10 fryktes omkommet i fly ulykke ved Whidbey Island

dc-8-63

Finn Erik Edvardsen
En DHC-3 Otter paa vei fra Friday Harbour til Renton har styrtet i Mutiney Bay ved Whidbey Island. En er funnet omkommet, 9 er savnet men antatt omkommet. Flyet ble operert av Friday Harbour Seaplanes, en mindre operatoer.

Det sies ennaa et det dreier seg om en DHC-3 Otter, men har ikke sett annet enn DHC-2 Beavers fra Friday Harbour Seaplanes - men de kan jo ha nylig anskaffet en DHC-3 Otter (det er jo mange her borte).

Jeg leste den var fra Northwest Seaplanes, de har 4 Beaver og inntil nå hadde de 1 Otter med turbin og.

Jeg leste den var fra Northwest Seaplanes, de har 4 Beaver og inntil nå hadde de 1 Otter med turbin og.

Det skrives naa at Friday Harbour Seaplanes er et selskap under Northwest Seaplanes, alle Beverene har samme lett gjenkjennelige Logo: Orange og Gule men jeg har ikke sett Otteren i disse fargene. TV Bildene fra Renton viser 5-6 Orange Beavers, sammen 8 hvite. Ser ogsaa at de foerste delene er hentet opp.

Vi ser jo disse maskinene daglig - baade fra Bainbridge og alltid over Port Townsend. De flyr normalt ganske lavt og for en som er meget svak for DHC med flottoerer foelger dem ofte. Baade oeyenvitner og Flight Radar 24 viser en svaert rask nedstigning.

Baade oeyenvitner og Flight Radar 24 viser en svaert rask nedstigning.

Uffda, svært rask nedstigning, noe viktige deler har falt av tenker man da. :cry:
Disse flyene begynner å bli gammel og har operert en manns alder i saltvann, har sett
det litt for ofte.
(Det kan jo være mye annet også, ingen som vet enda, men som pensjonert flyger tenker man bestandig på hva som er årsaken til en ulykke lenge før havari kommisjonen får gjort seg ferdig)

Uffda, svært rask nedstigning, noe viktige deler har falt av tenker man da. :cry:
Disse flyene begynner å bli gammel og har operert en manns alder i saltvann, har sett
det litt for ofte.
(Det kan jo være mye annet også, ingen som vet enda, men som pensjonert flyger tenker man bestandig på hva som er årsaken til en ulykke lenge før havari kommisjonen får gjort seg ferdig)

Det er jo betydelig antall av disse Otterne i daglig drift her, det er hoved maskinen i Harbour Airlines «Shuttle» mellom Vancouver (Downtown og Airport) til Victoria med opptil avganger hver 30 min. Ikke uvanlig aa se 2-3 maskiner dekke «en avgang» (naar foerste maskin er full, settes neste inn osv.)

Denne maskinen ser ikke ut til aa vaert innom Kenmore Air / Harbour Airlines «systemet» begge holder disse maskinene i perfekt tilstand. Stopper innom Kenmore Operasjons Base ved Lake Washington fra tid til annen hvor en kan spasere mellom Bevere og Ottere og ofte blir invitert inn i verkstedene hvor de virkelig plukker disse fra hverandre oftere enn skulle tro. Det er ogsaa en viss utveksling mellom selskapene inkludert noen av de mindre Kanadiske selskapene (Salt Spring Air, Whistler med flere) ser fra tid til annen disse operer paa de samme rutene til fra San Juan Oeyene.

N725TH Ser ut til aa ha vaert i flaaten til Northwest Seaplanes siden 2018, foer var den i Alaska og ser ut til aa ha vaert i privat eie. Vi er jo ofte i omraadet, og ser jo Beverene til Friday Harbor Seaplanes hele tiden, sammen med Ottere og Bevere fra Kenmore, men har ikke sett denne foer.

Var på jumpseat på en Kenmore Otter for mange år siden, og de var veldig greie. Virket som et veldig skikkelig selskap, kanon fly.

N725TH Ser ut til aa ha vaert i flaaten til Northwest Seaplanes siden 2018, foer var den i Alaska og ser ut til aa ha vaert i privat eie. Vi er jo ofte i omraadet, og ser jo Beverene til Friday Harbor Seaplanes hele tiden, sammen med Ottere og Bevere fra Kenmore, men har ikke sett denne foer.

Jeg sjekket N-nummer i log boka mi for å se om det var dem samme jeg fløy i Alaska, men det var det ikke.
Har vært endel ulykker med de der.
Husker Ted Stevens, tidligere Senator fra Alaska døde i en slik Otter.
Ironisk nok var han stor tilhenger av å heve aldersgrensen for trafikk flyger til over 60.
Flygeren på flyet som Steven ble drept i var 62..
(Svært mange av oss yrkesflygere var imot å heve grensa til over 60, men mange gamle knarker som ikke vet å stoppe i tide)
https://www.nbcnews.com/id/wbna38637072

Back