• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

3x Antonov i Tromsø

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date

TOS

ScanFlyer Mile High Club
3x Antonov i Tromsø

For en knapp siden kjørte jeg forbi flyplassen i Tromsø. Der stod det parkert 2x Antonov 26. Om jeg fikk med meg riktige reguistreringsnummer så var det denne:

http://www.airliners.net/open.file/653541/M/

og denne:

http://www.airliners.net/open.file/876319/M/

I tillegg var det en AN-12 fra Vega.

Det er ikke hver dag vi har så mye russiskproduserte maskiner.

Noen som vet årsaken til at disse er/har vært i Tromsø?

jy

Re: 3x Antonov i Tromsø

Hadde du kjørt forbi litt tidligere så stod det 4 stk Antonov der.Den som var dro først var en AN-26 fra det polske selskapet Exin,SP-FTD.I går var det også 3 stk AN-26 her,men ikke samtidig som idag. Det var den polske maskinen på dagen,og på kvelden var RA-26104(en gammel kjenning),og så kom den ungarske HA-TCP,men da var den polske kjerra dratt.De er her i forbindelse med gruvebrannen på Svalbard.Både AN-12 og AN-26 er jo maskiner man ser her fra tid til annen,men det er meget sjelden å se så mange av disse flyene her samtidig.

I kveld var der 1 stk AN-12 og tre AN-26. Men det var faktisk ikke nok til å få flydd opp alt "brannslukkingsmaterialet" som de hadde, så noe tror jeg ble sendt med skip.

(er ikke like oppdatert som før, har nemlig sluttet på SAS Cargo. (Må innrømme at det klødde en del i fingrene og nysgjerrigheten da jeg kjørte forbi, så jeg måtte stoppe innom gammeljobben en tur...))

Originally posted by TOS

Strengt tatt så er vel Antonov ukrainsk. Men An-26 har vel blitt bygget flere steder, så kan ikke se bort ifra at de er bygd i Russland.

Originally posted by msteen
Originally posted by TOS

Strengt tatt så er vel Antonov ukrainsk. Men An-26 har vel blitt bygget flere steder, så kan ikke se bort ifra at de er bygd i Russland.

Jeg tenkte på det etter at jeg hadde skrevet innlegget. Det mest riktige ville vel vært å skrive at flyene en sovjetiskproduserte - de ble vel ikke alltid produsert og satt sammen på samme fabrikk (noe i Russland, noe i Ukraina og noe andre steder).

Så to russiske blikkbokser i LYR igår, så det stemmer sikkert at de er der ifb med gruvebrannen.

Isbamse: Dersom du er i Lyr, ta nokre bilete av flyplassen og terminalbygget då vel!!

Back