3. oktober, Trondheim-Oslo-Munchen-Trieste

hanswest

SAS Customer
Medlem
Mandag morgen, og klar for ny tur. Denne gangen er målet Trieste nord i Italia.

Våknet før vekkeklokka, selv om den sto på ganske så tidlig. Det er uansett en bedre start på dagen når man våkner av seg selv. Det blir ikke så mye aktivitet annet enn å pusse tenner når drosjen kommer klokka 04:45. Opphenting er beregnet slik at jeg skal være på Værnes når SAS åpner innsjekken, men bommet denne morgenen, turen tok da bare 11 minutter! Fikk studert de effektive damene i SAS mens de klargjorde til innsjekk og bagasjemottak. Innsjekk gikk nesten greit, siste strekning med LH/Air Dolomito hang ikke helt sammen med SAS-turene til Oslo og Munchen, men en dyktig dame klarer det meste!

Det var ingen kø i sikkerhetskontrollen, og jeg kunne sette meg ved min faste plass utenfor kaffebaren, ulempen ved å komme så tidlig er jo at det ikke er kaffe å få de første minuttene:

Stengtkaffebar.jpg


Jeg skull fly SK 335 til Oslo, den var satt opp fra utgang 33. Masse folk, som forventet en mandags morgen. Turen ble bersørget av LN-TUA, Ingeborg Eriksdatter. Dette er en 737-705 som ble levert Braathens i april i 1998. Jeg hadde fått sete 17D. Det er litt trangt der bak, men plass til knyttneve var det (selv om jeg glemte å holde frem den da jeg tok bildet):

BeimplassSK335.jpg


Problemet var jo at det foran meg satt 150...pluss i kilo og heller minus i IQ.... som lente seg forover og bakover hele tida, så det å holde seg for nære seteryggen foran ble litt risikabelt. Vi kom oss opp i lufta på rutetid 0610. Vel oppe serverte SAS frokost. Det er ikke den flymaten jeg liker best, men tok i mot eska for å kunne ta bilde for bruk her:

FrokostSK335.jpg


Det var ost og salami på rundstykket. Det levde over turen, jeg spiste ingenting, men juice og kaffe er alltid ok før klokka er sju.

Flyet var ca 80%, så de tre ombord hadde det travelt. Men, de smilte og småpratet litt. Når vi nærmet oss Gardermoen ble det en litt uvanlig innflygning. Vanligvis når vi kommer fra Trondheim og skal lande nordover bruker de å fly øst for Gardermoen, Jessheim og Kløfta, og snu ca over Lillestrøm, og så lande på rullebane 01R, den østre. Denne gangen fløy vi vest for flyplassen, snudde vel nesten over Grodruddalen, og så tok vi en venstresving og landet på rullebane 01L. Vi parkerte nesten ti minutter før rutetida, som styrmannen sa, "som vanlig for oss i SAS".

Vi fikk utgang 30, som egentlig er litt hååløs når man skal ned i avgangshallen igjen, men nå har de montert en trapp ved utgang 24 ned, det hjelper da litt.

Jeg gikk "motstrøms" gjennom hele avgangshallen innenriks, og kom meg opp i Scandinavian Lounge. Skal jobbe her til flyet til Munchen går 0955. Oppfølging kommer etterhvert.
 
Vi fikk utgang 30, som egentlig er litt hååløs når man skal ned i avgangshallen igjen, men nå har de montert en trapp ved utgang 24 ned, det hjelper da litt.

Så denne sist fredag, og det er jo faktisk en kjærkommen forbedring!
 
Strekning 2: Oslo-Munchen

Etter en arbeidsøkt i loungen var det klart for å tusle ned til utgang 45, og SK 4759 som skulle ta meg til Munchen, første gange med SAS på denne strekningen! Det var LN-BRE, en 737-405 som var satt opp, Håkon V. Magnusson. Jeg hadde økonomi ekstra-billett, men den hyggelige unge mannen ved utgangen plasserte meg på sete 1F (absolutt favoritt i 400-maskinene). Han kunne ikke love businessmat, men pytt, plassen er det viktigste:

BeinplassSK4759.jpg


Vi tok av nordover på rullebane 01R, og svingte ganske så brått østover:

AvgangOSL.jpg


Vi kom oss fort over skyene. Det var to eldre menn som styrte i kabinen, syns kanskje jeg har hatt triveligere turer, men men. Mens de andre fikk sin varme laks der fremme, fikk jeg ee-mat, helt ok med skinke, potet og varme rundstykker:

MatSK4759.jpg


Det var hell fire rader med business, tolv personer i alt. To rader var befolket med de tre som fløy økonomi ekstra. Purseren og han hyggelige fyren fra utgangen var enige om at det var 125 passasjerer ombord, det må da bety 110 på økonomi.

Som vanlig med SAS; avgang på tidtabell, og vi landet fem minutter før vi skulle i Munchen. Fant en helt ny Senator-lounge, lite folk, og gratis internett! Det er jo en forbedring for Lufthansa:

LHSenatorLounge.jpg


Jeg kan like matserveringa de har i sine Senator-lounger! Ikke bare tørre brød som ristes her nei (jmf Brussel).

Flyet herfra til Trieste er forsinket, de vet ikke hvor mye, men rapport fra siste strekning kommer den også etterhvert!
 
Takk for instant tripreport. Joda den andre/nye Senator ved G gates er lys og fin sammenlignet med den andre mørke hvor vi ofte drar opp til Business loungen til høyre senere som er lysere og mer trivelig..
 
Siste strekning, Munchen-Trieste

Joda SQ777, skal nok prøve "H-Senator" på turen hjem også!

I alle fall, det hadde vært tåke i Munchen noen timer, og det medførte noen forsinkelser. LH1936, som er en Air Dolomiti-tur skulle egentlig gå 13:10, klokka ble 14:40 før vi dro. LH1936 var satt opp med I-ADCE, en ATR 72-212A, den ble først levert tilEurowings i 2001. Det ble bussing ut, utgangen var G65 (som jeg nesten ikke fant på første forsøk, godt gjort til å være på en tysk flyplass!). Vi gikk inn den varme bussen, og ble kjørt ut til standplass 306, hvor flyet ventet:

AirDolomiti.jpg


Blir liksom aldri helt fortrolig med den grønnfargen... Ventet litt før vi fikk komme ombord, trivelig fly innvendig. Jeg hadde sete 8D, og fikk sitte alene, så da ble det 8E, plassen var sånn ok for en times flytur:

BeinplassLH1936.jpg


Vel opp i lufta kom de to hyggelige flyvertinnene rundt med en italiensk variant av rundstykke, de bød på et glass vin (i GLASS), ikke ille til å være en timestur i økonomiklasse:

MatLH1936.jpg


Jammen hadde de ikke lagt igjen en liten snacks mens jeg sov også, den ble liksom aldri spist opp, men så slik ut:

SnacksLH1936.jpg


Mellom Tyskland og Italia ligger det noen fantastiske fjell, jeg studerte litt før Jon Blund kom på besøk:

Alpene3.jpg


Vi landet etterhvert i Trieste, en liten og kjedelig flyplass, med morske tollere. Det var 32 grader og sol! Blir jammen fint med dress ++ på møte ja!
Det bor ca 300.000 i Trieste, fikk litt inntrykk på vei inn i drosjen. Jammen ble det en liten spasertur i byen også.

Hotellet, Hotell Colombia, var kjedelig og nedslitt. Men, seng, dusj&do - da kommer man langt!

Hjemtur på onsdag, denne gangen med "overstopp" i København. Rapport følger.
 
Takk for flott rapport! Har du Pandion siden du fikk sitte i Business med Economy Extra-billett?
 
Hei FlightDeck, ja desverre har jeg tilbragt så mange dager på reise og i lufta at jeg har svart kort fra SAS, det er helt greit å ha, men ikke helt greit å gjøre seg fortjent til - synes jeg.
 
Trieste

Det er varmt for en trønder i Trieste, var 32 grader da jeg kom, har vært rundt 20 på det "kaldeste" om nettene.
Hotellet var trist, men rent og ok da:

Hotellrom2.jpg


Verden beste utsikt fra rommet kunne de ikke by på:

Utsikthotell.jpg


I dag settes kursen nordover igjen, Trieste-Munchen-København (med overnatting)-Trondheim. Legger inn ny rapport om den turen!
 
Back
Top