• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk

Re: 1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk

EDIT: Ikke på den måten at alle fra midtøsten bør sjekkes, men at dersom du ikke har vett nok til å la være å legge igjen araber-tshirten din hjemme, så bør det reise noen øyebryn.

:rolleyes: Slike uttalelser får mine øyenbryn til å reise seg langt høyere enn en t-skjorte med arabiske skrifttegn! Tvert imot bør jo disse brukes i størst mulig grad, slik at man river ned ubegrunnet frykt for arabiske skrifttegn!! :posty:

Hvis du regner ut risikoen for at en terrorist er arabic speaking, vil jeg faktisk anta at du kommer ut med et slightly higher tall. Tusenvis av reisende plukkes allerede i dag ut av ulike årsaker (late booking, one-way-bookings etc - hovedsaklig i USA - de fire S-er på boardingpassene) - jeg mener risikoen er høyere for folk fra midtøsten, på samme måte som den er høyere for en som booket billetten dagen før.

EDIT: Ikke på den måten at alle fra midtøsten bør sjekkes, men at dersom du ikke har vett nok til å la være å legge igjen araber-tshirten din hjemme, så bør det reise noen øyebryn.
Så det du egentlig sier, er at det kun er t-skjorter med påtrykk på engelsk som bør tolereres slik at alle forstår dette? Evt. KAN det godtas spansk påtrykk i enkelte deler av landet?

Så det du egentlig sier, er at det kun er t-skjorter med påtrykk på engelsk som bør tolereres slik at alle forstår dette? Evt. KAN det godtas spansk påtrykk i enkelte deler av landet?

Og langt viktigere: hvordan stiller Norsk Språkråd seg til bruk av t-shirts med nynorske setninger i forhold til norsk sikkerhetspolitikk og ytringsfrihet?

-A

SSSS blir plukket ut paa bakgrunn av enveisbilletter foerst og fremst.

Nei, det er dels navneliste, dels 'visse kriterier', der billettkjoep rett foer avgang KAN vaere utslagsgivende, og dels tilfeldig utplukking etter en statistisk noekkel. I og med at enkelte selskaper KUN selger enveisbiilletter er dette kriteret verdiloest.

Jeg synes fortsatt systemet i USA der man plukkes ut til Secondary Screening basert på en "vurdering" - samme hvor dårlig den måtte være - er bedre enn å plukke ut helt tilfeldig reisende. Kanskje man burde ha en kombinasjon av begge, hva vet jeg.

Det er det man bruker.

Prosentmessig finnes det like mange terrorister blandt engelsktalende som det finnes blandt arabisktalende.
Vet vi dette, eller er det en antagelse på lik linje med min??

La meg prøve å gjøre det klart: Freedom of Speech er en høyt verdsatt freedom i Statene, og du kan slippe unna det meste med den "unnskyldningen". Men hvis en bumper-sticker eller annen message gjør at folk føler seg utrygge synes jeg det er uinteressant hva det som ligger bak. Kan man unngå at folk føler seg utrygge bør man prøve det man kan på det.
Like etter indianer-reservatet utenfor PHX når du kjører AZ-87 ligger det en ranch. Lenge hadde den et stort skilt (ala et svært billboard) ved veien hvor det stod "NO TRESPASSING - TRESPASSERS WILL BE SHOT - SURVIVORS WILL BE SHOT AGAIN". Det skiltet ble klaget inn, rancheieren mente det var freedom of speech, andre følte seg truet. Skiltet står der ikke lenger, etter at den lokale sheriffen fjernet det.

Selv ikke i USA kan du komme med ytringer folk oppfatter som truende. Poenget mitt er ikke at en t-shirt med arabisk skrift skal forbys. Poenget mitt er at, på samme måte som du ikke spøker om bomber i sikkerhetkontrollen, bør ha vett nok, og tenke tiltrekkelig på dine medpax til at du ikke tar på en t-shirt som vil offende andre, og som gjør at de føler seg utrygge. I Az(ja, det er stater der det vel er lov) kan du ikke true med å skyte trespassers. Du kan selvsagt hevde at dette bare er et "artig utsagn" ala en bumpersticker, på samme måte som du kan hevde at en "i'm not a terrorist"-t-shirt i arabisk skrift er det. Jeg antar folk flest skjønner hvor denne grensen går. Det er forsåvidt synd i og for seg at arabisk skrift i seg selv kan oppfattes slik, men jeg tviler sterkt på at konfrontasjon og provokasjon med t-shirts vil hjelpe det arabiske skriftssprogs stilling i den vestlige verden/USA.

Back