65 prosent flere norske til USA denne sommeren

Et lite spørsmål:

Hvis jeg f.eks. kjøper en billett hos SAS, med SK-flightnummer, men den opereres av f.eks. UA: Hvem får pengene jeg betaler?
 
SAS ammarbeid med STAR partner på intercontinentale ruter fra scandinavia?

Thai, Singapore og US får ikke akkurat julekort fra Frøsundavik for sine ruter fra ARN og CPH! Jeg er 100% overbevist om at Continental forsvinner fra Osl så snart de er fullverdig medlem av star. Godt hjulpet av et visst selskap.....

Heisann!

Skal man drive butikk må man legge egoet på hylla og gå der man kan tjene penger... :)

Dag

Som Dag sier, ruten til Oslo og de andre skandinaviske hovedstedene vil selvsagt bestaa og naar 787 blir satt i trafikk blir vi aa see stoerre materiell fra CO. Som Dag har sagt mange ganger, hadde CO hatt stoerre materiell tilgjengelig, hadde OSL selvsagt faatt det

SAS har ikke stemmerett paa barnas dag en gang naar det kommer til COs scheduling. Hvorfor i h.... SAS er forbanna paa andre star partnere som utnytter et enormt passasjergrunnlag som SAS GIR vekk til konkurrentene med sin udugelige defensive maate aa drive butikk paa med sin mikroflaate, er for meg en gaate. SAS skal faktisk vaere glad og se MULIGHETER istedetfor aa vaere redd for konkurranse. Egoet maa som Dag sier helt korrekt legges paa hylla og naa som CO kommer med i Star aapnes et HAV av muligheter til hele USA, soer og mellomamerika fra EWR. Hadde jeg vaert SAS INternational, hadde jeg reist til Houston pronte og takket dem for at de blir med i star og satt opp code share til masse nye destinasjoner fra EWR, aapnet 901/902 igjen, samarbeidet med CO om tidene flyene gaar paa fra skandinavia for aa bedre tilbudet og faatt masse flere passasjerer og en mye sterkere EWR rute.

Dessverre tenker de ikke slikt i Frosundavik...
 
Mens vi er inne på det (for jeg lurer også litt) - i eksempelet til Martin:
Kan UA-flighten være utsolgt mens det fremdeles er ledige SK-billetter igjen eller har de "hvert sitt fly" ifht. antall seter og bookingklasser? Evt. kjøper SK et fast antall plasser av UA, garanterer for noe salg overfor UA, eller opererer de bare som "reisebyrå" med provisjon?
 
Det finnes alle varianter av det du nevner her oppe. Hard block, soft block, free sale osv. Noen ganger kjøper man seter til en fast pris som man på en måte styrer over selv helt frem til avgang. Andre ganger "leverer" man setene tilbake om dem ikke er solgte innen en hvis tid før avgang og noen ganger selger begge selskaper setene fritt. Dette er vel de vanligste variantene.

Så ja, det er absolut mulig (og ikke uvanlig) at marketing carrier (den som ikke eier flyet) kan ha seter å selge samtidig som operating carrier (den som eier flyet) kan ha utsolgt.
 
Så enig, så engig, Tommy.

Og på enkelte her inne virker det jo som SAS skal forsøke å bestemme det meste. Noen ganger må SAS være ydmyk også - hvem er viktigst for Star i det lange løp. LH+CO eller SK? Det går nok ikke så langt, men man bør jo ikke presse det til en enten-eller-situasjon når man er i en allianse.
 
Takker og bukker, billettøren! Hjelper noen ganger litt å vite hvordan slike ting er skrudd sammen når man leter etter gunstige billetter, priser, connections osv.
 
Satt og søkte på noen priser fra OSL til et-eller-annet-sted i USA (husker ikke akkurat hvor) på sas.no, og fikk da opp alternativer med SK til EWR, og CO videre... Er det ikke da et visst samarbeid allerede?
 
Vel, det finnes måter å selge gjennomgående billetter på selv om man ikke har et direkte samarbeid (proratering osv). Det finnes regler om hvordan man kan kombinere visse publiserte priser med hverandre og hvordan man regner ut hvor mye av kaken hvert selskap skal ha.
 
Satt og søkte på noen priser fra OSL til et-eller-annet-sted i USA (husker ikke akkurat hvor) på sas.no, og fikk da opp alternativer med SK til EWR, og CO videre... Er det ikke da et visst samarbeid allerede?

Har reist med en slik forbindelse selv, og gode priser også. Det trengs vel ikke så mye samarbeid, bare en avtale (bransjefolk: det dere kaller interlining, ikke sant?). I det lille jeg har sett, ser det ut til at SAS har gode priser når man skal videre i USA/Mexico, både med UA og CO.
 
Satt og søkte på noen priser fra OSL til et-eller-annet-sted i USA (husker ikke akkurat hvor) på sas.no, og fikk da opp alternativer med SK til EWR, og CO videre... Er det ikke da et visst samarbeid allerede?

Når man flyr med SAS til EWR så kommer det alltid opp flere CO avganger på skjermene når de varsler om connecting flights like før landing. Når jeg fløy til EWR sist med SAS var vel 2/3 av de videre flightene med CO
 
Som Dag sier, ruten til Oslo og de andre skandinaviske hovedstedene vil selvsagt bestaa og naar 787 blir satt i trafikk blir vi aa see stoerre materiell fra CO. Som Dag har sagt mange ganger, hadde CO hatt stoerre materiell tilgjengelig, hadde OSL selvsagt faatt det

SAS har ikke stemmerett paa barnas dag en gang naar det kommer til COs scheduling. Hvorfor i h.... SAS er forbanna paa andre star partnere som utnytter et enormt passasjergrunnlag som SAS GIR vekk til konkurrentene med sin udugelige defensive maate aa drive butikk paa med sin mikroflaate, er for meg en gaate. SAS skal faktisk vaere glad og se MULIGHETER istedetfor aa vaere redd for konkurranse. Egoet maa som Dag sier helt korrekt legges paa hylla og naa som CO kommer med i Star aapnes et HAV av muligheter til hele USA, soer og mellomamerika fra EWR. Hadde jeg vaert SAS INternational, hadde jeg reist til Houston pronte og takket dem for at de blir med i star og satt opp code share til masse nye destinasjoner fra EWR, aapnet 901/902 igjen, samarbeidet med CO om tidene flyene gaar paa fra skandinavia for aa bedre tilbudet og faatt masse flere passasjerer og en mye sterkere EWR rute.

Dessverre tenker de ikke slikt i Frosundavik...
:devot::up:
 
Back
Top