3 fly tilbake til SAS

Someone

Moderator
Medlem
Ser denne i pressemeldingen angående oppstart av OSL-EWR

We are also adding back in traffic three short haul aircraft, previously leased out, during spring 2011,” says Kamark.

Noe info om hvilke induvider eller modeller dette er?

Ikke nå lenger tror jeg. Mener at disse ble ført tilbake til SAS, mens andre gikk over til bl.a Moskva Airlines!?

De 4 flyger nu för German Sky Airlines (1) , Moskoviya (2) och Sky Airlines (leased till Anadolu Jet) (1).

og da betyr det vel at det er OSL og/eller ARN som får tre fly...
CPH er vel fortsatt MD, Airbus og CRJ

Maa si at jeg liker det jeg ser fra nye SAS. Markedet er der, kostnadene er kuttet og med litt justeringer paa produkt, og man kan vinne tilbake store markedsandeler.

Kanskje noen av MD90'ene til Blue1? Er vel for mye å håpe på, men på den annen side er jo dette uken for gode nyheter fra SAS;)

Det är fortfarande 3 MD87 leasade till Spanair enligt CH-Aviation. Kan det inte vara dessa då? Eller är det säkert att det är 737?

EC-KCZ(OY-KHF)
EC-KHA(LN-RMG)
EC-KJE(SE-DIF)

/Daniel

Vil sas nå ta inn nye crew, eller klarer de økningen i produksjon med bedre utnyttelse av de ressursene de allerede har?

Skal jeg tror CH-aviation, så kan ting tyde på at russerne sliter litt med å betale for flya sine, så SAS skal kanskje ha de to tilbake bl.a. ?
29.08.2010 - Moskovia Airlines (3R/Moscow Zhukovsky) has been taken to court by some of its aircraft lessors that have requested for the carrier to be declared bankrupt as a result of arguments over unpaid aircraft leasing rates.

MD87 skal ut.

Det vet jag. Men eftersom det inte verkar finnas andra än Moscovias två 738 så fattas det ju ytterligare en kärra om ingen annan operatör ska lämna tillbaka. Det innebär ju att det kommer att vara tre stycken 738 i så fall och inget annat. Eller är det någon som har fler förslag eftersom det inte verkar vara MD?

/Daniel

Det vet jag. Men eftersom det inte verkar finnas andra än Moscovias två 738 så fattas det ju ytterligare en kärra om ingen annan operatör ska lämna tillbaka. Det innebär ju att det kommer att vara tre stycken 738 i så fall och inget annat. Eller är det någon som har fler förslag eftersom det inte verkar vara MD?

/Daniel

Ifølge RolfL sitt innlegg (nr 6 i denne tråden) skal SAS ha 4 utleide 737

De 4 flyger nu för German Sky Airlines (1) , Moskoviya (2) och Sky Airlines (leased till Anadolu Jet) (1).

Dessuten er det kun snakk om 4 fly som skal tilbake i første omgang

De skal ned fra dagens 28 typer til 4 typer fly i 2020. Et ambisiøst mål, men absolutt på tide at de setter fokus på dette. Jeg klarer ikke helt se at de har 28 typer i dag heller.
4 typer bør bety 1 longhaul, en på 180 seter, en på 140 seter og en på 90 seter?

Uansett, MD, -400 og -500 bør ut ganske fort, og etter det forsvinner sikkert -600 også.

Dessuten så er det litt spesielt at MD80 skal erstattes med 73G og 738. Det betyr at det blir en mix av 737 og 32X på CPH, før 32X muligens forsvinner? Jeg ville trodd at MD skulle bli erstattet av en mix 319 og 320. Kanskje SAS ikke er fornøyde med A32X, eller kanskje de setter skikkelig fokus på å operere få flytyper og dermed vil ha ut A32X uansett.
Kanskje begge planlegges å brukes i mix til neste generasjon kommer, men det er fort 10 år frem i tid.

Last edited:
Noterer meg at det ligger inne 101 uidentifiserte 737-bestillinger gjort i 2010 ... :cool:

Nei, det spørs om noen av de skal til SAS. men det er vel ikke lenge før det skjer noe. Om bestillingen går til Airbus eller Boeing er sikkert et åpent spørsmål, og begge har jo tidligere vist stor vilje til å ta 'innbytte' også for å eskalere flåteskifte. Dette blir en stor ordre, så den er svært attraktiv.

28 er sikkert antall versjoner ..

Back