330-basen i Florø blir permanent

Re: 330-basen i Florø blir permanent

Gratulerer til Florø. veldig bra for helikopterberedskapen langs kysten.

Dette betyr vel også at Florø nærmest er garantert å slippe nedleggelse nå som vi har fått ny regjering som vil legge ned kortbane-flyplasser?

Florø fungerer som Heliport for en rekke offshore-innstallasjoner så jeg tror den skal være ganske så trygg.

Gratulerer til Florø. veldig bra for helikopterberedskapen langs kysten.

Florø fungerer som Heliport for en rekke offshore-innstallasjoner så jeg tror den skal være ganske så trygg.

Men så har vi jo våre "fiender" i Førde som ikke kommer til å gi seg i den kampen med det første, siden heliporten kan flyttes både nordover og sørover.

Men så har vi jo våre "fiender" i Førde som ikke kommer til å gi seg i den kampen med det første, siden heliporten kan flyttes både nordover og sørover.

Denne "konkuransen" mellom flyplassene på Nord-Vestlandet kan jeg nok ikke uttale meg så mye om dessverre. Men FRO har vel noe lenger rullebane en FDE slik at de kan ta ned større feederfly til oljetrafikken. Det er vel et viktig argument i debatten.

Kanskje både Førde og Florø-folk snart kan sjå på seg sjølv som ein gjeng, og flyplassene i ein heilskap i stadenfor å kalle kvarandre "fiendar". Og kanskje også tenke på at det finst eit område utanfor kommunegrensene... *hjartesukk* frå ein brukar som ser nytte i begge.

Det viktige i denne saka er at vestlandet er sikra god helikopterberedskap! Skit i resten.

Last edited:

330-basen i Florø blir permanent fra 2017, når de nye helikopterene kommer, ifølge Firdaposten.
http://mobil.firdaposten.no/lokalnytt/article7106213.ece

Dette betyr vel også at Florø nærmest er garantert å slippe nedleggelse nå som vi har fått ny regjering som vil legge ned kortbane-flyplasser?

FRO blir neppe nedlagt, om jeg husker riktig er det den kortbane-flyplassen med størst passasjer-tall. Har større tro på at enten SDN eller HOV blir lagt ned. Ordførerene har vert ute å anntydet dette dersom "riktig" trasse for E39 blir valgt. I alle fall, bygg to broer og reisetiden mellom SDN og HOV er nede i 30 min.

Som lokal mener jeg det er totalt unødvendig å legge ned noen av flyplassene vi har i Sogn og Fjordane. Alle disse flyplassene er svært viktige for mange, både bedrifter og privatpersoner.

Hvis en får god vei med bro mellom Sandane og Hovden, kan det muligens diskuteres om SDN bør legges ned...

Hovden med en fantastisk trafikkøkning i år og ca 100.000 pax i året blir neppe nedlagt med det første.

Espen

Som lokal mener jeg det er totalt unødvendig å legge ned noen av flyplassene vi har i Sogn og Fjordane. Alle disse flyplassene er svært viktige for mange, både bedrifter og privatpersoner.

Hvis en får god vei med bro mellom Sandane og Hovden, kan det muligens diskuteres om SDN bør legges ned...

Helst ikke, og med diskusjonene som kom om alternativ E39 K10 Byrkjelo-Innvik-bru-Kjøs-Kvivsvegen-Volda så vil man i alle fall måtte beholde Anda (og takk for det)

Back