3 fly tilbake til SAS

De fleste selskaper har jo fokus på enhetsflåter. Noen som vet grunnen til at SAS som allerede hadde en del 737'er gikk for noen få Airbus 319 og 321?
 
De fleste selskaper har jo fokus på enhetsflåter. Noen som vet grunnen til at SAS som allerede hadde en del 737'er gikk for noen få Airbus 319 og 321?

321 ble bestilt sammen med 333 og 343 for å sikre soild feed inn til langrutene. Dette ble gjort i en periode da man skulle ekspandere, og gikk over fra 767 til Airbus på langrutene.
En del av ordrene på 321 ble omgjort til 319 pga nedgang i trafikken.
Begge deler virker merkelig i etterkant.
 
Håber SAS satser på A32X når de skal have nye fly. Specielt A321 er til enhver tid at foretrække fremfor 737 - ihvertfald set fra mit synspunkt som pax.

Langt mere komfortabel end de kedelige 737.
 
Håber SAS satser på A32X når de skal have nye fly. Specielt A321 er til enhver tid at foretrække fremfor 737 - ihvertfald set fra mit synspunkt som pax.

Langt mere komfortabel end de kedelige 737.

Enig i det, men ikke helt sikkert at det er den letteste og rimeligste løsning for SAS. De har langt flere 73x enn A32x... Vi får se.
 
Hvis du regner på den måten, så har de IKKE 28 typer i dag.
Når de sier at målet er å gå fra 28 til 4 typer, så må man regne på samme måten i begge tilfeller.

I tilfelle, så må man bytte alle maskinene fra Air Europa, alle maskinene fra BU, til -x83 varianter av alt Boeing... Jeg er helt sikker på at intensjonen bak 4 typer ikke går på at man skal operere kun 4 varianter, men 4 typer. Det henger ikke på greip å operere 738 på alle rutene i Norge, og i tilfelle må man inn med flere CR9'ere - også på det norske markedet, eller ha mindre alternativer av 737. Crew-messig er det en stor fordel at rutene opereres med samme "basic" materiell i tilfelle teknisk.
 
Jeg tror SAS vil nå ærgre seg mye at de ikke tok sjansen og kjøpte den SU-MWC som de kunne har fatt grisebillig. Det ville selvsagt blitt noen kostnader å fa den tilbake i god tilstand, men det var full mulig. Men etterpå er man jo alltid klokere...

Nå sitter man i den upene situasjon at marked vokser nå og man ikke kan skaffe seg flyene hurtig nok. Moscovia sine finansielle problemer kan være en flott grunn å hoppe ut av leiekontrakten, men også disse maskiner vil trenge en grundig sjekk og modifikasjon før de kan komme tilbake til SAS tjeneste.

Det hva kommer å skje i 2020 er langt i fremtida. Nå snakker vi om 2010 og 2011 og SAS må handle. Rett og slett fordi de konkurrenter (det er jo ikke bare NAX) har helt åpenbart mindre problemer å fa seg nye fly.
(En kort kikk på AB sin flåte viser at de har gått forbi SAS på alle måter. Flere mellom-distanse fly, flere maskiner for langruter.)

SAS må fa seg flere fly, og de må gjøre dette hurtig, fordi ellers vil konkurrentene vokse hurtigere enn SAS og SAS dermed vil ikke være istand i lignende grad å nytte oppturen i bransjen.
 
A320 serien ser ikke ut til å bli den typen som holder lengst, fant denne listen og det er vel noe overraskende at de fases ut så tidlig:

Det sies at dette er pga. max 60000 flight hours, not confirmed.
Trodde det skulle være mulig å forlenge levetiden noe utvover dette. . . .

2 A320-111 F-GFKQ Scrapped Air France
3 A320-111 F-GGEG Stored at Greenwood (GWO) / to be scrapped Air France
4 A320-111 F-GGEF Scrapped Air France
6 A320-111 N293AT Scrapped British Airways G-BUSB
7 A320-111 F-GFKB Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
8 A320-111 N115AT Scrapped British Airways G-BUSC
9 A320-111 F-GFKC W/O: Crash! (26-Jun-1988) Air France
10 NEW A320-111 F-GGEA Scrapped Air France
11 A320-111 G-BUSD Scrapped British Airways
13 A320-111 F-GGEC Scrapped Air France
15 A320-111 F-GGED W/O: Crash! (20-Jan-1992) Air Inter
17 A320-111 N140AT Scrapped British Airways G-BUSE
18 A320-111 G-BUSF Scrapped British Airways
19 A320-111 F-GFKE Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
20 A320-111 F-GFKF Scrapped Air France
21 A320-111 F-GFKG Scrapped Air France
22 A320-211 N220AN Scrapped HiFly CS-TQG
23 A320-211 N230AN Scrapped HiFly CS-TQH
24 A320-211 N134AT Scrapped Air Memphis SU-PBE
25 A320-211 TS-INJ Scrapped Libyan Arab Airlines VH-HYD
26 A320-211 N138AT Scrapped Air Memphis SU-PBD
27 A320-211 N270SE Scrapped UM Air UR-UFB
28 A320-231 N820AT Scrapped Cyprus Airways 5B-DAT
30 A320-211 N301AT Scrapped Mahan Air F-GZZZ
31 A320-211 N301US Scrapped Northwest Airlines
32 A320-211 N302US Scrapped Northwest Airlines
33 A320-211 F-GHQA Scrapped Air France F-GGEF
34 A320-211 N303US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
35 A320-231 5B-DAU Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
36 A320-211 F-GHQB Scrapped Air France F-GGEG
37 A320-231 5B-DAV Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
38 NEW A320-231 5B-DAW Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
39 A320-211 G-BUSG Stored at London (LGW) British Airways
40 A320-211 N304US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
41 A320-211 N305US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
48 A320-231 VT-EPE Stored at Mumbai (BOM) / to be scrapped Indian Airlines
58 NEW A320-231 VT-EPK Stored at Hyderabad (BPM) / to be scrapped Indian Airlines
60 A320-211 N306US Scrapped Northwest Airlines

I tillegg hogger Frontier, Gecas og andre A318 maskiner som bare er 3-4 år gamle.
 
I tilfelle, så må man bytte alle maskinene fra Air Europa, alle maskinene fra BU, til -x83 varianter av alt Boeing... Jeg er helt sikker på at intensjonen bak 4 typer ikke går på at man skal operere kun 4 varianter, men 4 typer. Det henger ikke på greip å operere 738 på alle rutene i Norge, og i tilfelle må man inn med flere CR9'ere - også på det norske markedet, eller ha mindre alternativer av 737. Crew-messig er det en stor fordel at rutene opereres med samme "basic" materiell i tilfelle teknisk.


Joda, men husk at det er snakk om 2020, ikke i 2012 eller 2013. I 2020 så har Airbus og Boeing mest sannsynlig nye narrowbody i drift. Da burde SAS være i ferd med å nærme seg 4 flytyper:
270 seter på langdistanse
180, 140 og 90 seter til Europa.

På kort sikt er det -400, -500 og MD som skal ut, og jeg blir ikke overrasket om de blir erstattet med 737 i Norge og A319 i Danmark
 
Joda, men husk at det er snakk om 2020, ikke i 2012 eller 2013. I 2020 så har Airbus og Boeing mest sannsynlig nye narrowbody i drift. Da burde SAS være i ferd med å nærme seg 4 flytyper:
270 seter på langdistanse
180, 140 og 90 seter til Europa.

På kort sikt er det -400, -500 og MD som skal ut, og jeg blir ikke overrasket om de blir erstattet med 737 i Norge og A319 i Danmark

Tror nok at ny narrowbody fra både Boeing og Airbus er lengre unna enn 2020. Bank i bordet, men begge sitter på gjerdet og venter på hva den andre foretar seg. Ingen visjon og ingen lekkasjer indikerer at en helt ny generasjon er klar så tidlig som i 2020... Ved å putte nye motorer på 737 / 320 (nærmere forestående) vil jeg gjette at vi nærmer oss 2025-2030 før vi ser en helt ny modell. My guess, og la oss satse på at jeg tar feil, og at forum.scanair består i 2020, slik at jeg beviselig tok feil :)

A320 serien ser ikke ut til å bli den typen som holder lengst, fant denne listen og det er vel noe overraskende at de fases ut så tidlig:

Det sies at dette er pga. max 60000 flight hours, not confirmed.
Trodde det skulle være mulig å forlenge levetiden noe utvover dette. . . .

2 A320-111 F-GFKQ Scrapped Air France
3 A320-111 F-GGEG Stored at Greenwood (GWO) / to be scrapped Air France
4 A320-111 F-GGEF Scrapped Air France
6 A320-111 N293AT Scrapped British Airways G-BUSB
7 A320-111 F-GFKB Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
8 A320-111 N115AT Scrapped British Airways G-BUSC
9 A320-111 F-GFKC W/O: Crash! (26-Jun-1988) Air France
10 NEW A320-111 F-GGEA Scrapped Air France
11 A320-111 G-BUSD Scrapped British Airways
13 A320-111 F-GGEC Scrapped Air France
15 A320-111 F-GGED W/O: Crash! (20-Jan-1992) Air Inter
17 A320-111 N140AT Scrapped British Airways G-BUSE
18 A320-111 G-BUSF Scrapped British Airways
19 A320-111 F-GFKE Stored at Paris (ORY) / to be scrapped Air France
20 A320-111 F-GFKF Scrapped Air France
21 A320-111 F-GFKG Scrapped Air France
22 A320-211 N220AN Scrapped HiFly CS-TQG
23 A320-211 N230AN Scrapped HiFly CS-TQH
24 A320-211 N134AT Scrapped Air Memphis SU-PBE
25 A320-211 TS-INJ Scrapped Libyan Arab Airlines VH-HYD
26 A320-211 N138AT Scrapped Air Memphis SU-PBD
27 A320-211 N270SE Scrapped UM Air UR-UFB
28 A320-231 N820AT Scrapped Cyprus Airways 5B-DAT
30 A320-211 N301AT Scrapped Mahan Air F-GZZZ
31 A320-211 N301US Scrapped Northwest Airlines
32 A320-211 N302US Scrapped Northwest Airlines
33 A320-211 F-GHQA Scrapped Air France F-GGEF
34 A320-211 N303US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
35 A320-231 5B-DAU Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
36 A320-211 F-GHQB Scrapped Air France F-GGEG
37 A320-231 5B-DAV Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
38 NEW A320-231 5B-DAW Stored at Walnut Ridge (ARG) / to be scrapped Cyprus Airways
39 A320-211 G-BUSG Stored at London (LGW) British Airways
40 A320-211 N304US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
41 A320-211 N305US Stored at Goodyear (GYR) / to be scrapped Northwest Airlines
48 A320-231 VT-EPE Stored at Mumbai (BOM) / to be scrapped Indian Airlines
58 NEW A320-231 VT-EPK Stored at Hyderabad (BPM) / to be scrapped Indian Airlines
60 A320-211 N306US Scrapped Northwest Airlines

I tillegg hogger Frontier, Gecas og andre A318 maskiner som bare er 3-4 år gamle.

Deler er i mange tilfeller verdt mer enn hele fly... Det kan være med å forklare at 320 serie fra slutten av 80-tallet nå anses som mer verdifulle enn flyene i hel tilstand, og det samme gjelder 318 når markedet skriker etter flere seter.
 
Last edited:
Var det inte bara tre som skulle komma tillbaka?
Men det borde ju vara dessa då. :D
/Daniel

Nja, mitt svar gällde var de fyra maskinerna som varit hos Air Europa nu finns! Vet inte om de fortfarande är "leased out" eller sålda.

Vad beträffar den som nu är hos German Sky så gick ju den tillbaka till danska registret (OY-CJS) från Air Europa så det är väl sannolikt att den är "leased out".
 
Nja, mitt svar gällde var de fyra maskinerna som varit hos Air Europa nu finns! Vet inte om de fortfarande är "leased out" eller sålda.

Vad beträffar den som nu är hos German Sky så gick ju den tillbaka till danska registret (OY-CJS) från Air Europa så det är väl sannolikt att den är "leased out".
Ah, nu hänger jag med igen. Tack Rolf!:D

/Daniel
 
En kort kikk på bl. annet datalink viser:

SE-DTN sold to Moscovian
SE-DTP sold to Moscovian

LN-RPP owned by Challey Ltd, still on lease to SAS, subleased
LN-RPD -> OY-CJS sold to GL Mercury Leasing 07.05.10
 
Har inte SAS Boeing 737-800 utleasade till Hainan Airlines?

Är det verkligen 100% säkert att CPH baserade MD80 ska ersättas av 737NG?

Jag trodde planen var att CPH baserade MD-80 skulle ersättas av fler Airbus A319 och ARN baserade MD-80 och OSL baserade 737-400/500 ersättas med 737 NG.
 
Back
Top