6 innstilte SAS-fly før kl. 0900 (11. mai)!

Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900!

Problemet med ressurser nå er at endel innstruktører er opptatt med kursing av piloter som kommer tilbake etc. Da blir det stramt.
Men dette vil bedre seg etterhvert som flere og flere er ferdig kurset.

Jeg bare lurer på hvordan du i en annen tråd hudfletter du Avinor for dårlig informasjon og planlegging angående luftrommet, og her lar du SAS komme unna for dårlig planlegging og ressursmangel på crew fordi det vil bedre seg "etterhvert". Ærlig talt, så burde vel SAS se dette komme.

Leser du en annen post enn meg? Jeg ser bare at han redegjør for den faktiske årsaken .... :rolleyes:

Merk at dette er rykter, de som jobber i SAS vet nok mer om hvor mange som kommer og hvor de kommer fra.

16 stk går fra DY og tilbake til SAS og det skaper kortsiktige crew-utfordringer for DY.

Ærlig talt, så burde vel SAS se dette komme.

Det er vel ingen som har sagt at SAS ikke har sett dette komme? For det har de nok til en viss grad, og de løser det på best mulige måte. Ikke unormalt at alle selskaper har slike perioder. Uheldig for de som rammes, men det virker i det minste som SAS forsøker å drive litt langtidsplanlegging for å gjøre konsekvensene minst mulig.

Leser du en annen post enn meg? Jeg ser bare at han redegjør for den faktiske årsaken .... :rolleyes:

Det er vel riktig at det er en beskrivelse av fakta, men når det gjelder organiseringen av luftrommet rundt OSL så er det ingen optimistisk konklusjon om at det nok blir bedre etterhvert. Optimistisk konklusjon er det imidlertid i dette tilfellet (det er sikkert - ? - like sannsynlig at ting blir bedre når alle parter er inne i systemet for organisering av trafikken rundt OSL). Det kommer kanskje an på ens referanseramme?

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette ble blandet inn ...

Men det gjør jeg.;)

Godt det er noen.

TCAS: SAS hadde vel problemer ifjor sommer med få crew ifjor sommer både i juli og august. SAS annonserte vel i september at de skulle re-hire 16 piloter, som sikkert er de som går gjennom trening igjen nå. Så du har riktig at alle selskaper har slike perioder, men hvert år er vel litt for ofte, eller?

Godt det er noen.

TCAS: SAS hadde vel problemer ifjor sommer med få crew ifjor sommer både i juli og august. SAS annonserte vel i september at de skulle re-hire 16 piloter, som sikkert er de som går gjennom trening igjen nå. Så du har riktig at alle selskaper har slike perioder, men hvert år er vel litt for ofte, eller?

SAS var jo utrolig klønete og lite koordinert internt våren 2010 , det var noen som stod på bremsen , samtidig som noen gav ordre om "full gass"....

det er vel snakk om mer enn 16 piloter

Re: 6 innstilte SAS-fly før kl. 0900 (11. mai)!

Det er vel snakk om nærmere 80 piloter.

Det var "beercall" på Norsk Flygerforbunds hus i går kveld. En lang rekke direkteinnmeldte piloter (dvs. nyutdannede jobbsøkende piloter) tilstede, og de ble presentert for rekrutteringsituasjonen i de forskjellige selskapene i Norge. Det ble ikke nevnt at det kommer piloter fra DY til SAS. SAS har definert et behov på 69 piloter for inneværende år, og de hentes inn fra forskjellige "beitemarker".
Det er resultatet av november og desember måneds store mangel på tilgjengelige flytimer som er problemet. Man jobbet ekstremt mye i de to månedene med mye fridagssalg osv. Prisen betaler man nå fordi veldig mange kortrutepiloter ligger kloss oppunder grensen på 900 block hours pr. rullerende 12 måneder.

Jeg bare lurer på hvordan du i en annen tråd hudfletter du Avinor for dårlig informasjon og planlegging angående luftrommet, og her lar du SAS komme unna for dårlig planlegging og ressursmangel på crew fordi det vil bedre seg "etterhvert". Ærlig talt, så burde vel SAS se dette komme.

Det jeg kom med i denne tråden var en forklaring, etter en lang ttråd med spekulasjoner.
Hva jeg personlig mener om dette er vel ganske innlysende.
At dette vil bedre seg er også ganske innlysende for de fleste.
Men om du ikke klarer å skille på hva jeg skriver i to helt ulike tråder, om 2 helt ulike temaer burde du kanskje bare hoppe over mine innlegg i fremtiden.
Du burde også lese hva jeg responderer på, med mindre jeg er trådstarter.

Når det gjelder dårlig informasjon, så består min kritikk av Avinor. For den har vært elendig.
Når det gjelder SAS her, så ja dette burde de sett. Så ledelsen bør skamme seg. Men de som syr sammen programmet hver dag skal ha all mulig kred, for dette kunne (som alltid når slike ting oppstår) vert mye værre.

Men min oppfordring til deg og andre er, les hele tråden og hva jeg og andre svarer på. Da forstår man kanskje hvorfor man skriver som man gjør.

I dag på fredag den 13. har SAS innstilt følgende fly fra OSL, alt med begrunnelsen CREW:

SK4007 Stavanger, 73H
SK0821 Amsterdam, 736
SK2730 Moskva, 73G
SK0868 Stockholm, 73G
SK0874 Stockholm, 736

:(

Da fikk jeg SMS fra reisebyrået om at min avgang fra MAN til OSL på søndag er kansellert.... Jippi... :-( Så da er vi to på reise i England som begge har fått våre avganger kansellerte. En smule irriterende, må jeg vel si.

Ser ut til at det blir sen flight fra MAN via CPH med overnatting i Oslo.

Back