![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
|
![]()
Hei folkens!
Har vært en lang følger her inne på Flyprat, og er daglig inne for å lese. Etter gode opplevelser på en USA/Karibien tur mars 2011, der jeg blant annet var innom Maho Beach ved SXM, så har jeg lyst til å ta meg en enda lenger tur til USA, da henholdsvis en roadtrip. Begynner snarest å planlegge grundigere, når jeg har fått noen som er interresert i å reise sammen med meg på en slik tur. Flyreisen ønsker jeg å gjør med Icelandair fra OSL til YVR, og tilbake fra JFK til OSL. Ruten jeg drømmer om å følge er den som jeg har lagt ved bilde av. Mest sannsynlig i september/oktober, da det er fortsatt varmt og idrettsarrangementene begynner å starte på igjen. Er det noen som har hatt en tilsvarende tur, evt. en tur i de plassene jeg ønsker å besøke som har noen anbefalinger og tips når man er på en slik tur? Har lest litt på enkelte poster av tidligere USA turer her, men ønsker å få enda flere tips, om det er mulig. ![]() Last edited by AlexanderDGL; 05-01-2012 at 19:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
Får jeg spørre hvorfor du skal innom Vancouver?
For å komme dit med Icelandair, flyr du med de til Seattle, og videre med Alaska Airlines. Du må da gjennom amerikansk immigrasjon ved ankomst SEA, så gjennom kanadisk immigrasjon når du flyr opp til YVR, og så den amerikanske igjen. For meg hadde det hørtes mye enklere ut å bare fly til SEA, og droppe Canada, evt. fly et selskap som flyr direkte Europa-YVR, f.eks. BA, som du kan booke OSL-YVR/JFK-OSL. Lufthansa flyr vel også så vidt jeg vet til Vancouver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
|
![]()
Har familie (søskenbarn, onkel og tante) som jeg ønsker å besøke, som jeg aldri har sett.
Ser konstant på mulighetene på hvilken rute jeg kan bruke, og takker for tipset ang. immigrasjon, og da hadde det nok vært best med Europa - YVR ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 229
|
![]()
Hei!
Jeg er igrunn litt i samme fase som deg, AlexanderDGL. I Desember snublet jeg over et veldig godt tilbud med Lufthansa i C-class Oslo-Seattle T/R for 9900,- per person. Siden dette var et 24-timers salg og jeg måtte bestemme meg raskt lot jeg det like godt stå til og bestilte to billetter til meg og samboeren i påsken med utreise 22. mars og hjemreise 8. April. Etter å ha gjort litt research har jeg funnet ut at for oss er 17 dager fint for en roadtrip ned vestkysten fra Seattle til San Diego, men tur/retur med bil blir i drøyeste laget. Satser derfor på enveisleie med enten Avis eller Budget og har bestilt turen opp igjen fra San Diego med Alaska Airlines. Jeg skal jo ikke like langt som deg, men kan si i grove trekk litt om hvordan vi planlegger turen vår ned langs vestkysten. Skulle det være andre som har gjort denne turen før, kom gjerne med innspill: -Starte turen med to dager i Seattle på leilighetshotellet "The Belltown Inn" -Følge Interstate 5 ned til Cottage Grove, mulig vi besøker Portland og kikker på noen småbyer som Brownsville. -tar så Oregon State Highway 38 ut til kysten og følger US 101 videre sydover til California. -Besøke Redwood Natl. park og Ferndale, følge US101 videre. -Ved Legget står valget mellom å fortsette på US101 eller ta den mye senere Highway 1 helt ute ved kysten, litt usikker på hva vi velger her, avhenger blant annet av været vi får. -Besøke Sonoma og vindistriktene nord for San Francisco. Regner med å bruke +/- 4 dager på turen fra Seattle til San Francisco, avhengig av været og hva vi føler for. Noe av moroa med Roadtrip er jo å være litt fri. -3 dager eller noe slikt i San Francisco, en by jeg liker veldig godt og har vært to ganger før. -Følge US101, evt Highway 1 (igjen væravhengig) til Los Angeles I LA blir det nok noen standard attraksjoner som Disneyland, Hollywood etc i to-tre dager før vi setter kursen ned til San Diego og tar noen dager i området der, en by jeg liker mye bedre enn Los Angeles. Det jeg har lært fra en tidligere roadtrip i California, er at Interstate 5 er nokså kjedelig mesteparten av veien, så ville forsøkt å unngå den. Har du beregnet 14 dager ned langs vestkysten har du jo egentlig greit med tid med mindre du planlegger å bruke veldig mye av tiden i byene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]()
For all del, jeg mente ikke at han ikke skulle dra dit - bare at jeg syntes det hørtes tungvindt ut å krysse grensen så mange ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
Portland er en meget bra by, sett av noe tid i Portland - avhengig av hva dere liker: - Kaffe på Stumptown (blant de absolutt beste kaffebarene i verden!) - Belmont Station - Ølbutikk / Pub med 1200 ølsorter ! - Piazza Italia i Pearl - spør etter Alessandro og hils fra den norske svigersønnen! Avhengig av når på dagen dere starter fra Portland - om morgenen kjør Highway 26 til Cannon Beach - som er den beste kystbyen på Oregon kysten - sett av noen timer til å gå på stranden forbi Haystack Rock - vil absolutt anbefale en natt i Cannon Beach - Surfsand Inn/Hotell - spis middag på Newsmans ! Neste dag - start med kaffe og baked goods i Grains Bakery før dere legger ut på Highway 101 fortsett til Pacific City - Lunch på Pacific Brewery Pub på stranden - Fish and Chips med en India Pelican Ale (IPA). Forsett til Newport hvor dere bør overnatte (for neste OK by er i California) Sylvia Beach Hotel - middag på Cafe Mundo ! (Sylvia er kanskje ikke for alle - litt Quirky - men utmerket!) Neste dag - en nokså lang dag - bør nok planlegge å kjøre til Eureka - mener det ligger et meget hyggelig B&B rett syd for byen (skal grave litt for å finne det) begynner å bli en stund siden vi var der - herifra er det lett å nå Rewood forest (dere kjører gjennom deler av Redwood etter at dere har kjørt inn i California fra Oregon - det er også lett å nå Napa Valley / Sonoma eller San Francisco - videre sørover er godt dokumentert via utemerkded trips rapporter på et forum nær deg! Som nevnt av mange - å parkere i SFO koster skjorta - MEN vi synes det er verdt å inne i byen - kanskje et mindre hotell oppe på Russian Hill (Cable Cars freser rundt her). Send gjerne en PM for mere informasjon - også om Vancouver som anbefales på det varmeste....bodde 45 minutter fra Vancouver i 5 år og var der omtrent hver eneste helg (Vancover var vårt Strømstad - bare mye mye bedre!!)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2011
Posts: 149
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 47
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]()
Det er ganske store forskjeller fra stat til stat - i Washington måtte jeg vise Resident Dokumentasjon når jeg fornyet førerkortet i 2011 - og vi eier hus i delstaten - addressen på Bainbridge var ikke nok lengre (dette var til og med før vi leide det ut). Dette er ganske kraftig skjerpet inn i hvertfall i stater med høy grad av "migrant workers" (Washington / Oregon har jo mye "migrant workers" i landbruket). Og siden reisen starter i Washington / British Columbia - er dette områder hvor en kan møte en mere restriktiv politikk. Uten en kreditt historie er det ikke lengre så lett å få bilforsikring heller (ikke ulikt her hjemme i Norge).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Syns ikke du skal la bagateller som immigrasjon etc. tvinge deg til kompromisser. Er tross alt kun snakk om 1-2 timer av totalt ca. 40 dager. Får jeg spørre hvorfor du er så innstillt på Icelandair?
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
|
![]() Quote:
Mellom Seattle og Vancouver er plenty med muligheter, buss (Greyhound , Trailways, Quick) Det går også "flybuss" mellom Seattle Tacoma Airport og Vancouver Airport. Toget går fortsatt kun tidlig på morgenen fra Seattle til Vancouver 07:45 - og returnerer ved 17:00 tiden fra Vancouver - togreisen er langt bedre enn noen av bussene da toget går langs kysten mesteparten av veien. Det finnes også plenty med fly både Horizon og Air Canada flyr omtrent engang i timen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Roadtrip i USA | Robin882 | Reiseforum | 21 | 13-01-2014 17:32 |
The Western USA roadtrip 2014 PHX-LAS-SFO - Tips sökes | Savipix | Reiseforum | 14 | 11-01-2014 11:52 |
23.marts 2012 Kingman USA | sk931 | Register- og ATC-Forum | 1 | 30-03-2012 16:23 |
Sommerferie 2012 - Asia eller USA... | LNv22 | Reiseforum | 13 | 22-11-2011 13:22 |
Roadtrip USA, Delta vil ikke ha betalt? | Rearden86 | Reiseforum | 5 | 04-02-2011 14:15 |