![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Hej
Har et simpelt spørgsmål: I dag bruger man lystigt 320 og 737 på ruter op til ca. 4.000 km, f.eks. fra Skandinavien til Gran Canaria og des lige, her med kunder der næppe ligger i den høje ende når det kommer til betalingsviljen. Ser man på en globus, så er der interessante IC-destinationer indenfor ca. 6.000 fra Skandinavien (Boston, New York, New Delhi, Toronto etc.). Her vil jeg formode at man kan få en højere billetpris. 6.000 km er såvidt jeg kan se indenfor rækkevidden af visse typer af 320 og 737. I kombination med mindre fly burde det gøre flere ruter rentable. Så der er nok en grund til at man ikke gør det. Bliver økonomien i flyvningen så meget dårligere af den ekstra længde? Jf. SAS's side så bruger de to typer fly ca. ligeså meget brændstof som 330/340. Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Det er mye vind over Nord-Atlanteren, slik at en 737 eller 32X får kraftige restriksjoner på nyttelast. En slik rute er derfor kun mulig med et fåtall passasjerer ombord. Frakt kan man se langt etter. Å få ruten til å gi profitt er umulig, ellers hadde mange gjort det allerede. En 752 har oppgitt rekkevidde på ca 7200km, og den klarer OSL-NYC stort sett alle årets dager med full passasjerlast. En 737/32X med oppgitt rekkevidde på 6000km kommer derfor til kort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Cargo är en viktig intäkt för de flesta flygbolag på interkont. Med 737NG/A32X blir det ingen cargo och därmed nästan omöjligt att göra flygningarna lönsamma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Som det sies over, det er begrenset range.
Det nevnes 757-200. Den flyr jo daglig OSL-EWR. Og det er helt maks range i praksis. På gode dager kan man ta med greit med cargo. Men på dager med mye motvind, så blir det mellomlanding i Canada for å fuele. Når det kommer til A320 så kan jeg basert på egen erfaring si at maks range for en full maskin med litt cargo blir tilsvarenende OSL-LIS. MAO du kommer deg ikke over dammen med den. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,912
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Tak for jeres svar
![]() Jeg kan så ikke lade være med at tænke om Airbus og Boeing ikke kunne finde et marked i et lave en reel langdistance single-aisle - reelt noget i retning af en 757-200/300LR. Men har de nok kigget på og vurderet som uøkonomisk. Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,385
|
![]()
Skal man tjene penger på IC, må man ha volum. Har man få seter, må yield'en opp kraftig per passasjer. I tillegg takker man nei til cargo, som er en god ekstra inntektskilde.
Ikke mange ruter som produserer nok high-yield pax til å få en slik rute til å lønne seg. Og mange har prøvd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Siden DY flyr OSL/ARN-DXB flyr de med noe Cargo på den ruten?
Lønner deg seg for NAX å putte i litt cargo for å få profitt på ruten? Mener at 150 pax OSL-DXB ikke kan gå mye i overskudd etter alt av avgifter og sånt er trekt i fra å betalt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,385
|
![]()
Tatt i betraktning at de allerede må redusere kapasiteten med 36 seter, er nok det lite trolig...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Air Canada har brukt A319 mellom YHZ og LHR
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Sun County flydde vel ifjor MSP-YQX-LGW med 737 ifjor sommer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Posts: 278
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,385
|
![]()
Nei, det var fra YYT. Det er 500 miles kortere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Da 757 ble innfört, sa ble konkurranse-situasjonen innen USA en helt annen enn idag. Og det fant seg ingen A321. Rammebetingelser har forandred seg markant, og 757 ble innstillt fordi ingen ville kjöpe denne flyet lengre. Det fant seg rett og slett ingen behov, uansett hvor billig Boeing tilböd denne flyet. Pa sikt vil mange av de 757er som flyr na over Atlanter-havet bli erstatted med 787en. Rett og slett fordi det har en langt bedre performance, litt mer kapasitaet og lavere kostnader. For de som vil fly absolute nisje-ruter, sa finnes det seg jo 737-700ER. Men det ble ikke solgt mye, rett og slett fordi man har veldig fa nisje-markeder som har en slags demand at de kan fylle ~50 BIZ seter hver avgang. LH har brukt BBJ's mellom DUS og USA, KL har brukt dem mellom AMS og IAH. Begge har switched back til widebodies. Rett og slett fordi de har flere inntekts-kilder (ECO Pax, Cargo) og du kan - dersom din rute kollaberer - allokere flyet lettere til andre markeder.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Minimum hastighet på B 737 og A 320 serien | ATC-flyradar | Flyteknisk forum | 8 | 02-12-2017 13:27 |
SK 320 innstilt 20/8 | Basse-HAU | Småprat | 0 | 20-08-2015 17:35 |
737-700ER - IC på smale ruter?! | LN-TIB | Flyforum | 10 | 23-11-2009 00:49 |
AF 320 crash | Concorde | Flyforum | 14 | 20-02-2007 18:00 |
Flyr SAS-Braathens noen ruter med 737-400 fra BGO ? | G-COLE | Flyforum | 1 | 07-02-2005 14:31 |