Men når flyplassen ble plassert der av AP og den fungerer så er den utrolig flott...(...men å si at den ligger der på grunn av annet enn politisk spill er tull!!!)

Originally posted by OSL Inside

Originally posted by OMW

Så det du sier er at siden det bor flere mennesker i Bærum enn det gjør her oppe så gir det rett til å syte å klage i det uendelige slik de fleste sør for Oslo har gjort nå i 6 år?

Tror du kan telle på ei hånd de som kjørte fra Romerike, Hedmark (Elverum, Gjøvik, Hamar) til FBU som klaga på at flyplassen lå der den lå.

Men som du selv sier "det er folket som skal benytte seg av en flyplass" - en flyplass bør kanskje ha ett par ansatte for at kabalen skal gå opp.

Wake up, det er 2004 og Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, enten dere liker det eller ikke..

Når Fornebu var hovedflyplass, var andelen charter-turister eller typisk"sydenfarere" mye høyere i Romeriksdistriktet enn i Bærum. Desverre har jeg aldri sett noen statistikk på dette, men kan vedde en gåtur fra Oslo til Bergen på at det pr idag ikke er forandret.. Da var det vel heller ikke noen overraskelse at de fleste charter-maskiner gikk fra Gardermoen og business fra Fornebu.
Fornebu var sprengt, ingen tvil om det, men å rasere omerådet der for å lage ingenting var fullstendig bortkastet.

Er ikke bare avstanden som er avgjørende, er vel også tiden man bruker for å komme dit. Hvordan er det å komme seg fra Oslo til Hurum i bil på en fredagsettermiddag?
Og desto flere hus i nærheten, desto mer islolering må til...

Og en siste ting, hvorfor skulle man bygd en helt ny flyplass, når man hadde en brukenes stripe på GM fra før av. Det er jo snakk om at politikerne kaster bort penger, men man sparte vel noen hundre millioner der (selv om det kanskje ble utlignet med romeriksporten)

Og kanskje som resultat av flyplassen har innlandet dvs Hedmark og Oppland fått bra utvikling de siste årene. Siden at flyplassen ikke ligger så langt unna kanskje han være en liten faktor blandt mange :)

(Men utifra antall folk rundt flyplassen hadde Hurum vært det riktige valget der og da, men ting kan jo endres etterhvert)

Originally posted by Concorde

Fornebu var sprengt, ingen tvil om det, men å rasere omerådet der for å lage ingenting var fullstendig bortkastet

Ingen problemer med å være enig med deg der. Å knase hele plassen for at Telenor og Stabæk FK skal få nye skuer er en skam. FBU hadde passet utmerket som en slags Kjeller for de som holder til i området...

Nei nei... Når først det skulle bygges en ny hovedflyplass var vel poenget antallet. Det var EN flyplass som skulle bygges. Den ble bare bygget på feil sted... Med Hurum hadde vel behovet for en "City" flyplass blitt enda mindre. Telenor og Stabekks sine bygg/stadion på Fornebu blir bare barnematen i forhold til alle boligene som kommer...og vi trenger nye boliger i hovedstadsområdet! (også disse boligene kommer nærmere Hurum enn Gardermoen!!!)

nå får jo ikke Stabæk noe nytt stadionanlegg på Fornebu da, iallfall ikke med det første.. og siden dem er på tur ned systemet så blir nok sikkert en stund til der bygges noe :)

"Busken" har alt: http://www.budstikka.no/redaksjonelt/tema/fornebutema/

Jeg har litt problemer med å forstå denne diskusjonen:

1. Ingen tvil om at FBU var en kjekk flyplass, men den er borte nå og vi har et utmerket alternativ. Som passasjer synes jeg OSL fungerer minst like bra som FBU, mht. både fasiliteter og tilbringingsalternativer. Greit nok at man kunne reise ut til FBU på 15 minutter i taxi fra Oslo sentrum, men man kommer seg helt fint til OSL på ca 20 minutter i dag.

2. Gardermoen er på langt nær den kjiipeste flyplassen for å se på fly (iallefall innenfra). Den slår riktignok ikke AMS, FRA, MUC eller BRU.

3. Det som hittil har skjedd av utbygging på gamle FBU er ikke så verst. Hva er galt med f.eks. Telenor sitt kompleks på FBU? IT-Fornebu var det vel bare noen politikere som trodde var en god ide.

4. Det er godt mulig at Hurum var et bedre alternativ, men se pkt. 1. Det er vel kanskje heller ikke et mål i seg selv å legge hovedflyplassen nærmest mulig flest boliger..? Infrastrukturen kan tilrettelegges slik at lokaliseringen ikke utgjør et altfor stort problem.

5. Bevaring av FBU? Hadde det vært slik at det var noe mer enn nostalgi til grunn for bevaring så kunne det kanskje hatt noe for seg. Et eks. på bevaring av en nedlagt flyplass som kanskje kan ha noe for seg er den gamle flyplassen i Helsinki. FBU er vel godt egnet for boligbebyggelse?

Ja, ja....

jy

Her er det mye rare argumenter, men faktum er at ved aa vedta en hovedflyplass i et 'utkantomraade' - og med det mener jeg et omraade som ligger tungvint til for majoriteten av brukerne (som maa gjennom Oslo) - undergraver de sitt eget vedtak ved aa aapne for alternativer. Torp ville forblitt en soevnig landingsstripe hvis Hurum hadde blitt valgt, og Rygge ville ligget 'doed'. Hurum ville vaert for naere.

Aa operere med to eller flere flyplasser i Oslo-omraadet er etter min mening samfunnsmessig saa dyrt at det ikke er forsvarlig. Det er ikke nok befolkning i regionen. Torp kan idag blomstre ene og alene pga 'ubekvemmelighetsfaktoren' ved aa reise til Gardermoen - spesielt for Telemark og Vestfold hvor det er mange virksomheter med stor reisevirksomhet. Dette tapper Hovedflyplassen for mye (og til dels godt betalende) inntekter.

En av aarsakene til at FBU ble fullstendig nedlagt var jo ogsaa for at den ikke skulle tappe trafikk fra den nye hovedflyplassen. Naa hjalp jo ikke det, ettersom den nye Hovedflyplassen ble lagt et sted som aapnet for alternativer som ikke ville hatt levedyktighet dersom den var blitt lagt til Hurum.

Originally posted by OSL Inside
Originally posted by OMW

(...)
Jeg er våken jeg, jeg har fløyet utallige timer fra Gardermoen (som betyr at jeg har brukt dobbelt så mange timer på å komme meg til og fra plassen) så jeg vet jævlig godt hvor den ligger.

Og det er som alle sier en flyplass som funker fint. (bortsett fra for få SAS-innsjekker og altfor treg bagasjeutlevering, samt mye kaldere i første plan enn andre osv, tåke tåke tåke, var selv med CO i holding over Sigdal i 35 min for å få vente på lovlig CAT3-landing)

Poenget er som alle får frem, at den ligger på feil sted. Jeg vil anbefale OSL Inside å ta en titt på kartet og se hvor det bor folk utenfor Oslo. Hva fører OSL sin beliggenhet til? Jo, at ALLE som bor vest og sør for Lysaker må passere gjennom en allerede for underprioritert E18, gjennom hele byen, og så 4-5 mil til noe som medfører lengre reisetid for folk flest. Folk flest er demokrati i et nøtteskall, noe som kanskje hadde fungert her i landet uten AP ved makta når beslutninger skal tas.

Greit at Hurum nødvendigvis ikke er nærmere Oslo enn Gardermoen, men det er som sagt folk vest for byen også. Elverum, Hamar, what, 50000 mennesker tilsammen? Bor flere innenfor rimelig gangdistanse ved både Fornebu og Hurum.

Klager på støy fra boliger? Det er i alle fall jeg som flyr på Gardermoen godt kjent med. Så det er heller ingen unnskyldning, det vil komme overalt på alle flyplasser. Jeg tror Starmoen er eneste stedet jeg vet om hvor det ikke er tema. Kanskje OSL skulle ligget der da eller?? Så kunne innlandet fått enda et boost? :p

Den her tok jeg ikke.. Tror du alle som jobbet på FBU bodde på Kløfta? :sarc
Eller at man ikke hadde klart å ansatt nye stuere og folk i diverse skranker dersom flyplassen lå på Hurum? Da får kanskje du våkne opp litt og se på hvor mange flyselskapsansatte som bor/bodde vest for byen. :spin:
For ikke å snakke om hvor mange GA-folk som har tilhold her. (der;))

Flyplassen skulle ligget på Hurum, så kunne Øvre og Nedre Romerike få fløyet så mye charter de vil fra Gardermoen for min del.

Originally posted by OMW

Klager på støy fra boliger? Det er i alle fall jeg som flyr på Gardermoen godt kjent med. Så det er heller ingen unnskyldning, det vil komme overalt på alle flyplasser. Jeg tror Starmoen er eneste stedet jeg vet om hvor det ikke er tema. Kanskje OSL skulle ligget der da eller?? Så kunne innlandet fått enda et boost? :p

hehe, hvordan er du godt kjent med det? Tror heller de som bor på finalen 01R kan uttale seg mer om det. Og for oss er det ikke flystøy, det er go'lyd.

Nei, osl skulle ikke ligget på Starmoen, Gardermoen eller Hurum - Men den skulle ha ligget på en kunstig øy ute i oslofjorden....

Edit: Må bare få lov til å si: Dere får diskutere så mye dere vil, men flyplassen vil ikke flytte på seg!!!:spin:

Det var et av forslagene til Borgelig Flyplasslister ved kommunevalget like etter stenging..

Jeg synes det er flott å se at man kan fortsatt blåse liv i en gammel luftmadrass. Ho ho ho, dette vekker liv og følelser hos mange. Jeg synes at flyplassen skulle vært lagt i oslomarka, der er det godt med plass til veier fra alle kanter av byen, men det er en annen sak.
Jeg må arrestere en påstand: Det ble sagt at de fleste charterreisende fra GEN kom fra Romerike. Det er ikke sant. Majoriteten var faktisk fra Oslo og Bærum.

GFL, hvordan tror du jeg er godt kjent med det?? :D
Neida. Det er hva man hører i miljøet og leser av skriv og prosedyrer som blir innprentet osv. som er bakgrunn for uttalelsen. :spin:

Når det gjelder flystøy, altså go'lyd, så er det et faktum at første gang jeg virkelig hørte dette hjemmefra var i dagene etter OSL åpnet, og jeg bor mindre enn 8 km fra FBU.. Nå passerer de over barndomshjemmet nesten hver gang de kommer vest og sørvest fra og 01 er i bruk. ;)

Edit: hadde vært sinnsykt spennende å se hvordan de hadde klart å lage en kunstig øy når man ser hvilke problemer de møter/lager for seg selv hver gang de skal lage veier eller tunneller i Norge!

Jeg er våken jeg, jeg har fløyet utallige timer fra Gardermoen (som betyr at jeg har brukt dobbelt så mange timer på å komme meg til og fra plassen) så jeg vet jævlig godt hvor den ligger.

Du har brukt dobbelt så mange timer i forhold til hva? Har heller aldri benektet at du vet hvor Gardermoen ligger.. Jeje.

Og det er som alle sier en flyplass som funker fint. (bortsett fra for få SAS-innsjekker og altfor treg bagasjeutlevering, samt mye kaldere i første plan enn andre osv, tåke tåke tåke, var selv med CO i holding over Sigdal i 35 min for å få vente på lovlig CAT3-landing)

Det vil si at hadde Hurum blitt en realitet så hadde ingen av de overnevnte scenarione skjedd? Okey...

Poenget er som alle får frem, at den ligger på feil sted. Jeg vil anbefale OSL Inside å ta en titt på kartet og se hvor det bor folk utenfor Oslo. Hva fører OSL sin beliggenhet til? Jo, at ALLE som bor vest og sør for Lysaker må passere gjennom en allerede for underprioritert E18, gjennom hele byen, og så 4-5 mil til noe som medfører lengre reisetid for folk flest. Folk flest er demokrati i et nøtteskall, noe som kanskje hadde fungert her i landet uten AP ved makta når beslutninger skal tas.

Back at you, hva førte det til for alle "oss" som IKKE bor vest og sør for Lysaker når FBU var åpen. Tror du virkelig at alle som bor her oppe kun reiste med charter fra GEN, eller ? Poenget er at man sutra ikke fordi man måtte kjøre i endelange køer på E6 og 18 og 20 og gud veit for å rekke ett SAS fly til Bergen..

Greit at Hurum nødvendigvis ikke er nærmere Oslo enn Gardermoen, men det er som sagt folk vest for byen også. Elverum, Hamar, what, 50000 mennesker tilsammen? Bor flere innenfor rimelig gangdistanse ved både Fornebu og Hurum.

Skal sjekke opp folktallet i Hedmark, Oppland og nord i Akershus, så skal vi gjøre en sammenligning..

Klager på støy fra boliger? Det er i alle fall jeg som flyr på Gardermoen godt kjent med. Så det er heller ingen unnskyldning, det vil komme overalt på alle flyplasser. Jeg tror Starmoen er eneste stedet jeg vet om hvor det ikke er tema. Kanskje OSL skulle ligget der da eller?? Så kunne innlandet fått enda et boost?

Var det ikke du som var så for at plassen skulle ligge på Hurum så alle sør for Oslo fikk kortere vei?.. Starmoen er enda lengre... :wow:

Da får kanskje du våkne opp litt og se på hvor mange flyselskapsansatte som bor/bodde vest for byen.

?

Flyplassen skulle ligget på Hurum, så kunne Øvre og Nedre Romerike få fløyet så mye charter de vil fra Gardermoen for min del.

Stiller enda mine tvil.. tror du at alle på Øvre /-Nedre Romerike fløy kun charter før FBU ble nedlagt?

Og tror du at det bare var på "konspirasjons"-grunnlag at OSL ble hovedflyplass og ikke Hurum?

Alle vet at Gardermoen havnet der den ligger på grunn av svært skitne forhold underveis i prosessen. Skjønner ikke at Gardermoen-tilhengere ikke bare kan bite i det sure eplet og ta det inn over seg. Legge en storflyplass midt i Norges største hengemyr er jo latterlig.

Status
Not open for further replies.
Back