Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-01-2012, 19:22   #1
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue

AlexanderDGL's Avatar

Default USA roadtrip 2012

Hei folkens!

Har vært en lang følger her inne på Flyprat, og er daglig inne for å lese.

Etter gode opplevelser på en USA/Karibien tur mars 2011, der jeg blant annet var innom Maho Beach ved SXM, så har jeg lyst til å ta meg en enda lenger tur til USA, da henholdsvis en roadtrip. Begynner snarest å planlegge grundigere, når jeg har fått noen som er interresert i å reise sammen med meg på en slik tur.
Flyreisen ønsker jeg å gjør med Icelandair fra OSL til YVR, og tilbake fra JFK til OSL.

Ruten jeg drømmer om å følge er den som jeg har lagt ved bilde av. Mest sannsynlig i september/oktober, da det er fortsatt varmt og idrettsarrangementene begynner å starte på igjen.
Er det noen som har hatt en tilsvarende tur, evt. en tur i de plassene jeg ønsker å besøke som har noen anbefalinger og tips når man er på en slik tur? Har lest litt på enkelte poster av tidligere USA turer her, men ønsker å få enda flere tips, om det er mulig.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	usa sone inndeling.jpg
Views:	472
Size:	78.1 KB
ID:	31059  

Last edited by AlexanderDGL; 05-01-2012 at 19:27.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 19:33   #2
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: USA roadtrip 2012

Får jeg spørre hvorfor du skal innom Vancouver?

For å komme dit med Icelandair, flyr du med de til Seattle, og videre med Alaska Airlines. Du må da gjennom amerikansk immigrasjon ved ankomst SEA, så gjennom kanadisk immigrasjon når du flyr opp til YVR, og så den amerikanske igjen. For meg hadde det hørtes mye enklere ut å bare fly til SEA, og droppe Canada, evt. fly et selskap som flyr direkte Europa-YVR, f.eks. BA, som du kan booke OSL-YVR/JFK-OSL. Lufthansa flyr vel også så vidt jeg vet til Vancouver.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 20:05   #3
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue

AlexanderDGL's Avatar

Har familie (søskenbarn, onkel og tante) som jeg ønsker å besøke, som jeg aldri har sett.

Ser konstant på mulighetene på hvilken rute jeg kan bruke, og takker for tipset ang. immigrasjon, og da hadde det nok vært best med Europa - YVR
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 20:25   #4
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Hei!

Jeg er igrunn litt i samme fase som deg, AlexanderDGL. I Desember snublet jeg over et veldig godt tilbud med Lufthansa i C-class Oslo-Seattle T/R for 9900,- per person. Siden dette var et 24-timers salg og jeg måtte bestemme meg raskt lot jeg det like godt stå til og bestilte to billetter til meg og samboeren i påsken med utreise 22. mars og hjemreise 8. April.
Etter å ha gjort litt research har jeg funnet ut at for oss er 17 dager fint for en roadtrip ned vestkysten fra Seattle til San Diego, men tur/retur med bil blir i drøyeste laget. Satser derfor på enveisleie med enten Avis eller Budget og har bestilt turen opp igjen fra San Diego med Alaska Airlines.

Jeg skal jo ikke like langt som deg, men kan si i grove trekk litt om hvordan vi planlegger turen vår ned langs vestkysten. Skulle det være andre som har gjort denne turen før, kom gjerne med innspill:

-Starte turen med to dager i Seattle på leilighetshotellet "The Belltown Inn"
-Følge Interstate 5 ned til Cottage Grove, mulig vi besøker Portland og kikker på noen småbyer som Brownsville.
-tar så Oregon State Highway 38 ut til kysten og følger US 101 videre sydover til California.
-Besøke Redwood Natl. park og Ferndale, følge US101 videre.
-Ved Legget står valget mellom å fortsette på US101 eller ta den mye senere Highway 1 helt ute ved kysten, litt usikker på hva vi velger her, avhenger blant annet av været vi får.
-Besøke Sonoma og vindistriktene nord for San Francisco.

Regner med å bruke +/- 4 dager på turen fra Seattle til San Francisco, avhengig av været og hva vi føler for. Noe av moroa med Roadtrip er jo å være litt fri.

-3 dager eller noe slikt i San Francisco, en by jeg liker veldig godt og har vært to ganger før.
-Følge US101, evt Highway 1 (igjen væravhengig) til Los Angeles

I LA blir det nok noen standard attraksjoner som Disneyland, Hollywood etc i to-tre dager før vi setter kursen ned til San Diego og tar noen dager i området der, en by jeg liker mye bedre enn Los Angeles.

Det jeg har lært fra en tidligere roadtrip i California, er at Interstate 5 er nokså kjedelig mesteparten av veien, så ville forsøkt å unngå den. Har du beregnet 14 dager ned langs vestkysten har du jo egentlig greit med tid med mindre du planlegger å bruke veldig mye av tiden i byene.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 20:55   #5
ghostern
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Får jeg spørre hvorfor du skal innom Vancouver?
Eg ville definitivt tatt turen innom Vancouver. Det er den finaste byen av alle eg har besøkt i Nord-Amerika. (Eg har riktignok hatt eit utvekslingssemester i byen, så eg er nok ikkje heilt nøytral )
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 21:39   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Eg ville definitivt tatt turen innom Vancouver. Det er den finaste byen av alle eg har besøkt i Nord-Amerika. (Eg har riktignok hatt eit utvekslingssemester i byen, så eg er nok ikkje heilt nøytral )
For all del, jeg mente ikke at han ikke skulle dra dit - bare at jeg syntes det hørtes tungvindt ut å krysse grensen så mange ganger.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 21:54   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fellowplane View Post
Hei!

Jeg er igrunn litt i samme fase som deg, AlexanderDGL. I Desember snublet jeg over et veldig godt tilbud med Lufthansa i C-class Oslo-Seattle T/R for 9900,- per person. Siden dette var et 24-timers salg og jeg måtte bestemme meg raskt lot jeg det like godt stå til og bestilte to billetter til meg og samboeren i påsken med utreise 22. mars og hjemreise 8. April.
Etter å ha gjort litt research har jeg funnet ut at for oss er 17 dager fint for en roadtrip ned vestkysten fra Seattle til San Diego, men tur/retur med bil blir i drøyeste laget. Satser derfor på enveisleie med enten Avis eller Budget og har bestilt turen opp igjen fra San Diego med Alaska Airlines.

Jeg skal jo ikke like langt som deg, men kan si i grove trekk litt om hvordan vi planlegger turen vår ned langs vestkysten. Skulle det være andre som har gjort denne turen før, kom gjerne med innspill:

-Starte turen med to dager i Seattle på leilighetshotellet "The Belltown Inn"
-Følge Interstate 5 ned til Cottage Grove, mulig vi besøker Portland og kikker på noen småbyer som Brownsville.
-tar så Oregon State Highway 38 ut til kysten og følger US 101 videre sydover til California.
-Besøke Redwood Natl. park og Ferndale, følge US101 videre.
-Ved Legget står valget mellom å fortsette på US101 eller ta den mye senere Highway 1 helt ute ved kysten, litt usikker på hva vi velger her, avhenger blant annet av været vi får.
-Besøke Sonoma og vindistriktene nord for San Francisco.

Regner med å bruke +/- 4 dager på turen fra Seattle til San Francisco, avhengig av været og hva vi føler for. Noe av moroa med Roadtrip er jo å være litt fri.

-3 dager eller noe slikt i San Francisco, en by jeg liker veldig godt og har vært to ganger før.
-Følge US101, evt Highway 1 (igjen væravhengig) til Los Angeles

I LA blir det nok noen standard attraksjoner som Disneyland, Hollywood etc i to-tre dager før vi setter kursen ned til San Diego og tar noen dager i området der, en by jeg liker mye bedre enn Los Angeles.

Det jeg har lært fra en tidligere roadtrip i California, er at Interstate 5 er nokså kjedelig mesteparten av veien, så ville forsøkt å unngå den. Har du beregnet 14 dager ned langs vestkysten har du jo egentlig greit med tid med mindre du planlegger å bruke veldig mye av tiden i byene.
Bruk minst mulig tid på I-5, etter ca 350.000 Km tilbakelagt langs I-5 vil jeg si at det er ikke akkurat noen "perle"

Portland er en meget bra by, sett av noe tid i Portland - avhengig av hva dere liker:
- Kaffe på Stumptown (blant de absolutt beste kaffebarene i verden!)
- Belmont Station - Ølbutikk / Pub med 1200 ølsorter !
- Piazza Italia i Pearl - spør etter Alessandro og hils fra den norske svigersønnen!

Avhengig av når på dagen dere starter fra Portland - om morgenen kjør Highway 26 til Cannon Beach - som er den beste kystbyen på Oregon kysten - sett av noen timer til å gå på stranden forbi Haystack Rock - vil absolutt anbefale en natt i Cannon Beach - Surfsand Inn/Hotell - spis middag på Newsmans !

Neste dag - start med kaffe og baked goods i Grains Bakery før dere legger ut på Highway 101 fortsett til Pacific City - Lunch på Pacific Brewery Pub på stranden - Fish and Chips med en India Pelican Ale (IPA). Forsett til Newport hvor dere bør overnatte (for neste OK by er i California) Sylvia Beach Hotel - middag på Cafe Mundo ! (Sylvia er kanskje ikke for alle - litt Quirky - men utmerket!)

Neste dag - en nokså lang dag - bør nok planlegge å kjøre til Eureka - mener det ligger et meget hyggelig B&B rett syd for byen (skal grave litt for å finne det) begynner å bli en stund siden vi var der - herifra er det lett å nå Rewood forest (dere kjører gjennom deler av Redwood etter at dere har kjørt inn i California fra Oregon - det er også lett å nå Napa Valley / Sonoma eller San Francisco - videre sørover er godt dokumentert via utemerkded trips rapporter på et forum nær deg!

Som nevnt av mange - å parkere i SFO koster skjorta - MEN vi synes det er verdt å inne i byen - kanskje et mindre hotell oppe på Russian Hill (Cable Cars freser rundt her). Send gjerne en PM for mere informasjon - også om Vancouver som anbefales på det varmeste....bodde 45 minutter fra Vancouver i 5 år og var der omtrent hver eneste helg (Vancover var vårt Strømstad - bare mye mye bedre!!)
Old 05-01-2012, 22:08   #8
ghostern
ScanFlyer Blue

Quote:
For all del, jeg mente ikke at han ikke skulle dra dit - bare at jeg syntes det hørtes tungvindt ut å krysse grensen så mange ganger.
Joda, det har du jo forsåvidt rett i. Er nok meir gunstig å fly direkte til YVR frå Europa evt, om prisen er forsvarleg
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 05-01-2012, 22:57   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Joda, det har du jo forsåvidt rett i. Er nok meir gunstig å fly direkte til YVR frå Europa evt, om prisen er forsvarleg
Kommer litt an på hvordan man har tenkt å fikse seg bil til turen østover (leie/kjøpe), og om du må/skal ha den i Vancouver.

Old 06-01-2012, 12:05   #10
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Er det noen som har hatt en tilsvarende tur, evt. en tur i de plassene jeg ønsker å besøke som har noen anbefalinger og tips når man er på en slik tur?
En sånn tur ser skikkelig spennende ut, skulle gjerne ha gjort noe lignende selv hvis jeg hadde tid. Vil bare komme med en anbefaling til en attraksjon som ligger langs kjøreruten din sør for Seattle, nemlig vulkanen Mount Saint Helens som hadde et voldsomt utbrudd i 1980. http://mountsthelens.com/
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2012, 12:29   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by AlexanderDGL View Post
Hei folkens!

Har vært en lang følger her inne på Flyprat, og er daglig inne for å lese.

Etter gode opplevelser på en USA/Karibien tur mars 2011, der jeg blant annet var innom Maho Beach ved SXM, så har jeg lyst til å ta meg en enda lenger tur til USA, da henholdsvis en roadtrip. Begynner snarest å planlegge grundigere, når jeg har fått noen som er interresert i å reise sammen med meg på en slik tur.
Flyreisen ønsker jeg å gjør med Icelandair fra OSL til YVR, og tilbake fra JFK til OSL.

Ruten jeg drømmer om å følge er den som jeg har lagt ved bilde av. Mest sannsynlig i september/oktober, da det er fortsatt varmt og idrettsarrangementene begynner å starte på igjen.
Er det noen som har hatt en tilsvarende tur, evt. en tur i de plassene jeg ønsker å besøke som har noen anbefalinger og tips når man er på en slik tur? Har lest litt på enkelte poster av tidligere USA turer her, men ønsker å få enda flere tips, om det er mulig.
Hvis du baserer dette på leiebil, bør du avklare og få bestillt bil før du bestiller flybillett - selvom det ofte finnes biler i Vancouver med USA skilt - kan det nok være vanskelig å få leid en bil envei fra Vancouver til New York - uansett bør dere beregne et solid "oneway" dropoff charge. Rent tidsmessig ser det ut som dere har satt av nok tid, men det er utrolig langt (og deler er utrolig kjedelig) jeg vil nok hatt en "backup" plan med å fly fra Sør California / Arizona til Florida (noe som kan bli nødvendig for å få leid biler). Tidligere var det rimelig greit å kjøpe en bil og selge den igjen etterpå - en måtte ta Amerikansk førerkort for å få forsikret bilen (helt nødvendig) men en kunne gjøre det som Norsk Statsborger, nå er dette vanskligere - tror det er et residentkrav for å førerkort.
Old 06-01-2012, 13:17   #12
espsko
Newcomer

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Tidligere var det rimelig greit å kjøpe en bil og selge den igjen etterpå - en måtte ta Amerikansk førerkort for å få forsikret bilen (helt nødvendig) men en kunne gjøre det som Norsk Statsborger, nå er dette vanskligere - tror det er et residentkrav for å førerkort.
Nja - ikke resident, men adresse, så f.eks et feriehus holder. Førerkortet du får vil imidlertid kun ha gyldighetsdato lik varigheten på tillatt opphold, for eksempel 3 mnd ved visa waiver.
espsko is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2012, 14:46   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by espsko View Post
Nja - ikke resident, men adresse, så f.eks et feriehus holder. Førerkortet du får vil imidlertid kun ha gyldighetsdato lik varigheten på tillatt opphold, for eksempel 3 mnd ved visa waiver.
Det er ganske store forskjeller fra stat til stat - i Washington måtte jeg vise Resident Dokumentasjon når jeg fornyet førerkortet i 2011 - og vi eier hus i delstaten - addressen på Bainbridge var ikke nok lengre (dette var til og med før vi leide det ut). Dette er ganske kraftig skjerpet inn i hvertfall i stater med høy grad av "migrant workers" (Washington / Oregon har jo mye "migrant workers" i landbruket). Og siden reisen starter i Washington / British Columbia - er dette områder hvor en kan møte en mere restriktiv politikk. Uten en kreditt historie er det ikke lengre så lett å få bilforsikring heller (ikke ulikt her hjemme i Norge).
Old 07-01-2012, 01:34   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Syns ikke du skal la bagateller som immigrasjon etc. tvinge deg til kompromisser. Er tross alt kun snakk om 1-2 timer av totalt ca. 40 dager. Får jeg spørre hvorfor du er så innstillt på Icelandair?

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Rent tidsmessig ser det ut som dere har satt av nok tid, men det er utrolig langt (og deler er utrolig kjedelig) jeg vil nok hatt en "backup" plan med å fly fra Sør California / Arizona til Florida (noe som kan bli nødvendig for å få leid biler).
Det er jo mange mulige kombinasjoner her. Har null kjennskap til området, men det må vel fins en del muligheter for offentlig transport mellom Vancouver og Seattle (buss, fly etc.) hvis det er vanskelig med leiebil over grensa. Ellers er det jo for det meste store byer dere skal innom, så bør jo være mulig å levere inn bilen, ta et fly, og leie ny bil hvis det er en strekning dere vil "hoppe over" (evt. hvis enveisleie helt fram er vanskelig). Tips: søk opp og les trådene om leiebil i USA her på forumet. Bruk f.eks. en av de Europeiske sidene til leiebilfirmaet når du bestiller, ikke den amerikanske
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2012, 10:56   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Syns ikke du skal la bagateller som immigrasjon etc. tvinge deg til kompromisser. Er tross alt kun snakk om 1-2 timer av totalt ca. 40 dager. Får jeg spørre hvorfor du er så innstillt på Icelandair?

Det er jo mange mulige kombinasjoner her. Har null kjennskap til området, men det må vel fins en del muligheter for offentlig transport mellom Vancouver og Seattle (buss, fly etc.) hvis det er vanskelig med leiebil over grensa. Ellers er det jo for det meste store byer dere skal innom, så bør jo være mulig å levere inn bilen, ta et fly, og leie ny bil hvis det er en strekning dere vil "hoppe over" (evt. hvis enveisleie helt fram er vanskelig). Tips: søk opp og les trådene om leiebil i USA her på forumet. Bruk f.eks. en av de Europeiske sidene til leiebilfirmaet når du bestiller, ikke den amerikanske
Det er absolutt ingen problemer med å krysse grensen med leiebil - det jeg har i tankene er hvorvidt et kanadisk leiebil firma er villig til å leie ut en bil som skal avleveres i et annet land så langt unna. Mange leiebil firmaer har store begrensninger på enveis leie - noen tilbyr det overhodet ikke (de mindre lokale og franschise baserte). Når jeg undersøkte enveis leie fra Texas til Washington (Staten) var det kune Avis og Hertz som tilbød dette (høsten 2010) og selve leien var på 280.00 USD med et oneway dropoff charge på USD 1250.00

Mellom Seattle og Vancouver er plenty med muligheter, buss (Greyhound , Trailways, Quick) Det går også "flybuss" mellom Seattle Tacoma Airport og Vancouver Airport. Toget går fortsatt kun tidlig på morgenen fra Seattle til Vancouver 07:45 - og returnerer ved 17:00 tiden fra Vancouver - togreisen er langt bedre enn noen av bussene da toget går langs kysten mesteparten av veien.

Det finnes også plenty med fly både Horizon og Air Canada flyr omtrent engang i timen.

Posting Rules