-1 mrd SEK fro SAS i Q2

Someone

Moderator
Medlem
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/18/SAS-AB/brutale-sastall-varsler-nye-kostnadskutt

SAS fikk et resultat før skatt på minus 1.078 millioner svenske kroner i sitt regnskapsmessige andre kvartal.

Skuffende tall og nye kostnadskutt varsles

- Vi trapper nå opp tiltakene både på inntekts- og kostnadssiden, sier han.

De ytterligere kostnadstiltakene kommer til å effektivisere SAS´ virksomhet og allerede i regnskapsåret 2014/15 forventes en resultatforbedring på ytterligere en milliard svenske kroner.

- Med de tiltakene som gjennomføres ser vi en mulighet til å ytterligere forsterke tilbudet til de i Skandinavia som reiser mye, blant annet gjennom å utvide SAS´ interkontinentale tilbud, sier SAS-sjefen.

Nå planlegger SAS nye direktelinjer fra Oslo og Skandinavia til Nord-Amerika og Asia, med start fra høsten 2015.

Det siste punktet her er jo litt interessant....og de skriver i rapporten at planen er å øke IC-flåten med tre fly til da
 
Last edited:
Worse than expected altså.
Men spennende å se at det nå skal ekspandere og satse på flere intercont-linjer. Ser de skriver til USA og Asia, men Asia kan vel kanskje bli tøft?
 
Eneste jeg ser konkret av nye spareplaner er ytterligere 300 i administrative stillinger.

I følge oppdatert forecast for hele året skriver de at de ser muligheten til å gå i pluss før ekstraordinære/restrukturerings kostnader
 
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!
 
"For å oppnå en forbedringen på rundt én milliard i regnskapet skal flyselskapet nå ta følgende grep:

- Kutter rundt 300 stillinger heltidsstillinger på support, administrasjon, ledelse og kommersielle funksjoner hovedsaklig i Skandinavia
- Effektiviteten i bakkeoperasjonene skal økes
- Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres
- Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle"

http://e24.no/boers-og-finans/kvartalsresultater/sas-ab/sas-setter-i-gang-nye-sparetiltak/23233780
 
Eneste jeg ser konkret av nye spareplaner er ytterligere 300 i administrative stillinger.

I følge oppdatert forecast for hele året skriver de at de ser muligheten til å gå i pluss før ekstraordinære/restrukturerings kostnader

"Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres"

Hva kan dette bety i praksis?
 
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!
Second that! På høy overtid at de antikvariske systemene som er fulle av bugs får seg en overhaling. Kraftig overhaling. Kanskje man til og med slipper å logge inn hos andre flyselskaper (eks LOT) for å korrigere feilene som SAS klarer å gjøre på sine egne billetter.
 
Svært svake takk, men det er altså ingen umiddelbar krise for mer dramatiske vendinger?
 
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.
 
Jeg undrer mig lidt over disse årlige sparerunder. SAS bør/har vel erkendt, at det er et kapløb mod bunden, så bør de ikke engang for alle skærer ALT væk, der overhovedet kan undværes i deres administration. Nu skal de spare 300 stillinger i administrationen, hvorfor blev de ikke skåret væk i 2012 eller 2013? Og hvor mange stillinger vil man nedlægge næste år? Hvorfor ikke tage dem med det samme?

Som jeg har forstået udmeldinger, så er omkostningerne til løn, brændstof osv. ved at sende et fly på vingerne faldet meget pga. forhandlingerne i 2012 og nye fly. Må videre formode, at det enkelte fly tjener penge nok til at dække marginalomkostningerne. Så er det kun administrationen der kan holde for?

Såvidt jeg kan se for kvartalet, så er lønningerne faldet med 4,4%, øvrige driftsudgifter er faldet med 6,9% og indtægterne er faldet med 14,7%. Var indtægterne "kun" faldet med 8%, så havde der været overskud.
 
Last edited:
SAS sift store problem er at inntektene faller mer enn man klarer å ta ut på kostnadssiden. er det noen som har tall på om spareprogrammene har levert som forventet på Kost?
 
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.

Kan du underbygge dette med noe for oss som ikke er nerder på yield og ying og yang?
 
Yeld er inntekt per pax og den har vel gått ned med 15-20% siden innføringen av GO/PLUS slik jeg har forstått det.
 
De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.

Det er en påstand du bør underbygge med fakta. Har du noe informasjon som tilsier at yielden ikke hadde stupt hvis biz og eco extra fortsatt hadde vært gjeldende? Jeg er forøvrig enig i deg med at de bør gå tilbake med biz og eco extra men tror ikke at det er der problemet ligger inntektsmessig.
 
Det er en påstand du bør underbygge med fakta. Har du noe informasjon som tilsier at yielden ikke hadde stupt hvis biz og eco extra fortsatt hadde vært gjeldende? Jeg er forøvrig enig i deg med at de bør gå tilbake med biz og eco extra men tror ikke at det er der problemet ligger inntektsmessig.

Det virker som et fall på inntekt som er langt over naturlig og andre selskaper og tilfeldigvis akkuratt da de innfører det tullet som få eller ingen andre har kopiert.
Dette er bare min mening ut i fra sånn jeg har forstått det og kjenner flere som reiser mye biz. Og bevist velger bort SK om mulig etter GO/PLUS ble innført.
 
Yeld er inntekt per pax og den har vel gått ned med 15-20% siden innføringen av GO/PLUS slik jeg har forstått det.

Hvor mye har yielden gått ned hos konkurrenter med biz/eco i tilsvarende periode, og hvor mye gikk yielden ned siste 15 mnd med eco/extra/biz i Europa?
 
Hva som er tilfellet for andre selskaper i samme periode vet jeg ikke, men yield'en til SAS falt med 0.4 % fra November 2012 - Sept 2013 (noe overlapp med innføringen av GO/PLUS) og falt med 1 % fra Januar 2012 - oktober 2012.

Tilsvarende tall for RASK er: -3.2% for Nov 2012 - Sep 2013 og + 1.1% for Jan 2012 - Okt 2012.

(dette er vel year-on-year endringer; dvs. i forhold til samme periode året før)

Edit:
For perioden Nov 2013 - April 2014 finner jeg følgende: PASK (omtrent = RASK) -8.5% lavere enn tilsvarende periode året før.
For yield'en var endringen -8.4%.

Så noe verre utvikling enn før innføringen av GO/PLUS ser vi vel, men hva som er årsaken er det vel ikke nødvendigvis helt rett frem å si noe om.

Kilder: Siste årsrapport + interim report for SAS.
 
Last edited:
Fra NRK: Investere 500 millioner svenske kroner i en ny digital plattform. Denne skal øke servicenivået og forenkle

Halleluja!

De skal investere 500 millioner ja, men "in the next few years". Så kommer til å ta tid :headbang

"Basestrukturen for flight crew i Norge skal optimaliseres"

Hva kan dette bety i praksis?

Utnyttelsen av crew i Norge skal opp.(ref her)

Fra DN:
- Basestrukturen i Norge skal optimaliseres. Hva mener dere konkret med dette?

- I dag har vi tre norske baser, i Oslo, Stavanger og Trondheim. Vi kan velge å slå disse sammen til én base eller vi kan styrke alle tre, det er ennå ikke avgjort, sier Roald.

Svært svake takk, men det er altså ingen umiddelbar krise for mer dramatiske vendinger?

Vist du tenker på om der er fare for konkurs, så er ikke faren overhengende som i 2012. Kontantbeholdninga har økt ganske betydelig year on year. Dessuten er der ingen lån eller lignende som forfaller med det første, så finansiering skal være i boks for de neste årene.

De har ikke vurdert og kutte ut det PLUS og GO tullet som vel er grunnen til at yelden stupte da? Og innføre biz og eco extra igjen.

Iflg Gustavson ved fremleggelsen av Q1 resultatene så er det kun på ruter til og fra London SAS Go og SAS Plus har ført til en signifikant nedgang i yield.
 
Last edited:
SAS -1000MSEK
Norwegian -800MNOK

Med hensyn til kronekursen gjøre begge selskaper det omtrent like dårlig!

Hvem taper mest pr/passasjer?
 
Back
Top