![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
|
![]()
Hei!
Har bare noen spørsmål som jeg har tenkt å rundt codeshare biletter til ulike flyselskaper som f.eks SAS og Thai. Selv om dette mest sansynlig er forettningshemmeligheter så lurer jeg på hvordan flyselskapene deler de ulike inntektene på en slik bilett? Som en person som flyr til BKK fra TRD via OSL. SK flyr TRD-OSL og TG OSL-BKK. Billetten koster 9000,- og du betaler til Thai. Men hvordan fordeles innkomstem med SAS f.eks? Eller Estonian Air billetter man bestiller på SAS sine hjemmesider istedenfor Estonian Air. Betaler SAS bare tilbake til Estonian og beholder et gebyr? Dette kan virke som noen teite spørsmål, men jeg bare lurer hvis noen har svar eller innsikt i dette. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Jeg har jobbet mye med prisene og fordelingen (Proratering som det heter på fagspråket) og siden jeg ikke lengre er knyttet til noen av selskapene kan jeg godt dele min kunnskap:
Det første eksemplet er egentlig ikke en CodeShare: TRD SK OSL TG BKK TG OSL SK TRD Thai Dokument (Billett) her vil Thai ha en avtalt pris med SAS for OSL TRD som grovt regnet er 70% av OSL TRD OSL prisen i samme i tilsvarende klasse (en har ofte et sett med slike "prorate" avtaler). En codeshare ville ha sett slik ut: TRD SK OSL SK BKK SK OSL SK TRD - hvor det er TG "metall" OSL BKK OSL og SAS kunne sette sitt eget rutenummer OSL BKK OSL. En normal Codeshare avtale vil bety at man deler utgifter og inntekter etter en nøkkel - ofte 50/50 OSL BKK OSL - dvs. at man først regner ut og trekker fra flygninger før og etter - i dette tilfellet TRD OSL TRD, dette trekkes også fra etter en nøkkel (prorate) som i dette tilfellet kan være ganske lav (på linje med de laveste prisene i markedet). Et eksempel jeg jobbet mye med var før Air France åpnet Seattle Paris - hvor man inngikk en Prorate avtale med Alaska Airlines for F og Y mellom SEA og SFO i sin tid var det USD 345.00 t/r for F og 129.00 t/r for Y - av markedsårsaker valgte Air France å "sponse" dette og "common rate" Seattle med San Francisco (ganske vanlig at det er like priser over lange distanser (OSL - CDG - SEA og OSL - CDG - SFO kostet ofte det samme) slik at kundene ikke så dette "tillegget" har mye mere informasjon om det er interessant (kan nesten like mye om dette som Dottore TOS kan om Bonus ;-) )
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
|
![]()
Hei, takk for spennende innsikt i denne verden også!
![]() Har du fler ting som kan være interessant å dele med oss så gjerne det! ![]() Vanskelig for meg å gi et spesifikt område, siden jeg ikke vet helt hvordan jeg skal navngi spørsmålene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LHR-MIA AA/BA Codeshare spørsmål. | SudCaravelle | Reiseforum | 11 | 01-07-2011 10:36 |
Noen Sola-spørsmål (2/10) | WestAir | Flyforum | 3 | 02-10-2010 16:49 |
Bagasjeregler SK - noen spørsmål | Discus | Reiseforum | 12 | 02-10-2008 04:21 |
Noen spørsmål om OSL | flyKSU | Flyforum | 8 | 20-04-2007 08:42 |
Noen spørsmål | flyKSU | Flyforum | 6 | 13-04-2007 20:17 |