400 millioner i bot til Norwegian grunnet manglende levering av klimakvoter

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/norwegian-ma-betale-400-millioner-kroner-i-gebyr/id2951543/

Norwegian Air Shuttle AS må betale et gebyr på 400 millioner kroner for manglende levering av klimakvoter i 2020.

Miljødirektoratet bestemte i september 2021 at Norwegian Air Shuttle (NAS) måtte betale gebyr for manglende levering av klimakvoter. Norwegian Air Shuttle AS klaget på vedtaket. Klima- og miljødepartementet har nå vurdert saken. Departementet er enig med Miljødirektoratet.

- Klima- og miljødepartementet har gitt klagen fra Norwegian Air Shuttle en grundig behandling. Vi opprettholder Miljødirektoratets vedtak om at Norwegian Air Shuttle må betale gebyr for manglende levering av klimakvoter. At Norwegian Air Shuttle ble rekonstruert i 2020 og 2021, fritar dem ikke for denne plikten, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide.

I tillegg til å betale gebyret på 400 millioner kroner, må Norwegian Air Shuttle levere de nesten 373 000 kvotene som mangler. Med en kvotepris på 800 kroner vil det koste Norwegian Air Shuttle om lag 300 millioner kroner å skaffe kvotene som mangler.

Blir vel grei betaling for alle advokatene Norwegian setter på saken tenker jeg

Norwegian sine advokater er jo særdeles dyktige og, og de vinner de fleste sakene som kommer i retten. Så jeg tviler på at de hadde giddet å få til retten hvis de ikke vet de har en god sak.

Dette beviser hvor vanskelig det skal være og tjene penger i landet som skal redde verden.

Nå er vel dette faltisk EU-regler og ikke en særnorsk avgift. Så akkurat her er det "level playing field" og nok av europeiske selskaper som klarer tjene penger

Norwegian sine advokater er jo særdeles dyktige og, og de vinner de fleste sakene som kommer i retten. Så jeg tviler på at de hadde giddet å få til retten hvis de ikke vet de har en god sak.

Dette er vel fort noe som vil få opptil flere runder i rettsystemet da det vel potensielt kan bli litt prinsipielt, innen rekonstruksjons- og konkurslovgivningen. Norwegian bestrider jo ikke kvotekjøpeene, men mener det tilhører "konkursboet", selv om det juridisk sett ikke er enn 100% riktig betegnelse

Nå er vel dette faltisk EU-regler og ikke en særnorsk avgift. Så akkurat her er det "level playing field" og nok av europeiske selskaper som klarer tjene penger

Dette er vel fort noe som vil få opptil flere runder i rettsystemet da det vel potensielt kan bli litt prinsipielt, innen rekonstruksjons- og konkurslovgivningen. Norwegian bestrider jo ikke kvotekjøpeene, men mener det tilhører "konkursboet", selv om det juridisk sett ikke er enn 100% riktig betegnelse

Det er vel en stoerre prinsippsak rundt dette, spoersmaalet blir jo om andre aktoerer har betalt sin del som de skal, det dreier seg vel ogsaa om ubetalte landingsavgifter - underveisavgifter som Norwegian ikke betalte (dette startet foer Pandemien) dette er vel i stor grad avskrevet av Avinor (det finnes i regnskapene) men hvis de andre aktoerene betalte som de skulle, ga jo dette Norwegian en stor fordel (med de NOK400 Millionene, Pluss Klima Kvotene og ubetalte Avinor Regninger er det vel rundt en Milliard NOK) det gir jo i beste fall en stor konkuranse fordel og markedsvriding to fordel for Norwegian ?

Det er vel en stoerre prinsippsak rundt dette, spoersmaalet blir jo om andre aktoerer har betalt sin del som de skal, det dreier seg vel ogsaa om ubetalte landingsavgifter - underveisavgifter som Norwegian ikke betalte (dette startet foer Pandemien) dette er vel i stor grad avskrevet av Avinor (det finnes i regnskapene) men hvis de andre aktoerene betalte som de skulle, ga jo dette Norwegian en stor fordel (med de NOK400 Millionene, Pluss Klima Kvotene og ubetalte Avinor Regninger er det vel rundt en Milliard NOK) det gir jo i beste fall en stor konkuranse fordel og markedsvriding to fordel for Norwegian ?

Jeg er ingen advokat, men likevel kan fortelle hva skjer dersom en flyplass-operatör eller ATC provider mistenker at flyselskap XYZ går snart belley up: de krever front-up payment for flere måneder som sikkerhet, ellers så blir du nekted å fly. Det skjedde med AB i Polen, hvor selskap hadde 3 Q400 stående flere dager i Sommer 2017 inntil disse deposits ble betalt.

Faktum at Avinor ignorerte disse blinkende alarm-lys for sitt eget regnskap er noe som eier av Avinor ma ta med ledelsen. Det er god grunn å tenke at det ble - i minst - politisk tolerert.

Jeg er spent å se utfallet av denne juristik sak, fordi det vil også ha store implikasjoner om hva er mulig i fremtidlige rekonstruksjoner. Flybransjen har jo en tendens å provosere brancruptcies ...

For Norwegian sin del er dette en upent X-Mas presang, fordi de ma ta hensyn til dette bot og gjøre i minst avsettninger i regnskap.

Jeg er ingen advokat, men likevel kan fortelle hva skjer dersom en flyplass-operatör eller ATC provider mistenker at flyselskap XYZ går snart belley up: de krever front-up payment for flere måneder som sikkerhet, ellers så blir du nekted å fly. Det skjedde med AB i Polen, hvor selskap hadde 3 Q400 stående flere dager i Sommer 2017 inntil disse deposits ble betalt.

Faktum at Avinor ignorerte disse blinkende alarm-lys for sitt eget regnskap er noe som eier av Avinor ma ta med ledelsen. Det er god grunn å tenke at det ble - i minst - politisk tolerert.

Jeg er spent å se utfallet av denne juristik sak, fordi det vil også ha store implikasjoner om hva er mulig i fremtidlige rekonstruksjoner. Flybransjen har jo en tendens å provosere brancruptcies ...

For Norwegian sin del er dette en upent X-Mas presang, fordi de ma ta hensyn til dette bot og gjøre i minst avsettninger i regnskap.

Avinor ignorerte ikke manglende betaling, de inngikk en betalings avtale som Norwegian ikke overholdt over tid (det betalte noe men stoppet igjen) det ble ogsaa en Politisk som du sier - uansett hva som skjedde mellom Avinor, Politikere og Norwegian gav dette jo Norwegian en Markedsvridene fordel.

Dette beviser hvor vanskelig det skal være og tjene penger i landet som skal redde verden.

Men allikevel er vi altså blant landene i verden der det er enklest å bli rik, og med flest rike per innbygger (om man kutter ut skatteparadisene, som jo lever av rike innflyttere).

Hva definerer du som rik?

Nummer en i verden på antall personer per million innbyggere med >30M$ formue, og nummer 3 i verden på antall dollarmilliardærer per million innbyggere.

Begge 2018-tall, og fratrukket skatteparadiser som jo stort sett ikke har innbyggere som har tjent seg rik i selve skatteparadiset.

Den gamle historien om at det er vanskelig å bli rik i Norge er vel motbevist så mange ganger nå, at bare de som elsker skylappene sine tror noe annet.

Vel, Røkke kom fra USA til Norge med to milliarder.
Men det jeg snakket om var ikke og tjene penger som person, men som flyselskap. Med avgifter som kommer fra EU(?) og særnorske avgifter, så blir det vanskelig og holde et selskap i gang. Og tusenvis av ansatte lønnet og sysselsatt.
Når miljø, flyskam og mer miljø er på halve landets lepper og folk forventer billetter rundt i landet og europa for 199,- da blir kundegrunnlaget ganske lite.
Bare for ordens skyld, NAI var i min mening hele tiden et korthus som red på ryggen til de «ansatte», og jeg støttet de aldri.

Norwegian har betalt gebyret, men planen er fortsatt å gå rettens vei for å få pengene tilbake

https://www.dn.no/luftfart/norwegian-har-betalt-gebyr-pa-nar-400-mill-kroner/2-1-1412970

Flyselskapet Norwegian melder torsdag ettermiddag at det har betalt gebyret på nær 400 millioner kroner for manglende levering av klimakvoter i 2020. Men selskapet bestrider fortsatt kravet og vil søke om erstatning for beløpet når det er kommet en endelig konklusjon i saken, fremgår det.

Norwegian eller Norwegian og deres kreditorer tapte i første omgang saken her i EFTA domstolen, som slår fast at kvotene skylle returneres til Staten.

Derimot, slik jeg forstår, er saken rundt gebyret på 400 mill, som Norwegian alt har betalt, ikke avgjort. Men da kan saken behandles videre av retten i Norge.

https://rett24.no/articles/norwegian-kreditorene-tapte-klimakvotestrid-i-efta-domstolen

Sist uke kom avgjørelsen fra Luxembourg, og der får staten fullt medhold i at den ikke trenger å dele klimakvotene med Norwegians kreditorer

Norwegian eller Norwegian og deres kreditorer tapte i første omgang saken her i EFTA domstolen, som slår fast at kvotene skylle returneres til Staten.

Derimot, slik jeg forstår, er saken rundt gebyret på 400 mill, som Norwegian alt har betalt, ikke avgjort. Men da kan saken behandles videre av retten i Norge.

https://rett24.no/articles/norwegian-kreditorene-tapte-klimakvotestrid-i-efta-domstolen

Det er korrekt, uttalelsen fra EFTA domstolen er rådgivende. Norske domstoler kan be om råd i saker som omhandler EØS forhold.

Tok meg selv i å være glad for Norwegians seier, men gleden ble noe dempet da jeg innså at jeg, og alle vi andre her, må betale for seieren deres. Slik er det når man går opp mot staten, man taper uansett, bare hvor mye som er usikkerheten…

Back