3. gang gjelder...!

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Kan ikke ha vært mye kjekt å vært ombord i Lufthansa`s ERJ-190 i dag i den ekstreme vinden... Sola har, som kanskje den eneste i landet, mulighet til å lande fra 4 forskjellige retninger, og når vinden river og sliter midt mellom - da kan det være en utfordring for mang en pilot. ERJ-190 maskinen så ut til å komme litt i overkant høyt syntes nå jeg, og danset kollosalt i vinden og den kraftige oppdriften. Den kom ganske skjevt inn og så nok at dette ikke kom til å gå, og steg mot himmelen igjen - den hadde ikke mange meter over bakken på dette forsøket. Jeg var rett under, og hadde ikke referanse i rullebanen, men Lennart sto på plattformet og sa den var MEGET skjev...

Her er den på nedadgående, første forsøk...
H10_6322.jpg

Så var det bare å gi gass og forsøke en ny gang...
H10_6329.jpg

Nok om det, man stiger opp, svinger og får et nytt forsøk - ganske fort denne gang da det var god tid til neste landing. Jeg antar at det rant en svett-dråpe eller to på "flying pilot" denne gang, for ikke å snakke om passasejerene... For heller ikke denne gang ville Brasilianeren ned, den slåss slåss og slåss mot vinden, men gav opp også denne gang!

H10_6340.jpg

Til himmels nok en gang, huff og huff! Kan ikke være mye kjekt å være pax med flyskrekk ombord i den maskinen i dag...!

H10_6352.jpg

Jeg tenker det var relativt spent ombord etter nok en avbrutt landing, så på radaren i iPhonen at den stakk ut i havet, og jeg avbrøt min parkering og fikk tillatelse av tårnet til å kjøre i høyt tempo retning stranden - og ja, der var den i gang med sitt tredje forsøk. Igjen danset den fra side til side, men hadde god kurs og landet trygt og godt denne gang. Jeg hørte applausen helt ut og bort til bilen... Godt gjort!

H10_6382.jpg

Så et illustr.bilde - her holder jeg kamera med armene godt plantet i vinduskarmen på Vellen, og det skal være relativt i vater...

H10_6395.jpg

hei å hå

H

Last edited:
Veldig bra. Satt i cockpit under en slik landing på Keflavik en gang, og det er neppe annet enn smil og konsentrasjon i cockpit. De gutta vet nøyaktig hva de kan gjøre før det begynner å bli 'farlig'. Og er det det, påbegynner de ikke en gang approach.

Spennende å se på fra bakken, nervepirrende i kabinen og kos og gøy og morsomt i cockpit. ;)

Du slo meg der ja Harald
Tror nok at LH sien piloter har en annen grense for å lande enn alle andre.
OY-SVB drev med touch and go i samme periode når LH måtte avbryte, uten å måtte avbryte noen ting som helst.
Icelandair var også utrolig skjev når den landa, synd at det bildet ikke ble skarpt

Du slo meg der ja Harald
Tror nok at LH sien piloter har en annen grense for å lande enn alle andre.
OY-SVB drev med touch and go i samme periode når LH måtte avbryte, uten å måtte avbryte noen ting som helst.
Icelandair var også utrolig skjev når den landa, synd at det bildet ikke ble skarpt

Ja, var selv ganske overrasket - men det kommer jo mye og ofte lokal turbulens, så det er vanskelig å si hva/hvorfor. Men jeg så jo at Krohn Air hadde en 10-15 vellykkede landinger etterhverandre (ja det er sant - antar at de fikk lov til å utnytte vinden til trening) i sin bitte lille Jetstream. City landet meget flott i sin ERJ, Norwegian og SAS takket ja til en dans med vinden, og satte de nydeligste nedslag, IcelandAir danset også villig vekk med vinden og hadde en flott og stilig "crosswind-landing". Så hvorfor LH måtte ha 3 forsøk vet jeg ikke, men så er det da heller ingen av oss amatører på bakken som kan uttale oss om hva som skjedde oppe i cockpit... Jeg er helt overbevist om at gutt framme i flyet der og da tok en helt korrekt avgjørelse, og at de selvsagt har den hele og fulle kontroll...

H

Last edited:
Lurer på om LH hadde diverta dersom bane 11/29 ikke hadde vært et alternativ?

Uten bakgrunn til å konkludere, er jeg vel rimelig sikker på det - 3. gang hadde nok vært en meget stor belastning på pax - kanskje også på crew, hva vet nå jeg...

H

Har vært noen flotte action dager på Sola/ENZV, med kraftig vind fra sørøst. Med denne vindretningen blir det ofte "mye" turbulens etter som vinden kommer som bølger/gust fra fjellene. KLM hadde også noen runder på fredagen ........mens Norwegian og SAS landet bestemt på 1 forsøk.

Den nye NAX DVDn http://forum.scanair.no/showthread.php?t=73749 viser en landing med samme vær som i dag ( søndag 3oktober med sterk kulig fra sørøst)....løp og kjøp.:up:

Ingen ting er så artig som å stå å se på landinger i slikt vær, om det er store eller små fly. God dokumentert!

Harald; trådtitlene dine kan gjøre en grå regnværsdag til en artig dag :) Flotte bilder og morsomme kommentarer fra en fin flyplass i sør, stå på !!

....mens Norwegian og SAS landet bestemt på 1 forsøk.
Det skal nevnes i denne sammenhengen at da vinden krøp over 30-tallet fra 130 grader gikk også SAS rundt på 18, og det ble byttet til bane 11 i bruk for et par timer..

Det skal nevnes i denne sammenhengen at da vinden krøp over 30-tallet fra 130 grader gikk også SAS rundt på 18, og det ble byttet til bane 11 i bruk for et par timer..

Oj, var vinden så kraftig! Ikke rart mange danset som de gjorde. Det må jo være en utfordring for dere i tårnet også, når vinden blåser i den retningen, for ikke å snakke om hvor stor forskjell det jo også kan være i forskjellige høyder...
Jeg synes jo vi her litt heldige her på Sola med kryssende baner, selv om det kan være en utfordring å være spotter når man bytter bane:-)

hei å hå

H

Hei å hå :)

Jeg satt i Lufthansas CR700 maskin som kom fra Frankfurt til Sola kl 18.30 i går. Vi landa fra vest, herlig innflyging over Solastrand.

Ja, jeg kan bekrefte at det rista godt da også, selv om vi slapp å gå rundt :)

Hei å hå :)

Jeg satt i Lufthansas CR700 maskin som kom fra Frankfurt til Sola kl 18.30 i går. Vi landa fra vest, herlig innflyging over Solastrand.

Ja, jeg kan bekrefte at det rista godt da også, selv om vi slapp å gå rundt :)

Litt OT: Men kjekt at LH har CRJ700 på besøk på Sola av og til.

Back