• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

2 stk SAS Convair CV-440

Svensk Flyghistorisk Forening oppgir BSX skrotad Kastrup våren 75 og kropp til Fornebu som øvingsobjekt.Dette finnes fotobevis for.Jeg tror denne etterhvert ble "oppbrukt", for Nor-Flys MAP overtok rollen,og denne ble flyttet til Gardermoen.
Ingen Fred.Olsen maskiner innvolvert.(4stk Dakota er vel hugget i nærheten av Fornebus øvingsområde,og Fjellflys Heron BFX)

Tack för inputs ! Jag skulle naturligtvis ha tittat på SFF och mitt eget inlägg om SE-BSX där jag lagt ut Lasse Lindströms bild på SE-BSX på FBU !
Jag kan ju då undra om SE-BSX först verkligen "skrotades" på Kastrup för att sedan fraktas till Fornebu som ju var SAS main-base för Convair.

Last edited:
Tack för inputs ! Jag skulle naturligtvis ha tittat på SFF och mitt eget inlägg om SE-BSX där jag lagt ut Lasse Lindströms bild på SE-BSX på FBU !
Jag kan ju då undra om SE-BSX först verkligen "skrotades" på Kastrup för att sedan fraktas till Fornebu som ju var SAS main-base för Convair.

Det stemmer at BSX ble scrappet på CPH i 75. Jeg var ute på øvingsomådet og tok bilde av den og en annen CV440 i 75. Skal scanne noen av mine slides med bilder av maskinene som lå på fire dumpen den gang. Blant annet en Sterling DC-6B og Conair DC-7B.

Det stemmer at BSX ble scrappet på CPH i 75. Jeg var ute på øvingsomådet og tok bilde av den og en annen CV440 i 75. Skal scanne noen av mine slides med bilder av maskinene som lå på fire dumpen den gang. Blant annet en Sterling DC-6B og Conair DC-7B.

Utmärkt, tack ! De andra CV kanske eventuellt var LN-KLE och SE-BSS ?

Her er utsnitt fra flyfoto av Fornebu datert 1984:

Attachments

• IMG_9521.jpeg
    IMG_9521.jpeg
    548.8 KB · Views: 264
Her er utsnitt fra flyfoto av Fornebu datert 1984:
Hej !
Tack , någon uppfattning om vilka två det kan vara ? LN-KLF/LN-KLG skrotades väl på FBU men jag har tidgare årtal (redan 1975) men det kan ju vara det som återstod efter det att vitala delar tagits till vara.

I følge Åke Hall's "Luftens vikinger - en bok om SAS alla flygplan" ble -BSX skrotet på Kastrup og en del av flyet ble benyttet som øvingsobjekt på Fornebu. Ellers er jeg enig med Stone i at skroget på OSL er ex LN-MAP fra Nor Fly.

Espen

Jeg har blitt fortalt at skroget som ble flyttet fra FBU til OSL som øvingsobjekt er Nor-Flys LN-MAP. Den ble i alle fall hogd på FBU i 1982.

Det er korrekt Stein. MAP'en ble plukket ren for deler av FOF for Norfly og NMK( Norsk Metropolitan Klubb ) . Når KLK ble kjøpt av oss høsten -83 var avtalen at 2 ekstra motorer pluss 2 propeller og alt av "rotables" fulgte med kjøpet. Resten av skroget var for felles bruk , med andre ord vingeforkanter , flaps rorflater etc.
I god tid før FBU stengte i 1998 fikk jeg forespørsel fra Lufthavnen om vi hadde behov for å hente deler etter tips fra FOF teknisk . På det tidspunkt var NMK historie og følgelig hadde vi ikke behov for å plukke mer , dessuten var skroget på det tidspunkt ubrukelig etter havari øvelser i mange år.

På Garedermoen var det en annen SAS CV440 som sto i mange år omtrent der hvor Sundt hangaren er i dag. Jeg husker ikke hvilken maskin det var , skal sjekke mine arkiver , men det kan ha vært LN-KLE.

Back