• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

3 fly i midair-kollisjon

Ikke akkurat noe god reklame for CAPS systemet med fallskjerm i flyet nå man ser bildet av en fullstendig utbrent flykropp med fallskjermen liggende ved siden av. Hvordan kan det ha blitt en så voldsom brann hvis flyet kom ned i fallskjermen slik det ser ut på bilder?
 
Ikke akkurat noe god reklame for CAPS systemet med fallskjerm i flyet nå man ser bildet av en fullstendig utbrent flykropp med fallskjermen liggende ved siden av. Hvordan kan det ha blitt en så voldsom brann hvis flyet kom ned i fallskjermen slik det ser ut på bilder?
Etter beskrivelsen i en av artiklene så høres det ut som flyene tok fyr når de traff hverandre i lufta.
...after the pilot of a glider being towed by one of the aircraft cut loose, maneuvered through a fireball and landed safely.
 
Flyet brant før det tok bakken: videoer fra nettet viser mye svartrøyk fra flyet imens det henger i fallskjermen.
 
********************************************************************************
** Report created 2/18/2010 Record 1 **
********************************************************************************

IDENTIFICATION
Regis#: 825BC Make/Model: SR20 Description: SR-20
Date: 02/06/2010 Time: 2028

Event Type: Accident Highest Injury: Fatal Mid Air: Y Missing:
Damage: Destroyed

LOCATION
City: BOULDER State: CO Country: US

DESCRIPTION
N81817L PIPER PA25 WHILE TOWING GLIDER N2472W SCHWEIZER SGS 2-32, THE TOW
LINE WAS SEVERED BY A THIRD AIRCRAFT, N825BC CIRRUS SR20. N81817L AND
N825BC CRASHED, THE TWO PERSONS ON BOARD N825BC AND THE ONE PERSON ON BOARD
N81817L WERE FATALLY INJURED, THE GLIDER N2472W LANDED SAFELY, 9 MILES FROM
BOULDER, CO

INJURY DATA Total Fatal: 2
# Crew: 2 Fat: 2 Ser: 0 Min: 0 Unk:
# Pass: 0 Fat: 0 Ser: 0 Min: 0 Unk:
# Grnd: Fat: 0 Ser: 0 Min: 0 Unk:

WEATHER: METAR 1947Z 00000KT 8SM BR SCT080 OVC120 05/M06 A2989

OTHER DATA
Activity: Unknown Phase: Unknown Operation: Other


FAA FSDO: DENVER, CO (NM03) Entry date: 02/12/2010

Source: http://www.faa.gov/data_research/accident_incident/preliminary_data/media/I_0212_N.txt
 
Leste en undersøkelse gjort av NTSB utgitt i "Aviation Safety letter" som er ut gis av Transpor Canada (Kanskje noe bør gjøres også her i landet av Havarikommisjonen, LT og Flynytt)

- De aller mid-air ulykker skjer som oftest VFR midt på dagen i helgene, hvor det ofte er ikke lagd noen F/P
- Majoriteten av ulykkene er et resultat av raskere fly som flyr raskere og treffer et tregere fly
- Dette kan skje alle, fra soloutsjekk til 15 000 timer
- De aller fleste ulykkene skjedde i nærheten av ukontrollerte flyplasser under 3000 ft


Tenkte bare å nevte dette her, i etterkant av denne tragiske ulykken.
 
Back
Top