Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-01-2006, 07:43   #1
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Ingen god SAS reklame...

I dagens DN er det to sider med eks-kollegaene til CK... Jeg synes ikke dette ble en heldig sak for SAS... Hovedinntrykket er at Revenue management bare evnter på å selge den første billetten Oslo-bergen til NOK 10.000,-!!! I dagens Norge med en suksessrik LCC konkurrent - tror jeg ikke dette gjorde SAS mer populært...

EB is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 07:49   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Replying to Topic 'Ingen god SAS reklame...'

kanskje det var like greit at budet ikke hadde kommet på plass ennå - jeg må finne en avis....

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 07:54   #3
LN-HAT
Guest

Sas Braathens vil melke forretningsreisende som kaster seg på flyene i siste liten.

DN.NO
  Reply With Quote
Old 11-01-2006, 08:05   #4
Hurum
ScanFlyer Molded

Det er vel dette Continental gjør på ruten mellom Oslo og New York, og som nylig ble beskrevet. Har SAS våknet?
Men enig i at dette neppe er særlig god reklame for selskapet, og ganske sikkert medfører at flere sjekker www.norwegian.no
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 08:21   #5
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Heldigvis er det ikke manne bak uttalelsen, Terje Røli, som bestemmer i Sas Braathens.
RH is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 08:26   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

det er faktisk Terje som bestemmer når det gjelder priser og tilbud. Og nå har jeg lest fulltekstversjonen på nett (en av fordelene med å abonnere på papiravisen), og jeg synes det var en god artikkel, men den hadde kanskje passet bedre i Airline Business eller ATW - i DN synes jeg nesten den ble FOR åpenhjertig. I løpet av dagen kommer alle nettavisene til å henge seg på og tabloidisere ytterligere (bare se på overskriften på DN.no!!). Særlig denne uttalelsen fra min gamle sjef var nok noe mer åpen enn jeg ville ha vært:
Quote:
Eksempelvis styrer vi strengt i den forstand at vi nesten ikke tilbyr billetter i de rimeligste priskategoriene på morgenflyene ut av Oslo til eksempelvis Trondheim mandag til torsdag, sier Jørgensen.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 08:52   #7
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Enig... Dette blir det kanskje noen møter av på Fornebu i dag... Gavepakke til Kjos...
EB is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 09:05   #8
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by CK

det er faktisk Terje som bestemmer når det gjelder priser og tilbud. Og nå har jeg lest fulltekstversjonen på nett (en av fordelene med å abonnere på papiravisen), og jeg synes det var en god artikkel, men den hadde kanskje passet bedre i Airline Business eller ATW - i DN synes jeg nesten den ble FOR åpenhjertig. I løpet av dagen kommer alle nettavisene til å henge seg på og tabloidisere ytterligere (bare se på overskriften på DN.no!!). Særlig denne uttalelsen fra min gamle sjef var nok noe mer åpen enn jeg ville ha vært:
Quote:
Eksempelvis styrer vi strengt i den forstand at vi nesten ikke tilbyr billetter i de rimeligste priskategoriene på morgenflyene ut av Oslo til eksempelvis Trondheim mandag til torsdag, sier Jørgensen.
Men dette må vel være velkjent blant de reisende..at selskapene ikke tilbyr billigbilletter på forretningstidspunktene? Trodde "alle" visste det. Syntes det var flott gjort av "Terje" å være ærlig når han ble spurt.
Old 11-01-2006, 09:48   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg synes det var en grei artikkel - men i likhet med CK her så kan man kanskje vurdere enkelt sitater som litt i overkant åpenhjertige. Jeg reagerte også på overskiften knyttet til billetter til 10.000,-, men om man leser det som står der så er vel ikke den uttalelsen så veldig kontroversiell.

Noe av problemet med prising av flyreiser (og mange andre typer produkter/tjenester) må vel være at man i stor grad baserer seg på historiske data knyttet til etterspørsel. Når man nå i de senere årene har sett en kraftig fremvekst av LCC'er, hvor til og med de forretningsreisende velger slike selskaper, så kan historisk basert prising lede ganske galt av sted. Dvs. at man kanskje har sett en endring i preferansene til de reisende, noe som ikke reflekteres i de historiske data man har tilgjengelig. Dette er jo forsåvidt velkjente problemer i emprisiske analyser - det er lett å vise hva som har skjedd tidligere, men å basere seg på denne typen informasjon for å prise produkter i fremtiden kan gi "farlige" utslag i tider preget av strukturelle endringer i næringen.

Det er uansett interessant med slike artikler. Man kan kanskje også, om man vil være litt kynisk, se på denne artikkelen som et ledd i den kommende rettssaken om underprising på Haugesund-ruten... . Da er det bedre å fremstille saken som at man faktisk er ute etter å hente mest mulig ut av kundene, heller enn å fremstille det som om man ønsker å prise så lavt som mulig.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 10:17   #10
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Ja, nå er du da fryktelig kynisk, TOS.

Artikkelen var interessant, men overskriften er jo ikke til noen hjelp hvis SAS Braathens skal posisjonere seg som en seriøs konkurrent til NAS i deres marked. Likte illustrasjonen!
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 12:12   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Får da virkelig håpe at det her har vært en litt ivrig journalist.
I såfall noe av det dummeste SAS kan si til pressen og en gavepakke til Norwegian.

Hadde Kjoser'n vært O'Leary hadde de vel malt et fly med denne uttalelsen straks!
Old 11-01-2006, 12:29   #12
Hurum
ScanFlyer Molded

Chess-gründer Idar Vollvik mener at SAS Braathens vil tape på å auksjonere bort de siste plassene på de mest attraktive ruteflyvningene. Gjør selskapet det så bytter han til konkurrentene.

Det er i Dagens Næringsliv (DN) at SAS Braathens-ansatte redegjør for at selskapet tjener gode penger på de siste plassene på attraktive avganger som morgenflyet mellom Oslo og Bergen.

- Dette virker rart, sier Chess-gründer Idar Vollvik til iBergen.no.

Vollvik, som ofte flyr tre - fire ganger på en dag, er selv storkunde hos SAS Braathens.

Taper på billettauksjon
Ifølge opplysningene DN sitter inne med vil SAS Braathens i løpet av de kommende tre årene auksjonere bort sisteplassene på de attraktive morgen og ettermiddagsflyvningene.

- Tull! De må være forutsigbare. Gjør de det så vil de tape på det, mens de andre selskapene vil tjene, mener Vollvik.

Bytter sporenstreks
Vollvik er per i dag en stor kunde hos SAS Braathens, men dersom de innfører auksjoner på disse billettene vil han se etter andre tilbydere.

- Da bruker jeg de andre, mer forutsigbare flyselskapene. Vi har nok å forholde oss til i dag uten at det skal være nødvendig å følge med på auksjonsprisene, konkluderer Vollvik, som forteller at han så langt ikke har opplevd å måtte punge ut store summer for flybillettene sine.

I følge sjef for Revenue Management Terje Røli i SAS Braathens medfører det ikke riktighet i påstanden om at selskapet ønsker å auksjonere bort billetter.

- Her har Dagens Næringsliv desket uttalelsene slik at de ikke fremstår slik jeg uttalte meg, hevder Røli overfor iBergen.no.
Old 11-01-2006, 12:39   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum

- Her har Dagens Næringsliv desket uttalelsene slik at de ikke fremstår slik jeg uttalte meg, hevder Røli overfor iBergen.no.
Det skulle ikke forundre meg om det er sant. Journalister har en egen evne til aa vri aa vende paa det folk sier saa de faar en sak ut av det
Old 11-01-2006, 12:46   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Hurum

Chess-gründer Idar Vollvik mener at SAS Braathens vil tape på å auksjonere bort de siste plassene på de mest attraktive ruteflyvningene. Gjør selskapet det så bytter han til konkurrentene.
Det kommer vel også litt an på hvilket alternativ man har.... Mellom Bergen og OSL er det sikkert et mindre problem å gå over til konkurrenten, men det er ikke et alternativ i alle sammenhenger. I tillegg er vel også konkurrenten ofte tilnærmet fullbooket på populære tidspunkt.

Det Røli vel sa, ifølge DN, var at det alltid er noen som har svært høy betalingsvilje for å være med akkurat en spesiell avgang. Da er det vel ikke vanskelig å se for seg at man kan auksjonere bort det siste setet til den som har høyest betalingsvilje. Man opererer vel også i dag med noe liknende, hvor f.eks. SAS tilbyr en sum penger/vouchers for å få noen til å stå over en overbooket avgang og øker denne summen helt til de får respons.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 13:58   #15
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Boarding.no har nå "tabloisert" denne saken.. her
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 14:16   #16
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ja, det er saanne ting man faar i fleisen naar man er aapen i media ...

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2006, 16:42   #17
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Forretningsfolk lever selv av "revenue management" og under mantraen "tid er penger". Må de med et fly med kun én plass skjønner de at det koster ihht tilbud og etterspørsel. Jeg tror derfor næringslivet forstår denne filosofien, men turisten som ikke trenger å besøke tante Olga i Oslo før i morgen kan ta et senere fly til normal pris.
Old 11-01-2006, 17:24   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Vel vel, hegnar.no har tabloidisert den ytterligere og der ligger det naa en artikkel med overskriften: "Spaar flyprisene til himmels"

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=205077&cat=66
Old 11-01-2006, 17:51   #19
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Og Kjoser'n feirer utspillet med i slippe billigbilletter fram til midnatt!

http://www.boarding.no/art.asp?id=19788
Old 11-01-2006, 21:04   #20
Hurum
ScanFlyer Molded

10.000 kroner for en flybillett til Bergen?
Du skal alltid hjem, men ikke for enhver pris

- Ingen skal måtte betale 10.000 kroner for å fly til Bergen så lenge Norwegian er i landet. Vi tar næringslivet på alvor, og feirer dagens budskap fra konkurrenten med å legge ut 10.000 billetter til 196 kroner på alle ruter i hele Norge, sier adm. direktør Bjørn Kjos.

Billettene legges ut på Norwegians internettside fra kl. 1700 i dag, og salget varer fram til midnatt 12. januar. Reiseperioden er ut mars måned.

– Vi har for lengst tatt på oss rollen som garantisten for lave priser. Fra og med mai har vi 12 daglige avganger på Oslo – Bergen, og vi ønsker alle kunder hjertelig velkommen til priser som starter på knappe fire prosent av den prisen som i dag er lansert, sier Bjørn Kjos.

Fra www.norwegian.no
Reply

Posting Rules