50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Antakeligvis den samme raten om en sammenlikner personbiler og rutebiler (busser) også, og om en sammenlikner fritidsbåter med danskebåter...
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Dette er ingen overraskelse for oss som følger med hva som skjer.

Men er litt merkelig at charter har 0, de har jo flere ganger blant annet kjørt utenfor rullebanen. Dog er det kanskje uten at det har blitt noen nevneverdige skader på flyet.
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Lette fly kan differensieres i motorfly/mikrofly/klubbfly, og her ligger muligens lett kommersiell helikopterdrift også; en kategori som av mange grunner er godt representert i statistikken. Ville vært interessant med en litt bedre oversikt for disse gruppene.
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Allmennflygning (privat- og klubbflyvning, ikke mikrofly): 21,47 står det i en boks til høyre i artikkelen. Mulig det kommer flere detaljer i den endelige rapporter. Har det vært noen prosjekter fra LTT sin side på minske ulykker, eller er dette arbeidet overført over til klubbene?
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

At allmennflyging kommer så høyt opp har vel litt sammenheng med at det er flere korte turer med forholdsvis mange landinger... og det er jo som regel der det smeller. I tillegg kommer naturligvis erfaringsnivået for noen som flyr under 30 timer i året.

(Min egen statistikk gir meg 44 landinger på 1050 minutter flyging hittil i 2010, mao en landing pr 23 minutter i lufta.)

Det mest "alarmerende" er vel egentlig "annen kommersiell luftfart", som etter sigende stort sett er innenlandshelikopter - med hele 7,79 pr 100K flytimer..
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Så er det mange ganger morsommere å fly selv da.. :p

..men vi kan alltid bli bedre :)
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Ikke så veldig overraskende. Det er hundre grunner til at rutefly er tryggere enn småfly, og ingen grunner til det motsatte. De viktigste jeg kan komme på i farten er:
-Bedre utdanning av pilotene
-Mer erfarne piloter
-Mer flytid siste periode blandt piloter
-Hyppigere sjekker og opc
-Redundans i systemer
-Flere motorer
-Mer pålitlige motorer
-Bedre performance ved bortfall av en motor
-Bedre navigasjonssystem
-Vær-radar
-Bedre anti-ice systemer
-Mer fokus på prosedyrer
-Mer fokus på sjekklister
-Mindre sjanse for å la seg påvirke av passasjerer til å gjøre noe som ikke er planlagt.
-Hyppigere vedlikeholdssjekker
-Bruk av flyplasser med tilstrekkelig og kjent lengde
-Mer nøyaktig performance-kalkulasjon

osv osv, men nå skal jeg spise middag ;)
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Nei, Dag, det er ikke saerlig overraskende..

Utrolig mange verdensmestere med alt for mye penger der ute. For ett par uker sider var jeg ute med Dr. Johnsen og floey og vi hadde litt av en opplevelse under innflygningen til 100 dollar burgerplassen. Hver eneste gang jeg er ute og flakser her i USA ser man eksempler paa folk som ikke er forsiktige og tar sjanser.
 
Re: 50 ganger høyere ulykkesrisiko i privatfly enn i rutefly

Er selv hobby pilot og har sett mye unødvendige hendelser! Det er litt for lite avbryting av landing og selve turen for densags skyld. Det er mange verdensmestre og med for mye self confidense. Det er veldig viktig at man er i et miljø som man kan prate sammen og ta lærdom av hverandres erfaringer. Jeg har gjort mye feil, men prater gjerne om det for at andre skal lære og selvfølgelig at jeg tok lærdom av det jeg gjorde. Ofte har jeg med en flykollega, og det er alltid ting som duker opp som vi kan og skal ta lærdom av. Når vi først er i luften så pleier jeg ofte å ta en avbrutt landing for å demonstrere det. Kun for å vise at det ikke farlig å ta en ny runde for å få riktig høyde, fart, og for å vise hvor viktig selve landings runden er for å få en pen landing.
 
Back
Top