42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Wiggo Hovde

ScanFlyer Silver
42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Trafikken over Molde lufthavn Årø går rett til himmels. Veksten i trafikken i juli i år var på hele 42,5% sammenlignet med juli i fjor. Dette meddeles i en pressemelding fra lufthavnsjef på Årø, John Offenberg.

http://www.molde-airport.com/index.php?xnewsaction=fullnews&newsarch=082010&newsid=1

Thumbs up for den. Spesielt gledelig at belegget øker betydelig mer enn kapasitetsøkningen mellom Molde og Oslo.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Bra det er vekst, men Widerøe kunne med fordel overtatt en del avganger som idag er flydd med 737. Er nok rimelig bra overkapasitet på MOL-OSL.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Er nok rimelig bra overkapasitet på MOL-OSL.
For å ta det siste først. Ja, det er det, men den minker. Snittet SK/DY er nå 60% av kapasitet på ruta og økende. Det er en salig mix av 737-300, 400, 500, 600, 700 og 800.

Bra det er vekst, men Widerøe kunne med fordel overtatt en del avganger som idag er flydd med 737.
Det tviler jeg på. Siste kvartal 09 var det et snitt på 84 pax pr flygning, men som sagt over så er det tallet økende. Q400 har vel en kapasitet på 76 pax? Et viktig argument fr at Q400 ikke er løsningen er at det som drar snittet i belegget ned er at enkelte avganger fra OSL har dårlig belegg, mens returen fra MOL har nær 100% belegg. Dette gjelder også andre vegen. Som kjent blir det vanskelig å fly én veg med en Boeing og andre vegen med en Q400.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Hva er årsaken til denne veksten?
Mulig noen blir fornærmet nå, men fakta kan være en grusom sak å forholde seg til.

Årsaken er ene og alene (for innland) at etter Ormen Lange utbyggingen var ferdig så hadde reisemønsteret til de som sokner til flyplassen endret seg. I utbyggingsperioden var prisnivået på strekningen MOL-OSL ekstremt mye høyere enn andre ruter til og fra OSL. SAS fløy med over 90% belegg på strekningen. Det ga NULL plass for fritidsreisende som søkte billigst mulig reisemåte.

Etter at utbyggingen var ferdig oppretholdt SAS prisnivået, men nå hadde menigmann vent seg til med buss og tog til hovedstaden, samt at mange hadde "konvertert" til KSU og AES som hadde et langt lavere prisnivå. Ergo stupte antall pax.

Så, i fjor kom Norwegian inn og vi fikk et normalt prisnivå på strekningen. Det førte til at folk kom tilbake fra naboflyplassene, bussen og toget. Blandt annet har Norwegians inntreden ført til at bussen mellom Kristiansund og Oslo (1 daglig rundtur) nå er nedlagt. Når sant skal sies så var denne bussforbindelsen svært tynt belagt i utgangspunktet. Bussene mellom Molde og Oslo går fortsatt som før (2 dagelige rundturer) men de merker stor nedgang i reisnde her også. Nedgang er det også for toget.

I tillegg har det vist seg at chartermarkedet er svært bra. Mange trodde (noen påberopte seg sågar synske evner) at når det nå ble satt opp charter til Tyrkia fra medio mai til ultimo september så ville det kun gå ut over allerede eksisterende tilbud til Mallorca og Kreta (kanibalisme med andre ord). Slik gikk det ikke. Tyrkiacharteren går med 100% belegg og Mallorca og Kreta ligger på 95 - 96% belegg.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Mulig noen blir fornærmet nå, men fakta kan være en grusom sak å forholde seg til.

Spørs hvem som definerer hva som er fakta og hvordan den vinkles det.....
Moldensere er jo ikke akkurat kjent for å være verdens mest objektive ;-)
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Spørs hvem som definerer hva som er fakta og hvordan den vinkles det.....
Det er klart, men i dette tilfellet er all informasjon hentet fra Avinor på sentralt hold.

Moldensere er jo ikke akkurat kjent for å være verdens mest objektive ;-)
Det var i høyeste grad en subjektiv påstand aik24 som har null og niks med temaet å gjøre da denne tråden ikke handler om moldensere og hvor objektive de er i verndenssammenheng.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Man kan også delvis se at det samme har skjedd på HAU etter DYs inntreden som konkurrent til SAS siden august i fjor.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

SAS kan ikke ha monopol. Her inne paa forumet er det mange som er glad i SAS og boikotter NAS pga et 50 kroners bagasjegebyr. Men, hadde det ikke vaert for Norwegian, saa hadde SAS fremdeles utnyttet norske reisende grovt. Med monopolpriser, eller som jeg liker aa kalle det, SAS priser. Det er bare fakta at vi har MYE aa takke NAS for.

Grunnen til at passasjertallet oker paa Molde er at naa som Kjosern er der saa er til og med SAS tvunget til aa opprettholde et noenlunde edruelig prisnivaa paa ruten. Jeg synes moldenesere er er heldige som naa har NAS der oppe :)
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Bra for Molde, og ikke minst for regionen at rutetilbudet er økt. Dette kommer passasjerene til gode. Men hvordan hadde trafikkveksten ville vært uten NAS inntog, og uten den store økningen i Charterrafikken? Det hadde vært greit å vite hvor stor trafikkveksten var f.eks på ruten Molde-Trondheim i samme perioden, hvis det finnes noe svar på det siden det er ulike selskaper som fløy ruten.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Men hvordan hadde trafikkveksten ville vært uten NAS inntog
Sier seg selv det rampen og svaret finner du jo i det jeg skrev over. Kort fortalt: SAS hadde opprettholdt prisnivået og trafikken hadde ikke økt noe av betydning.

og uten den store økningen i Charterrafikken?
Sier seg også selv. Uten økningen så hadde det ikke vært noen økning.

Det hadde vært greit å vite hvor stor trafikkveksten var f.eks på ruten Molde-Trondheim i samme perioden, hvis det finnes noe svar på det siden det er ulike selskaper som fløy ruten.
Krohn flyr vel etter hva jeg forstår med omtrent samme antall pax som SAS. Dog, Krohn har jo selvfølgelig et langt høyere cabinfaktor.
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Artigt at det går bra på MOL! Har ein greidd å demma opp for nedgangen etter Ormen Lange utbygginga?
 
Re: 42,5% vekst i trafikken på MOL i juli.

Har ein greidd å demma opp for nedgangen etter Ormen Lange utbygginga?

Ja, det ser ut til at trenden er snudd nå ja. Gjennomsnittlig er veksten ca 25% siden september i fjor om man ser vekk fra aske-april og vekter-juni (MOL var den lufthavnen som ble hardest rammet og DY overførte all trafikk til AES, mens SAS overførte alt til KSU og samme med utlandstrafikk).
 
Back
Top