11. september

Det var da jeg gikk på Reiseliv på Treider. Jeg surfet litt på nettet da jeg så,(tror det var her), at et fly hadde flydd inn i WTC. Trodde som mange andre at det dreide seg om en Cessna eller noe sånt. Da jeg kom hjem satte jeg på CNN og fikk se et av tårna innhyllet i røyk, og pluttselig kom det et fly til og braste inn i det andre tårnet. Men jeg ble virkelig engstelig da det kom meldinger om at også Pentagon ble rammet.

PS Var det noen andre som fikk med seg programmet på Discovery om UA 93 som styrtet i Pennsylvania sent i går kveld?

Jeg Satt hjemme, hadde fri fra jobben på Gardermoen der jeg jobbet i Braathens, skulle bare sette på tvèn mens jeg vasket hus.. I det jeg slo på traff fly nr 2! jeg ble helt lamslått.. Ringte til min mor som sto i sikkerhetskontrollen på OSL på vei til Spania og sa:"kom deg hjem, det blir 3 verdenskrig!!!" Det trodde jeg faktisk kom til å bli utfallet.. Helt feil tok jeg da ikke....
Kommer ALDRI til å glemme den dagen.. Vi har ikke LOV å glemme..
Jeg leser ATPL og har planer om en kariere som Pilot,,, Regner med det er flere enn meg som har tenkt tanken på hva man skulle gjort i den situasjonen de pilotene kom opp i??...

Jeg fløy SK 586 BCN-CPH MD-87 OY-KHW.Det ble ikke opplyst noen ting på radiofrekvensene under flygningen.Først når vi kom til CPH og så SK 911 sto på de-icingplatform Alfa skjønte vi at noe hadde skjedd.Trodde først det var bombetrussel mot 911,men vi ble møtt av en bussjåfør i gaten som fortalte at det var krig!3 fly hadde styrtet inn i WTC og Pentagon og et fjerde fly var på vei mot USA og at jagerfly var sendt opp.Ha-ha tenkte styrmannen og jeg,bare tull.Først når vi hørte radioen i bussen forsto vi at noe alvorlig hadde skjedd. I loggboken min står det 11/9 og tre utropstegn.

Jeg satt i matsalen på folkehøyskollen da nyheten kom. Som andre trode jeg først dette bare dreide seg om et lite privatfly. Resten av dagen gikk med til å se på Tvn. Det som gjorde mest inntrykk den dagen var da vi så tårnene rase sammen på direkten....

Jeg husker det godt. Satt på jobb og i telefonen med en kunde som plutselig datt helt ut, og når han sa: "Slå opp på Nettavisen nå..." skjønte jeg tegningen. Internett var håpløst denne dagen, alt brøt sammen, men TV og radio fungerte som kjent bra. Var på bursdagsfeiring hos svigerfar den dagen, ble ikke mye feiring akkurat...

Husker godt jeg satt i bilen med radioen på og reporteren kunne berette at det første tårnet raste - var rask opp til svigers da.

Er nok ikke den eneste som husker dette...Satt hjemme hos familien og pugget til hovedfagseksamen, som var tre dager etter. Sensommer og solskinn, innsekter som surret i hagen og fugler som kvitret. Skrudde på radioen for å få med treminuttersnyhetene og hørte at et fly hadde kræsjet inn i WTC. Tenkte som så mange at her har en eller annen amatørflyger driti på draget, men da kom det beskjed om at et fly nr to hadde kræsjet inn i det andre tårnet og jeg tenkte "dette må være en terroraksjon". Først senere sa de noe om flytypene. Skrudde på TV akkurat i tide til å se det første tårnet kollapse live og tenkte at nå blir verden ikke helt som før...

Jeg fik telefon av en kamerat veldig tidlig, så tidlig at man trodde det var ett småfly. hsuker jeg dro på fotballtrening etterpå. der vi snakket om hva som ville skje med de anntat 20 (ca) flyene som var i lufta.

11 September 2001 kjoerte startet vi i fra Bellingham foer klokken 5 om morgenen. Min kone skulle til Nike i Portland for aa forhandle en kontrakt paa vegne av Air France, og siden hun hadde sittet oppe aa forberedt seg til 01.30 lot jeg henne sove og hadde ikke paa radioen i bilen.....naar vi naermet oss Seattle merket jeg at noe var anderledes. Ved 7 tiden var vi fremme ved mitt kontor, og som vanlig stakk jeg inn til Starbucks aa kjoepte en dobbel latte til min kone som skulle kjoere videre...stemningen var for aa si det mildt trykket....ennaa visste ikke jeg hva som hadde skjedd....foerst oppe paa kontoret saa jeg VG's forside....og rett etterpaa ringte min kone.....hun snudde noksaa raskt og dro hjem til Bellingham.....selv jobbet jeg mesteparten av dagen....gikk aa tente noen lys i den Katolske Katedralen...noe jeg alltid gjoer den 11 September....husker ogsaa at paa alle broer over I-5 oppover mot Belligham...stod det mennesker og viftet med store Amerikanske flagg.....en dag vi aldri glemmer....dessverre har adminstrasjonen her borte kun begaatt feil etter feil siden den dagen.....de kunne ha gjort det saa mye mye bedre for Verden ...for USA

Var på jobb på Gardermoen den dagen. Mener jeg skulle sende Finnair da jeg fikk høre den første melidingen. Etter hvert som det gikk opp for folk hva som skjedde så ble stemnignen veldig spesiell. Trafikken fortsatte som vanlig men det var egentlig veldig stille på flyplassen. Muligheten for en 3. verdenskrig ble diskutert hele dagen.
Jeg ringte mine foreldre som var på hytta i Koppang. De sysn det var litt vanskelig å få med seg alt på Norsk TV men bildene sa veldig mye. Dagen etterpå satt de hos meg og så på CNN.

Laurenz

Back