18 Norwegian fly satt på bakken

Re: 18 Norwegian fly satt på bakken

Dette virker som storm i vannglass! Prinsipielt alvorlig, men i praksis ingen stor sak.

Heldig vis er det bygget inn mange marginer og barrierer i systemene i luftfarten, her sviktet et (eller flere), men det ble fanget opp og sannsynlig vis er det jo bare snakk om papirarbeid. Men det hjelper vel ikke at LT ikke akkurat er overbemannet for tiden heller.

Så marginer spises her og der pga. økonomi, det presses på tid og LT er skviset på toppen av det hele - ikke en gustig trend for norsk luftfart totalt sett.

Fra Norwegian.no
Dagens oppslag om Norwegians 18 fly

I forbindelse med dagens oppslag ønsker Norwegian å informere om følgende:

18 fly er ikke satt på bakken

Ved overgang fra ett datasystem til et annet har en av våre erfarne teknikere fått innlagt en feil dato for utløpet av sitt sertifikat. Teknikerne har fulgt alle kurs og oppdatering, men det formelle med sertifikatet har dessverre ikke vært i orden. De arbeidene som han har gjort i denne perioden må derfor ettersjekkes.

Dette er oppdaget av Norwegian selv og i forbindelse med fornyelsen har Luftfartstilsynet forsikret seg om at vi gjennomgår de 18 flyene som det gjelder. Dette er gjort i løpet av dagen og 16 fly er allerede sjekket ut. De resterende forventes å være i drift i løpet av dagen.

Norwegian gjennomgår sine rutiner for å forsikre at dette ikke skjer igjen.

Dette har ikke fått store konsekvenser for flytrafikken. Kun noen få forsinkelser. Punktligheten ligger nå på 82 prosent på Gardermoen.

Med vennlig hilsen

Norwegian

Anne Grete Ellingsen
Informasjonsdirektør
91537079

Ojsann, nå har livet mitt vært satt på spill to ganger på onsdag av griske Kjos. Jeg har aldri vært så redd for å dø i etterkant av en flytur.

(For ordens skyld: Jeg håper ironien er langt over påfallende her. ;) Det formelle skal jo selvsagt være i orden, men en stor sak er det jo strengt tatt ikke...)

Det er flere som sier at dette ikke er en stor sak. Det er helt feil. Dette er en stor sak med enorme konsekvenser for Norwegian i det øyeblikk det skjer noe med ett av flyene. Inntill da er ikke farlig. Skulle det vært en hendelse, forsikringsmessig (småting) eller en ulykke, og det var avdekket at en ulisensiert tekniker hadde godkjent flyet, ville Norwegian fått store problemer.

Dette er ikke en god sak for Norwegian, men jeg synes de har håndtert den veldig bra og ryddet fort opp og det skal de ha honnør for. Samtidig er det klart at de må få orden på internkontrollen.

Det er flere som sier at dette ikke er en stor sak. Det er helt feil. Dette er en stor sak med enorme konsekvenser for Norwegian i det øyeblikk det skjer noe med ett av flyene. Inntill da er ikke farlig. Skulle det vært en hendelse, forsikringsmessig (småting) eller en ulykke, og det var avdekket at en ulisensiert tekniker hadde godkjent flyet, ville Norwegian fått store problemer.

Jeg er prinsipielt enig med deg i det du sier, men saken har kokt ned til at det var en ren formell feil som ble gjort. Teknikeren var fullt og helt oppegående på det han gjorde, men sertifikatet ble ikke fornyet når det skulle. Media behandlet det til å begynne med som om en hvilket som helst luring hadde klarert flyene, men historien var temmelig mye mer nyansert enn dette. Passasjerenes liv var ikke akkurat i fare...

Nei, men selskapets eksitens var i fare det øyeblikket noe hadde skjedd eller feil myndighet hadde oppdaget det. Prinsipielt er dette en meget alvorlig sak og derfor ble flyene stoppet. Norwegian må få bedre et bedre IK-system. Når det er sagt har de opptrått ryddig i etterkant om enn noe klønete i forkant. Slik skal bare ikke skje.

Det kan sammenlignes med å slippe en kvalifisert, men usertifisert lege løs på pasientene.

Samme ting vi har med være legeattester og sertifikater i Avinor. Det er mitt ansvar at jeg ikke jobber utdaterte sertifikater. Men: Sjefsflygeleder har også ansvar for å ikke sett folk med utdaterte sertifikater på jobb......

Mistenker samme setting i Norwegian.

Av den grunn ble en kollega kaffekoker i 2 uker for 3 år siden fordi både ham OG sjefen innså problemet først da det var 2 dager til utløpsdato!

Back