Noterer meg at det ligger inne 101 uidentifiserte 737-bestillinger gjort i 2010 ...![]()
De fleste selskaper har jo fokus på enhetsflåter. Noen som vet grunnen til at SAS som allerede hadde en del 737'er gikk for noen få Airbus 319 og 321?
Håber SAS satser på A32X når de skal have nye fly. Specielt A321 er til enhver tid at foretrække fremfor 737 - ihvertfald set fra mit synspunkt som pax.
Langt mere komfortabel end de kedelige 737.
Som sagt, SAS Danmark (eller Köpenhamn som man numer säger) ska flyga A32X enligt Core SAS och Norge+Sverige 737.
Enn så lenge. Hvis de skal ha 4 fly-typer i 2020, så kommer en av de til å forsvinne.
73x
32x
330/340 (minor diff)
CRJ900
1-2-3-4
Hvis du regner på den måten, så har de IKKE 28 typer i dag.
Når de sier at målet er å gå fra 28 til 4 typer, så må man regne på samme måten i begge tilfeller.
I tilfelle, så må man bytte alle maskinene fra Air Europa, alle maskinene fra BU, til -x83 varianter av alt Boeing... Jeg er helt sikker på at intensjonen bak 4 typer ikke går på at man skal operere kun 4 varianter, men 4 typer. Det henger ikke på greip å operere 738 på alle rutene i Norge, og i tilfelle må man inn med flere CR9'ere - også på det norske markedet, eller ha mindre alternativer av 737. Crew-messig er det en stor fordel at rutene opereres med samme "basic" materiell i tilfelle teknisk.
Joda, men husk at det er snakk om 2020, ikke i 2012 eller 2013. I 2020 så har Airbus og Boeing mest sannsynlig nye narrowbody i drift. Da burde SAS være i ferd med å nærme seg 4 flytyper:
270 seter på langdistanse
180, 140 og 90 seter til Europa.
På kort sikt er det -400, -500 og MD som skal ut, og jeg blir ikke overrasket om de blir erstattet med 737 i Norge og A319 i Danmark
A320 serien ser ikke ut til å bli den typen som holder lengst, fant denne listen og det er vel noe overraskende at de fases ut så tidlig:
Det sies at dette er pga. max 60000 flight hours, not confirmed.
Trodde det skulle være mulig å forlenge levetiden noe utvover dette. . . .
2 A320-111 F-GFKQ Scrapped Air France
3 A320-111 F-GGEG Stored at Greenwood (GWO) / to be scrapped Air France
4 A320-111 F-GGEF Scrapped Air France
6 A320-111 N293AT Scrapped British Airways G-BUSB
7 A320-111 F-GFKB Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
8 A320-111 N115AT Scrapped British Airways G-BUSC
9 A320-111 F-GFKC W/O: Crash! (26-Jun-1988) Air France
10 NEW A320-111 F-GGEA Scrapped Air France
11 A320-111 G-BUSD Scrapped British Airways
13 A320-111 F-GGEC Scrapped Air France
15 A320-111 F-GGED W/O: Crash! (20-Jan-1992) Air Inter
17 A320-111 N140AT Scrapped British Airways G-BUSE
18 A320-111 G-BUSF Scrapped British Airways
19 A320-111 F-GFKE Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
20 A320-111 F-GFKF Scrapped Air France
21 A320-111 F-GFKG Scrapped Air France
22 A320-211 N220AN Scrapped HiFly CS-TQG
23 A320-211 N230AN Scrapped HiFly CS-TQH
24 A320-211 N134AT Scrapped Air Memphis SU-PBE
25 A320-211 TS-INJ Scrapped Libyan Arab Airlines VH-HYD
26 A320-211 N138AT Scrapped Air Memphis SU-PBD
27 A320-211 N270SE Scrapped UM Air UR-UFB
28 A320-231 N820AT Scrapped Cyprus Airways 5B-DAT
30 A320-211 N301AT Scrapped Mahan Air F-GZZZ
31 A320-211 N301US Scrapped Northwest Airlines
32 A320-211 N302US Scrapped Northwest Airlines
33 A320-211 F-GHQA Scrapped Air France F-GGEF
34 A320-211 N303US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
35 A320-231 5B-DAU Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
36 A320-211 F-GHQB Scrapped Air France F-GGEG
37 A320-231 5B-DAV Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
38 NEW A320-231 5B-DAW Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
39 A320-211 G-BUSG Stored at London (LGW) British Airways
40 A320-211 N304US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
41 A320-211 N305US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
48 A320-231 VT-EPE Stored at Mumbai (BOM) / to be scrapped Indian Airlines
58 NEW A320-231 VT-EPK Stored at Hyderabad (BPM) / to be scrapped Indian Airlines
60 A320-211 N306US Scrapped Northwest Airlines
I tillegg hogger Frontier, Gecas og andre A318 maskiner som bare er 3-4 år gamle.
Var det inte bara tre som skulle komma tillbaka?Dessuten er det kun snakk om 4 fly som skal tilbake i første omgang
We are also adding back in traffic three short haul aircraft, previously leased out, during spring 2011,” says Kamark.
Men det borde ju vara dessa då.Ifølge RolfL sitt innlegg (nr 6 i denne tråden) skal SAS ha 4 utleide 737
Var det inte bara tre som skulle komma tillbaka?
Men det borde ju vara dessa då.
/Daniel
Ah, nu hänger jag med igen. Tack Rolf!Nja, mitt svar gällde var de fyra maskinerna som varit hos Air Europa nu finns! Vet inte om de fortfarande är "leased out" eller sålda.
Vad beträffar den som nu är hos German Sky så gick ju den tillbaka till danska registret (OY-CJS) från Air Europa så det är väl sannolikt att den är "leased out".
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.