![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvor utbredt er bruken av Mode-S/ADS-B i fly i Norge ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har du kjøpt / vurderer du å kjøpe en SBS-1? :smokin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ikke kjøpt nei, (men ser at KAB har kjøpt). Lurer bare på hvilket potensiale denne kan ha her i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
MODE-S er om jeg forstod det rett påbudt fra.. hmm.. 1/1-07 tror jeg det var..
Gutane snakket om det på IRC, men jeg fulgte ikke så godt med ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Hvis noen ønsker en SBS-1 komplett - så finnes den på www.eurobuy.no . Det blir en stiv pris, når den skal importeres fra England - handling/frakt/hamdling Norge og selvsagt 25% moms på hele fakturaen.
Nå kommer snart den 3 SBS-1 på Østlandet, så dere får følge med etterhvert. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Traveler
|
![]()
Hvis noen ønsker en SBS-1 komplett - så finnes den på www.eurobuy.no . Det blir en stiv pris, når den skal importeres fra England - handling/frakt/hamdling Norge og selvsagt 25% moms på hele fakturaen.
Nå kommer snart den 3.je SBS-1 opp på Østlandet, så dere får følge med etterhvert. En som dekker bedre øst/syd -en som dekker ENGM (som i dag) og en som skal dekker mot Stockhol, nordover Hamar >> og mot BBU vestover. Jwg har også kjøpt inn noen forsterkere til dette bruk: Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Traveler
|
![]()
Hei.
Jeg har kjøpt inn bedre antenner: Og den gjorde sitt - slik at den SBS-1 som i dag dekker ENGM ble dratt ut slik at du så bort til Stockholm og langt mot Vestlandet. Antenneforsterken har jeg ikke personlig prøcd, men ryktene sier at i Nederland ( www.atcbox.com) bruker slike på sine. Jeg vil prøve dette bare min servicmann får satt opp 2 lanbokser mot en høyblokk - da vil vi se resultatet. Tror også at den danske www.vhf-info.net bruker samme utstyr. Det ligger 2 SBS-1 ute for østlandet, gå inn på www.atc-flyradar.com - så finner du oppskriften til å se dette live via programmet VNC ( finner du gratis på www.realvnc.com - du skal kun ha reader) Alt dette finner du på våre sider. Skulle du få problemer med oppkobling - så finner du flere sider her på scanair.no ved å søke på SBS-1 !! Har du tenkt på å legge ut dine radarbilder på nettet - jeg har oppskriften - og det er enkelt hvis du har min 350 ut på en ADSL !!! Jeg satt med magnetfoten som følgte med i SBS-1 og den dekker bra, men alle har vel større ønsker på lengre rekkevidde. Ta deg en titt - så kan du selv se på våre to som ligger ute. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Traveler
|
![]()
Her et et bilde som viser hva jeg får inn fra Stovner (nord i Oslo) fra en 1.etg i blokk, men den hvite antennen og uten forsterker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Traveler
|
![]()
Antennen er kjøp i Tyskland:
http://www.wimo.com/framesetp_e.html Especially for the reception of the ADS-B/Mode-S aircraft beacon we are offerign this special antenna. The antenna is protected and weatherproof with a solid glassfibre tube and comes complete with clamps for mast mount. Wall mount is also possible. This antenna is a narrow band design for secondfary radar (IFF) from 1070 to 1110 MHz. Due to the omnidirectional characteristic and the medium gain the reception is good in any direction, also up. Cable not included. Technical Data Gain: 5dB ±0.5dB Length: ca. 53cm incl. mast clamp Weight: ca. 700g For mast diameter from 30 to 50mm Connector: N female Antennefosterkeren er kjøp hos: http://www.hamradio.co.uk/acatalog/SBS-1_Accessories.html Jeg skal legge ut nye bilder, når den ene site`n er flyttet påhøyblokka med ny antenne og forsterker, så for vi se om den ikke dekker Aalborg, Gøterborg og langt over til Vestlandet. Tror det vil bli flere som legger dette ut på nettett, da kan være greit å se pånår man spotter også - ta med PC - konverter til 220 volt i bilen - koble på antennen på bilen - se hvor flyene er og hvilken bane som benyttes - Skulle gjerne sett at vi fikk bildene fra Bergen også på nett !!!! Ellers lykke til med ditt prosjekt. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Traveler
|
![]()
Vi venter spent på å se trafikken rundt Bergen også !! Takk takk
:clap Kanskje det er andre på forumet som har kjøpt en slik SBS-1 og ser på trafikken lokalt og kanskje kunne gi oss andre en liten titt !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
ADS-B Mottaker | L1011-385 | Register- og ATC-Forum | 26 | 16-04-2013 17:21 |
GPS-overvåking av offshoretrafikken (ADS-B) | Scandinavian | Register- og ATC-Forum | 1 | 05-06-2011 03:34 |
ADS-box | andlr | Register- og ATC-Forum | 2 | 05-05-2009 23:09 |
Mode-S/ADS-B Log for Bergen | stefan78 | Register- og ATC-Forum | 31 | 05-11-2007 22:52 |