12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Someone

Moderator
Medlem
12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Skien og Notodden vil i 2011 miste den statlige støtten de hadde i år, mens Stod beholder en årlig støtte på 12 millioner kroner.

Antar kommunene nok en gang vil da punge ut for tapsflyplassene Skien og Notodden?

http://www.regjeringen.no/nn/dep/sd...uftfart-for-folk-og-naringsliv.html?id=619741
Regjeringa føreslår i underkant av 27 millionar kroner i tilskot til ikkje-regionale lufthamner med rutetrafikk i 2011. Det er ein nedgang på om lag 30 prosent frå 2010. Nedgangen kjem som følgje av at eit eingangstilskot til dei ikkje-statlege lufthamnene Notodden og Skien frå 2010 fell bort. Av dei føreslåtte midlane for 2011 er 12 millionar kroner ei vidareføring av eit statleg driftstilskot for å oppretthalda drifta ved Stord lufthamn, Sørstokken. Dette er ei lufthamn med ein viktig regional transportfunksjon. Dei resterande midlane skal gå til flygeinformasjonstenestene ved ikkje-statlege lufthamner.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Stord ligger vel an til å få støtte i ti år tror jeg etter det som ble nevnt i NTP når den kom i fjor var det vel, men Skien og evt Notodden burde jo kanskje fått støtte de og,utover den engangsutbetalingen som ble gitt. Skien har jo forholdsvis mye trafikk, og det koster å drive lufthavn.
 
Last edited:
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

:) Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

:) Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..

Du kan så si men så lenge det er bestemt at Avinor/OSL skal være selvfinansierende forblir det vel slik?
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Nå er ikke avstanden fra Stord til Haugesund nevneverdig stor og jeg mener at det er å kaste gode penger etter dårlige ved å subsidiere Stord.
Veiene fra Stord til Haugesund og retur er dessuten bra. 30-45min kjøretid kan ikke være det store problemet.
Mange har f.eks. samme reise/kjøretid til OSL.

Det samme kan sies om Notodden.
Her er ikke veien lang til Geiteryggen.
Det må være bedre å holde liv i en av disse plassene enn at begge skal halte videre med usikker horisont.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Det skal nevnes at det tar en del mer tid enn 30-45 min med kjøring fra Stord til HAU. Om en er heldig med trafikken kan en klare det på en time, men det er sjelden. En flyplass på Stord er nødvendig.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

Tja... De små flyplassene til Avinor får, på sett og vis, støtte ved at overskuddet fra Avinor reduseres.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Tja... De små flyplassene til Avinor får, på sett og vis, støtte ved at overskuddet fra Avinor reduseres.


Her er flyplassnorge sett fra mine øyne:

1-Noen ytterst få får støtte over statsbudsjettet
2-Noen driver kommersielt (typisk ENTO/ENRY) for seg selv
3-Mange er i en kjempeorganisasjon kalt Avinor(+ datterselskapet OSL)

I denne siste er det kun noen få som faktisk går med overskudd. Dette overskuddet skal deles på alle de som går med underskudd, investeringer/utbedringer og utbytte. Avgiftene justeres så hele Avinor skal gå i balanse, samtidig som enkelte flyplasser er i konkurranse med gruppe 2. Nå skal Avinor også betale utbytte.

Det som er litt merkelig er at for staten så er ikke disse småflyplassene i gruppe 3 "kostnader på statsbudsjettet". I motsetning til Sverige, ligger dette inne i Avinors budsjett. I Sverige får LFV statsstøtte til å drifte sine småplasser og følgelig er også staten hissigere på å vurdere hvilke flyplasser som har livets rett... I Norge velger man heller at Avinor skal ta inn litt høyere avgifter, så slipper politikerne å bry seg om de vanskelige beslutningene rundt småflyplassene. Samtidig kan ENTO/ENRY-folket sutre over at de har begrensninger i trafikkl etc og at myndighetene særbehandler OSL all den tid de ikke bidrar med noe til resten av flyplassnorge...
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

ellers syns jeg ENSO er en fin flyplass, brukte 400,-kr på landingsavgiter der i sommer..

Det er mye småvei til flyplassen (fra Sør/Bømlo hvertfall), og personlig mener jeg den ikke fortjener statsstøtte.. Før trekantsambandet var den fornuftig, men ikke nå.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hva slags trafikk snakker vi om på Notodden?
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Bl.a. 6 ganger ukentlig til BGO.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Tror nok at en av grunnene til statstøtten på Stord heter Aker Stord, i tillegg til en del andre større bedrifter i området. Aker har tidligere vært i media og uttalt at det er et "krav" at flyplassen skal ha rute til OSL for at de skal satse videre på industrien sin der oppe.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Hvorfor får ikke de små flyplassene til Avinor noe??

:) Jeg tar alltid opp denne urettferdigheten..

De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

De får jo masse.
Kan være det har forandret seg litt nå, men for noen år siden, så var det bare fire flyplasser som gikk med overskudd under Avinor-paraplyen (OSL, BGO, SVG, TRD) Resten fikk tilskudd til driften, så å si at de andre små flyplassene ikke fikk noe blir helt feil.

Om pengene kommer fra Avinor, eller direkte over statsbudsjettet spiller vel svært liten rolle.

Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.
 
Re: 12 millioner i statlig støtte til Stord i 2011, 0 til Skien og Notodden

Det blir nok altfor enkelt å si.

Overføringer til de ulønnsomme (i hovedsak de regionale flyplassene) koster anslagsvis 800+ millioner kroner per år. (Tall fra NHO Luftfart). Dette koster flyselskapene mellom 1 og 1,25 mrd kroner, grunnet høyere avgifter (= høyere billettpriser) på andre ruter, som igjen gjør at færre flyr, som igjen skaper et inntektsbortfall (og færre frekvenser/seter).

Hadde dessuten Avinor hatt noe å si om flyplassene skulle fortsette driften, tror jeg nok øksa hadde blitt svingt litt rundt omkring i landet. Som STARSHIP sier, mange flyplasser hadde nok livets rett tidligere, men med ny kommunikasjon (veier/tunneller) er nok mye falt bort, og dette burde revideres kraftig.

Dette har jo med hvordan organiseringen av eierforholdet til flyplassene er.
Alternativet til å gjøre det som idag er jo at flyplassene som går i overskudd betaler inn overskuddet til Statskassen (ca. 800 mill) for at Staten deretter betaler ut det samme beløpet til de regionale flyplassene i støtte over statsbudsjettet.

Du har et litt enkelt regnestykke her. Dersom Staten ikke skulle subsidiere de flyplassene som ikke går med overskudd på denne måten, så hadde det ikke vært mange flyplasser igjen her i landet. Det koster selvfølgelig flyselskapene penger, men det genererer også inntekter. Legger man ned alle flyplassene som går med underskudd, så ville nok de som idag går med overskudd, heller ikke tjent penger. Et fly som tar av fra TRD f.eks, må nødvendig vis lande en plass. Uten mate-rutene fra de mindre flyplassene forsvinner masse inntekter for Avinor og mye av passasjergrunnlaget ut for de fire store.
 
Back
Top