• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk

http://www.dagbladet.no/2009/01/06/nyheter/utenriks/sikkerhetskontroll/flyplass/flyselskap/4261221/

Sikkerhetsvaktene nektet å slippe ham om bord før han tok av seg T-skjorten med teksten «Vi vil ikke være tause» på arabisk.

Andre passasjerer hadde angivelig klaget, og sikkerhetsvaktene og flyselskapet hevdet at det å fly med en t-skjorte med arabiske skrifttegn var som å troppe opp i en bank med teksten «Jeg er en raner» på brystet

Det er tre sider av samme sak (ikke sant Vede ;) )
Men hvis denne fremstillingen stemmer så er dette tragisk, og det sier noe om paranoide amerikanere :drunk:

Re: 1,7 millioner kroner i erstatning for T-skjortebråk

Hehe stemmer det sirpjalle.

Men skulle ikke forundre meg om dette stemmer som det blir fremstillt her.

Jeg ville antagelig også reagert på det om noen kom med en arabisk t-shirt. Nok til at jeg ville håpe de fikk en ekstra security-check, men antagelig ikke nok til at jeg ville reagert på å fly med dem.

Det hele er jo litt hysterisk da, synd men sånn er det bare. Amerikanerene er litt mer nervøse enn andre med tanke på hva som har skjedd.

Det burde jo i utgangspunktet ikke vært noe problem, men men...

Det var jo skyldig da, de ble jo tatt på fersken for FWM.

-A

: Det var her mannen fikk beskjed om at t-skjorta hans måtte dekkes til da han skulle ut og fly med Blue Line. javvel ..... :p

Dette er en gammel sak fra 2006 ......

Synes alle personer med skrift på T-skjorter kan virke noe skumle. Spesielt denne varianten: "Eg e jærbu" (sett på TV)

Lurer på hvordan reaksjonen hadde vært hvis jeg hadde komt med denne t-skjorten...
fd33a215.jpg

: Det var her mannen fikk beskjed om at t-skjorta hans måtte dekkes til da han skulle ut og fly med Blue Line. javvel ..... :p

Dette er en gammel sak fra 2006 ......

Ja MOW, jeg vet det. Denne saken har vært oppe på dette forumet før. men slik jeg forstår det er det dommen som nettopp er blitt avsagt og kommet på trykk i Norske Medier.

Jeg ville antagelig også reagert på det om noen kom med en arabisk t-shirt. Nok til at jeg ville håpe de fikk en ekstra security-check

Hva er det saklige grunnlaget for denne frykten din?

(Jeg har forresten brukt t-skjorter fra http://casualdisobedience.com/ ved mange anledninger, men jeg har bare fått reaksjoner fra arabere - noen synes den er morsom, andre tror først at jeg mener at alle arabere er terrorister.)

Jeg ville antagelig også reagert på det om noen kom med en arabisk t-shirt. Nok til at jeg ville håpe de fikk en ekstra security-check, men antagelig ikke nok til at jeg ville reagert på å fly med dem.

Fox News har skremt fornuften ut av deg :p

Med terrorsituasjonen slik den ser ut er det jo klart at folk fra midtøsten utgjør en slightly større risiko enn andre. Når det er sagt, så vil jeg jo håpe for en terrorists skyld at han har vet nok til å ikke bruke en slik t-shirt nettopp på grunn av mistanken den raiser. Jeg synes derfor, som sagt, en ekstra sikkerhetssjekk ville vært nok, og ville antagelig ikke reagert over å fly med ham, men jeg synes absolutt det bør finnes grunnlag(jeg aner ikke om det gjør det eller ikke) i contract of carriage som restrikterer bruk av offensive bekledning. Jeg mener en arabisk t-shirt kan oppfattes som offensive av mange mennesker, og at han ble bedt om å dekke den til ser jeg all mulig grunn til.

Jeg liker fortsatt Fox News jeg, Tommy.

Hjelpe meg.... Jeg er maaloes.. Makan til hysterisk generalisering er det heldigvis sjelden man ser. Ett verdensspraak som millioner av mennesker snakker er offensive og fortjener en ekstra sikkerhetssjekk?

Da tror jeg at du i samme slengen burde kreve att en joede i ortodoks drakt eller en kar med Yamaka burde gaa igjennom samme sjekken?? Eller??

Hvis du regner ut risikoen for at en terrorist er arabic speaking, vil jeg faktisk anta at du kommer ut med et slightly higher tall. Tusenvis av reisende plukkes allerede i dag ut av ulike årsaker (late booking, one-way-bookings etc - hovedsaklig i USA - de fire S-er på boardingpassene) - jeg mener risikoen er høyere for folk fra midtøsten, på samme måte som den er høyere for en som booket billetten dagen før.

EDIT: Ikke på den måten at alle fra midtøsten bør sjekkes, men at dersom du ikke har vett nok til å la være å legge igjen araber-tshirten din hjemme, så bør det reise noen øyebryn.

Tusenvis av reisende plukkes allerede i dag ut av ulike årsaker (late booking, one-way-bookings etc - hovedsaklig i USA - de fire S-er på boardingpassene) -

KUN i USA, faktisk .. eller hvis du skal reise til USA. Det er meg vites ingen andre land som har et slikt system ...

Dette ble forøvrig innført for å stoppe desperate og impulsive kubanere, ikke arabere, som har en tendens til å planlegge litt bedre ... det sier vel litt i seg selv om hvor effektivt dagens system er ...

Jeg har ofte bestilt enveis-billetter PHX-SLC f.eks, og ofte i siste liten, og ble konsekvent plukket ut, selv uten å "avsløre" utenlandsk nasjonalitet (check-in med drivers license)... Hadde tkt-en vært paid med et utenlandsk CC ville det vel vært ennå verre. Innenriks USA er jeg redd du stopper få cubanere!! Det gjøres jo også på fly som skal til USA. Jeg synes det er bedre og gjennomføre en "tilfeldig" kontroll på denne måten, enn å la metalldektoren plukke ut... Man foretar ihvertfall et små-kvalifisert guess istedet for et rent guess. Jeg vet forøvrig også kun om USA med dette systemet.

JA, en ordentlig terrorist ville helt sikkert ha vett nok til å kjøpe billetten i god tid, med amerikansk CC, tur-retur, og vil helt sikkert kle seg business casual og på ingen måte vekke oppsikt. Men det er alltid noen som ikke er helt "klare", det er gjerne ikke de som kan gjennomføre en seriøs terroraksjon, men de kan utgjøre en risiko. Jeg vil tro risikoen for noen med en arabisk t-shirt, spesielt hvis den er laget som et statement - og enda mer hvis den ikke engang forståes av de som ser den - er høyere enn for en som eventuelt ikke gidder å lage dette statementet.

Jeg har ofte bestilt enveis-billetter PHX-SLC f.eks, og ofte i siste liten, og ble konsekvent plukket ut, selv uten å "avsløre" utenlandsk nasjonalitet (check-in med drivers license)... Hadde tkt-en vært paid med et utenlandsk CC ville det vel vært ennå verre. Innenriks USA er jeg redd du stopper få cubanere!!

Det jeg sier at det er den historiske logikken bak systemet .. desverre har tiden for lengst gaatt fra det, men lite har blitt endret .. Det er vel ingen med litt fartstid fra bransjen som ser paa pax-sikkerhetssjekkene som annet enn en gedigen teaterforestilling.

Foroevrig har aldri kredittkortbrukere vaert regnet som spesielt mistenkelige .. og man har aldri ikke hatt noen mekanisme for aa identifiserte utenlandske kort. Det er de galningene som betaler kontant man har fokusert paa.

Da vi i 2002 forsøkte å booke en tkt hos Frontier med utenlandsk kort, gikk det ikke gjennom - og ved kontakt både per e-mail og telefon ble det bekreftet at man "ikke ønsket utenlandske passasjerer" - dette med et American Express som til og med hadde en amerikansk secondary address... Jeg trodde det var et system for å gjennkjenne utenlandske kort også, men dette har vel du langt bedre greie på enn meg.

Sikkerhetssjekkene er nok litt theater - for all del. Men de kan fortsatt stoppe mennesker som ikke er helt "klare", eller hva vi skal kalle det. Disse vil få alle varselslamper til å lyse. Dersom det ikke er noen varselslampe, hva skal skje da?

Jeg vil ikke kalle dette generalisering basert på fordommer. Alle arab-speaking er slettes ikke terrorister. Jeg ser ingen annen grunn til å gå med en t-shirt som nevnt annet enn for å "make a statement" eller rett og slett provosere. Må vi provosere frem frykt i andre mennesker - enten denne er rasjonell eller ikke? Jeg skjønner ikke vitsen med å provosere for å provosere. I dag er det jo slik at de landene der terroristene har friest spillerom, er i den arabiske verden. NEI, jeg sier ikke at det finnes gode, vestlige terrorister som er godt skjult, men man må kunne si at det finnes arabiske land der terrorismen har relativt gode grovilkår. Skal vi nekte for det, fordi det er generaliserende?

Jeg synes fortsatt systemet i USA der man plukkes ut til Secondary Screening basert på en "vurdering" - samme hvor dårlig den måtte være - er bedre enn å plukke ut helt tilfeldig reisende. Kanskje man burde ha en kombinasjon av begge, hva vet jeg.

Det du sier er i beste fall selvmotsigende. Freedom of speech er alfa omega i USA. T-skjorter, bumper stickers og andre maater aa kommunisere provoserende meldinger paa ser man i USA hver eneste dag. At skriften er paa arabisk, spansk eller kinesisk er klinkende likegyldig. Prosentmessig finnes det like mange terrorister blandt engelsktalende som det finnes blandt arabisktalende.

Holdninger som du her presenterer, er mye av grunnen til at tingene dessverre er slik de er i verden. Et aapent sinn uten fordommer er det som skal til for aa faa en fredelig verden. Foer man tar "the high road" og er ydmyk vil man aldri vinne noe som helst. Det er derfor slike meninger bare foerer til mer jaevelskap. Naa skal ENDELIG en intelligent mann styre landet, ikke en mann som er paa grensen av aa vaere GAL som har gjort ting mye verre.

Det er mindre secondary screening i USA enn det er i Norge. Mens hver 10. i snitt blir padded down i Norge, blir man sendt tilbake i USA for aa ta av belter etc. Kun den 3 gangen man gaar igjennom og det fortsatt piper, blir man padded ned.

SSSS blir plukket ut paa bakgrunn av enveisbilletter foerst og fremst.

Back