12 000 miles på to helger

Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Så fant jeg et sted å spise. Seattle taphouse tror jeg det het. Det hadde store øltanker med drikke fra et lokalt mikrobryggeri, pyramid. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle velge, men fikk smake et lite glass av hver type før jeg bestemte meg. India pale ale er ikke min favoritt, men både den ufiltrerte og oktober ølen var veldig bra
 

Attachments

  • PB050035 copy.jpg
    PB050035 copy.jpg
    107.6 KB · Views: 18
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Og her er nok et bevis på at jeg ikke bare drikker miller lite. 6 grader og regn i SEA gjorde at et mer smakfullt øl frista!
Oktoberølet var veldig godt, og passet fint til kyllingvingene
 

Attachments

  • PB050034 copy.jpg
    PB050034 copy.jpg
    99.4 KB · Views: 16
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Jeg spurte ved gate om hvilken plass jeg var på ventelista for oppgradering. Flighten hadde vært utsolgt med P0 og F0 i over en uke, så jeg visste at det kom til å bli nærmest umulig. Jeg var nr 2, og fikk beskjed om å vente med å boarde. Midt under boardingen ble jeg ropt opp og fikk nytt boardingkort. Sjelden har det vært mer gledelig. 4 timer på økonomi, selv om det var nødutgang, frista ikke.

En kjapp GT før avgang, og vi tok av på tid. Det var ingen servering bortsett fra drikke og nøtter på denne turen, så jeg fikk 2 GT til før jeg sovna. Jeg må tydeligvis ha vært trøtt, for jeg våknet ikke før vi var på final inn til DTW

Før avgang var jeg en tur i cockpit og snakka litt med pilotene. Jeg ble litt overrasket over at cockpiten ser ganske annerledes ut enn CO sine 757. NW har single cue flight-director og ikke speed-tape. Det er sikkert bare en vanesak

Et lite nattbilde fra 757
 

Attachments

  • PB060039 copy.jpg
    PB060039 copy.jpg
    71.4 KB · Views: 17
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

ca 50 minutter på å bytte fly i DTW er rikelig, selv om gatene ligger på motsatt ende av terminalen.
Også denne flighten var presis, og jeg hadde 2D i A320'n. Dette setet er mye bedre enn rad 1, så jeg ble definitivt en erfaring rikere. Trøttheten hadde for alvor begynt virke, og jeg sov fra gate til gate mer eller mindre.

2 timer i MEM var ikke akkurat noen ønskedrøm, men jeg fant en benk og sov en time til.
Dessverre så la jeg kamera i bagen på hylla, for vi fløy et skikkelig pattern etter takeoff fra 36R. Først over sentrum i Memphis, så downwind med nydelig utsikt til hele flyplassen. Lørdagen på vei oppover la jeg merke til hvor lite Fed-Ex fly som var der, tidlig på morgenen. Søndag formiddag var derimot rampene omtrent fulle.

Så sovnet jeg igjen, og sov til vi begynte nedstigningen til MCO. Nok en gang angret jeg på at jeg ikke hadde kamera i hånda, for vi gjorde et pattern til 36R. Nydelig utsikt og nydelig vær når vi fløy forbi flyplassen på downwind.

En liten oppsummering:
-Punktlighet var perfekt
-Service var god, ingen ansatte jeg kom i kontakt med så ut til å være preget av Ch11. Alle smilte og var i godt humør. Hyppig servering av drikke, ingen gikk og gjemte seg bak forhenget slik man ofte hører om
-Servering var helt grei. Muffins i stedet for nøtter hadde vært bra på de korte flightene og redeye.
-Komforten var også bra, god setebredde og bra benplass bortsett fra på DC9 og rad 1 på A320
-Ekstra pluss for adgang til WorldClub og oppgradering på samtlige flighter
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Da var neste "run" unnagjort. "Bare" 3 av 4 flighter ble oppgradert, men skal ikke klage likevel. Det ser faktisk ut til at NW har fått et bedre produkt etter de gikk Ch11, både med tanke på service og mat. Maten jeg fikk MCO-DTW-SFO var imponerende, mer om det senere. Det er heller ikke mulig å merke at de ansatte lever i en ustabil hverdag, service er på topp fra ende til annen.

Litt bilder fra turen og SFO kommer i morgen...
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Som vanlig så gleder jeg meg stort til bilder og rapport...:up:
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Nå har jeg funnet ut hva som er galt med kameraet mitt. Det har en sony billedbrikke, og de blir dårlige etter 2-3 år, noe som forsterkes ekstra ved høy temperatur og fuktighet. Heldigvis dekkes det av garantien, så jeg håper bare at jeg får kamera tilbake til jeg skal hjem til jul. Uansett, det ble ikke så mange bildene på turen, spesielt ikke i dagslys. Noen ok ble det likevel, og de kommer ganske så snart

Fredag: Opp kl 4, avgårde til MCO kl 5. Inne i terminalen 6.20, noe som er i grenseland for en flight 7.30. Kø ved innssjekk, og den gikk ganske så tregt. Kom til ca 6.35 og fremførte ærendet mitt..

Jeg hadde fulgt med flightene mine dagene før avreise, og MSP-SFO sto som F0 P0 i flere dager, mens Y gikk nedover og endte på Y1 ved avreise. Så sjekka jeg med nonrev-tlf til NW, og der fikk jeg vite at de var oversolgt med ett sete på denne flighten. MCO-DTW og DTW-SFO hadde P3 F3 og P2 F2, så planen min var å endret reiseruten og dermed sikret en oppgradering på den "lange" flighten..

Samtalen gikk omtrent som følger:

-I'm going to SFO, and the MSP-SFO flight seems very full, so i wonder if you want me to go through DTW instead, if you have first seats available?
-That will get you to SFO an hour later, is that ok?
-No problem
-Ah, it seems as we are overbooked. Do you know anyone on that flight, since you want the re-routing?
-No
-You just want to help us then?
-Yes
-That is so nice of you. We do have seats for you up front on both flights. Where do you want to sit?
-Window please, other than that, it does not matter....
-You're the nicest person I've met today... Have a nice flight, and a nice weekend in SFO

Det gjelder å holde seg inne med personalet, det kan jo komme til nytte senere.

Sikkerhetskontrollen var en skikkelig ZOO denne morgenen. Heldigvis gikk flyet til DTW 40 minutter senere enn flyet til MSP, for køen gikk i slynger inne i terminalbygningen. Folk løp rundt, og flere eldre begynte å grine. Ikke akkurat imponerende av TSA. Likevel så tok hele kø-ståingen og sikkerhetssjekken under 20 minutter, så jeg hadde rukket MSP-flighten uansett.

Preboarding av 1.kl som vanlig, på rute. Bare eplejus på meg så tidlig på morgenen, alkohol får vente til etter middagstid. For første gang har jeg sett kø for take-off på MCO, det ble utført vedlikehold på 36R så 36L ble brukt til både TO og landing. Det var likevel ikke snakk om mer enn 3-4 minutter.

Etter takeoff så vi ned på flyplassene Sanford, Deland, Daytona, Ormond Beach og Flagler. Været var nydelig, ca 20 grader og blå himmel kl 8 om morgenen.

Her er Deland, DED. Dette er flyplassen det norske fallskjermhopping-landslaget bruker til trening når de er i Florida. Jeg har hatt noen turer dit selv, med både C172 og Seneca, men holder meg helst unna. Med så høy fallskjermaktivitet er det litt skummelt. Tidligere i år fikk en hopper kuttet av begge bena av et fly i lufta, og han døde senere
 

Attachments

  • PB110046 copy.jpg
    PB110046 copy.jpg
    106.3 KB · Views: 16
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Så var det klart for frokost. Dette var den beste frokosten jeg har fått ombord på et fly, SK transatlantisk biz, CO transatlantisk bizfirst og CO transcon first innkludert.

Fruktfat med melon, ananas, jordbær og blåbær, sammen med eggerøre, stekte rollerburgere og poteter, varmt rundstykke og philadelphia, fulgt av youghurt. Drikke var melk og appelsinjus, og selvsagt kaffe.

10+ til NW dette, spesielt imponerende for en flight på 2:20
 

Attachments

  • PB110051 copy.jpg
    PB110051 copy.jpg
    98.1 KB · Views: 16
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Det var nydelig vær hele veien, så jeg tok et par bilder. Rimelig spesielt terreng når man kommer et stykke nordover
 

Attachments

  • PB110053 copy.jpg
    PB110053 copy.jpg
    104.5 KB · Views: 3
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Ankomst til DTW på rute, dvs en time til neste flight.
MCO-DTW var forresten en 757-300, som har blitt min favoritt. Samme hvor man sitter i førsteklasse så er den mye stillere enn 737 og A32X. Bare foran i MD80 og 90 er like bra.
DTW-SFO var en 757-200. Litt mer støy, men ikke plagsomt. Rad 3 av 6 hjelper også, og når man setter på seg sennheizer ANR så blir det bare perfekt!

Avgang fra DTW var presis, og snart var vi på vei vestover. I følge flight-info skulle det serveres lunsj. Tidligere har jeg skjønt at NW liker å servere kylling, og nå var det klart for kyllingtortilla!
Mange store kyllinbiter, ost, mais, paprika, løk, ris og tortilla ble servert sammen med salat, salsa og sjokoladekake. Nok en gang supert på smak. Cateringen har blitt bedre etter CH11! Servicen er som vanlig meget bra. Ingen sure miner i det hele tatt. Kan ikke huske å ha blitt møtt med slik varme og serviceinnstilling på noen av mine flighter i Europa.

Inn mot SFO var det en del skyer, så fikk ikke sett så mye som jeg hadde håpet. Ta bilder gadd jeg ikke siden kameraet funker så dårlig. Ankomst var på rute, og etter en stund satte jeg kursen mot sentrum med BART. 5 dollar for en T-bane er litt stivt..
 

Attachments

  • PB110057 copy.jpg
    PB110057 copy.jpg
    103 KB · Views: 6
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Så rusla jeg litt rundt i SFO, en veldig koselig by. Ikke spesielt store avstander, og byen minner mest om en norsk by. Bergen var det første som slo meg, med ganske trange gater og en del bakker. Her er et bilde som viser litt av bergensfølelsen
 

Attachments

  • PB110075 copy.jpg
    PB110075 copy.jpg
    113.1 KB · Views: 3
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Senere gikk jeg opp til et tårn, Coint tror jeg det het. Der har man utsikt til både Golden Gate, Alkatraz og downtown. Jeg tok en del bilder, her er ett av Bay Bridge
 

Attachments

  • PB110062 copy.jpg
    PB110062 copy.jpg
    55.5 KB · Views: 1
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Så ble det en runde i Chinatown før jeg endte på en italiensk restaurant. Mange koselige steder med uteservering!

Senere traff jeg OMW, som tok meg til Fishermans Warf, og en liten guidet biltur.

Turen tilbake til Florida er ikke så mye å skrive om. Sete 16C er kanskje det beste økonomisetet i 752, takk seatguru. Midtgang ved L2, dvs ubegrenset benplass. Minuset er traller og personer som skumper borti i midtgangen, og folk som står i dokø like foran deg. To ganger ble det servert drikke, og snackbokser var til salgs for 5 dollars.

Avgang på rute, ankomst 10 min tidlig.

75 min å slå ihjel i DTW ga meg muligheten til å besøke en worldclub. Kl 20 en lørdagskveld var bare den store midt i terminalen åpen. Den var veldig lik WC i Memphis med tanke på materialer, tilgjengelig utstyr som tv, internett ol, og tilgjenglig drikke og snacks.

Alt i alt må jeg si at WC er meget bra, men vinutvalget og kvaliteten kunne vært bedre.

Siste flight tilbake til MCO var med en 753, sete 1A. Stor cutout på venstresiden gjør at dette er det beste setet i flyet. Sent på kveld betyr bare drikke og snacks-servering, men det er sikkert greit for de fleste.

En kort oppsummering:
-Presise flighter
-Meget bra service fra ende til annen, og spesielt av cabin crew
-De to måltidene jeg fikk var veldig bra
-San Francisco skal definitivt besøkes på nytt, en utrolig koselig by!
 

Attachments

  • PB110060 copy.jpg
    PB110060 copy.jpg
    90.7 KB · Views: 1
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Igjen flott reportasje... Godt å lese noe fra en skikkelig fan og lojal sådan. Har man ført s funnet sitt selskap, er hyggelig mot personalet så går det ofte veldig bra. Enten det er NW, SAS eller andre...tror nå jeg!
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Sant det. Men jeg vil ikke påstå at jeg er en spesielt trofast kunde. CO er førstevalget for transatlantisk på biz, NW for innenriksflighter i USA, SAS på innenriksflighter i Norge samt intra-europeisk. Dessuten tror jeg at det går mot AF på økonomi transatlantisk over nyttår, de serverer jo ekte sjampis i alle klasser! SAS er dessuten meget bra på transatlantisk, men med 100% ekstra bonuspoeng med flying blue plat er det rett og slett ikke aktuelt nå. Men som den kjente østerriker sa det, I'll be back!
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Nok en gledelig overraskelse. Kvinnen som sjekket meg inn i MCO må ha endret deler av billetten min. Vanligvis er FF-oppgradering i R-bucketen, men jeg må tydligvis ha fått P eller F klasse på min. Jeg fikk nemlig miles i henhold til at billetten MCO-DTW-SFO var på første klasse, dvs ca 2000 miles ekstra.

Dette har vært et aktivt år, og jeg ender på ca 110 000 miles på kontoen. Det er mer enn en gratisreise Norge-USA på første klasse....
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

God tur? Ikke ofte vi har rapporter fra 1. klasse...:)
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Nei, jeg skal spare til jeg har 260 000, og heller ta med meg noen. Ikke til USA, trolig til østen et sted. Til neste år blir det økonomi hitover i januar, tilbake til norge i september og hjem på påskeferie. Sommerferien blir det nok CO igjen, om tilbudene er like gode som i fjor.
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Hva ble kostanden for å få disse ekstra poengene?
 
Replying to Topic '12 000 miles på to helger'

Billettene kostet vel ca 250 dollar pr tur.
De var som en slags belønning til meg selv..
Seattle-turen var ikke så spennende, men SFO var meget bra!
 
Back
Top