• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

15 min turnaround

FlyTUI Nordic skal parkere på park 48, med ødelagt bro :( men må der pga kombislinge Non-Schengen / Schengen...

Og Sterling til Athen? En B737-700, reg OY-MRE

;)

Originally posted by ENGM RAMP

FlyTUI Nordic skal parkere på park 48, med ødelagt bro :( men må der pga kombislinge Non-Schengen / Schengen...

Men OSL.no er ikke oppdatert ENGM RAMP ;)

Originally posted by Hurum

DY237 ankommer OSL fra EVE kl 2250 på gate 17 og flymaskinen brukes deretter til Stavanger som DY4574. Det er altså kun 15 min turnaroundtid. Imponerende om dette virkelig går hver kveld.

Har Norwegian flere 15 min turnaround på enkelte stasjoner/ruter?

Dette kom av at det ble noen flybytter i går kveld, og da ble det kort turnaround. Det var opprinnelig en annen maskin som skulle gått. En annen grunn til at det ble endel delay på denne maskinen er at det var mye baggasje inn, samt mye baggasje ut samt mye frakt som tar tid å få ombord. Det er kapteinen som bestemmer om han tar med frakten, og vil han det vet han også at det blir større delayer. Det hender de sier nei, for å få flyene tidligere avgårde for å unngå delayer.

Originally posted by rampen

Originally posted by Hurum

DY237 ankommer OSL fra EVE kl 2250 på gate 17 og flymaskinen brukes deretter til Stavanger som DY4574. Det er altså kun 15 min turnaroundtid. Imponerende om dette virkelig går hver kveld.

Har Norwegian flere 15 min turnaround på enkelte stasjoner/ruter?

Dette kom av at det ble noen flybytter i går kveld, og da ble det kort turnaround. Det var opprinnelig en annen maskin som skulle gått. En annen grunn til at det ble endel delay på denne maskinen er at det var mye baggasje inn, samt mye baggasje ut samt mye frakt som tar tid å få ombord. Det er kapteinen som bestemmer om han tar med frakten, og vil han det vet han også at det blir større delayer. Det hender de sier nei, for å få flyene tidligere avgårde for å unngå delayer.

OK - da må Norwegian ha problemer ganske ofte, for de gangene jeg har sett så er det nettopp kveldsflyet fra EVE som skal til SVG kl 2305...og da er det 15 min.

Uansett, Mandag - Torsdag hver eneste uke er det EVE som går ut igjen til SVG. Den har til dags dato på sommerprogrammet ikke pusha på rute.

Originally posted by Thomas

Uansett, Mandag - Torsdag hver eneste uke er det EVE som går ut igjen til SVG. Den har til dags dato på sommerprogrammet ikke pusha på rute.

Akkurat slik jeg har oppfattet det også så her stemmer kanskje ikke det rampen skrev helt.
Utrolig dårlig av Norwegian!

Ingen tvil om at Norwegian er den store taperen når det kommer til teknisk svikt og sinte passasjerer denne sommeren.:drunk:

Originally posted by DY Tech

Ingen tvil om at Norwegian er den store taperen når det kommer til teknisk svikt og sinte passasjerer denne sommeren.:drunk:
Hehe.....nei jammen passet den postingen der :lol: :p

Og Norwegian sprakk nok en gang på denne 15 min turnarounden på gardermoen. Flyet kom også ikveld fra EVE kl 2248 på gate 23 og gikk 2322 til Stavanger...

Originally posted by ENGM RAMP

FlyTUI Nordic skal parkere på park 48, med ødelagt bro

Aha, den er altså fremdeles i ustand. Det forklarer hvorfor vi fikk en spasertur (hvilket jeg ikke hadde motforestillinger mot!) når DY905 parkerte der sist fredag. :lightbulb

hva er det som er standartrd turn-around tid for Norwegian nå? 30 min, 25 min?

Originally posted by LN-MOW

Paa denne tiden av doegnet finnes det vel iallefall noe aa bytte til - det faar vaere lyspunktet!

Ellers minnes jeg hoeydepunkter som return-to-ramp og flybytte paa SK372 paa FBU ... Alle stueres favoritt! :colgate:

Ja SK372 reiste jeg mang en gang med. Den gikk FBU-TOS-ALF-KKN. Returen gikk som SK373 KKN-TOS-FBU. Den var me andre ord ikke nedom Alta på veien hjem. På kvelden var det motsatt. Da gikk SK378 FBU-TOS-KKN og returen som SK379 KKN-ALF-TOS-OSL. Husker siste gangen jeg fløy med SK379. Da brukte vi bare like i overkant av en time fra TOS til OSL. (Gardermoen). Vi var en time forsinket fra Tromsø, men landet omtrent på rutetid på Gardermoen. Kraftig medvind med andre ord. SK372/373/378/379 hadde dette rutemønsteret også en stund etter Gardermoen ble åpnet.

Har ikke vært med på LN-MOW sine høyepunkter med med på return-to-ramp for SK372 på FBU.

NAS har bassert turnaround på det antallet pax og bag de hadde før folk begynte å reise med dem, det er jo hel umulig å snu ei maskin med 150 inn og 150 ut på 25 min og bare 3 mann...

Tja, si ikke det. Jeg har selv vært med på å snu en 189-seters smekk-full Ryanair-maskin på TRF på 25 minutter, riktignok med fire mann og bruk av begge dørene, så det burde vel være mulig?

Originally posted by CK

Tja, si ikke det. Jeg har selv vært med på å snu en 189-seters smekk-full Ryanair-maskin på TRF på 25 minutter, riktignok med fire mann og bruk av begge dørene, så det burde vel være mulig?
Er det ikke dette Ryanair alltid gjør i hele Europa?

Back