1980-tallets fremtidige fly

Flight0017

Newcomer
Hei, fersking her :hi2

På slutten av 1980-tallet eller begynnelsen av 1990-tallet så var det en del snakk om en ny flytype (muligens fra McDonnell Douglas, utseendemessig minnet det om MD-80). Det hadde to motorer som så ut som "vanlige" jetmotorer, men som hadde propeller med større diameter enn "jetmotorene". Propellene stod bak på disse "jetmotorene". Jeg så flere tegninger og bilder, og muligens ble det også vist noen små filmsnutter på TV. Hva skjedde med denne flytypen? Jeg antar at det ikke gikk så bra som fabrikanten hadde håpet på. Jeg husker at jeg gledet meg til denne flytypen ble satt i trafikk!

Heisann, og velkommen hit! Det er pussig nok ikke lenge siden temaet unducted fan vor oppe her. Sjekk http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4667

Originally posted by P.A. VIKING
Lik denne ? http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=4667

edit ; søren slått med sekunder av en syk veps ...

Bie! BIE! BIE!!! :D

(Edit: Bien er faktisk en semi-offisiell versjon av Busy Bee-logoen, tegnet av Erik Sturk. Om den er flysyk, bakfull eller noe annet vites ikke. :) )

Fløy med Erik, jeg.

Tolker denne som en bi(e)sniss-klasse pax som fikk for mye kånnjakk og så ble det turbulens...

:D :biggrin :D :biggrin :D

Dette kommer jo litt utenfor temaet, men det var vel faktisk Sturk som tegnet den opprinnelige bien også. I tillegg til den og den "omtåkede" fantes det på 70- og 80-tallet også et utvalg andre, som f.eks bie som hopper i fallskjerm, bie på ski og bie som borer etter olje. Alle ble utgitt som stickers. Jeg har noen få, men det skulle ikke forundre meg om noen her sitter på komplett samling.....

I tillegg brukte Busy Bee et "tegneseriehefte" (Også tegnet av Sturk) om selskapets historie som "In-flight magasin" en kort periode, jeg tror det var ca 1980. Jeg var den lykkelige eier av et slikt, men det forsvant i en flytting..... :(

Ahh... tanken på Busy Bee gjør meg varm om hjertet! Det var liksom noe så koselig med det flyselskapet. Jeg må gå gjennom alle tingene mine og finne alt jeg har av in flight-magasiner fra 80-tallet, mulig jeg har den tegneserien du snakker om.

Fant for øvrig en gammel videokassett i dag med plane spotting på Fornebu fra begynnelsen av 90-tallet! Av høydepunktene var en L-1011 fra TWA som kommer inn for landing, samt en Fokker F27 fra Busy Bee som også lander :-)

Originally posted by Stone
Dette kommer jo litt utenfor temaet, men det var vel faktisk Sturk som tegnet den opprinnelige bien også. I tillegg til den og den "omtåkede" fantes det på 70- og 80-tallet også et utvalg andre, som f.eks bie som hopper i fallskjerm, bie på ski og bie som borer etter olje. Alle ble utgitt som stickers. Jeg har noen få, men det skulle ikke forundre meg om noen her sitter på komplett samling.....
(...)

Jeg var kanskje litt utydelig, men jeg mente at begge var tegnet av Sturk. Jeg fikk alle de klistremerkene du nevner en gang i tiden, men har bare tre-fire nå, inkl. han som er på en snurr og som jeg har scannet til å ha som avatar. Heftet har dukket opp på nettauksjoner fra tid til annen.

Bien kom også i en tøyvariant til å klebre på klær og/eller bag/koffert!

Denne har jeg hengende på kontoret :hi2
Ifølge rykter så skal det stå 1 modell (finnes visstnok kun 10) i SAS farger på SAS museet her på GEN

Attachments

• MD92 (Medium).JPG
    MD92 (Medium).JPG
    28.2 KB · Views: 63
Stilig. På Koksa hang det et digert bilde av en MD-80 med UDF og i SAS-farger. Tror ikke noen tok vare på det.

Back