Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2011, 19:06   #1
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
OBB 84 VC-10

Siden det ble litt snakk om VC-10 i julekalenderen, tenkte jeg at det kunne vært morsomt å se på noen andre VC-10ere som med et og annet unntak. EAAC var innom på statsbesøk.

Men vi begynner i sør på Jan Smuts i Johannesburg der Air Malawis standard 1103 tar ombord malawiske gjestearbeidere en gang på 70-tallet. Det var tett mellom malawierne i gullgruvene i Rand på den tida.


Denne tanzanianske Super VC-10 gikk i rute fra Lusaka i sør til London i nord. Det er bare stilig...




Nord til Kenya - tatt på Heathrow


East African var som SAS et selskap som ble drevet av tre land. Man vet alltid hvilket land flyet er registrert i ved å se på flaggene i halen. Flagget til registerlandet er alltid øverst.


Så vestover til Uganda. Vi begynner med flyet som forulykket i Addis Ababa i april 1972.




Samtidig med at Biafra-krigen pågikk fløy disse lekre maskinene fra Lagos i samarbeid med BOAC...





Litt lenger vest langs Gullkysten, nå Ghana, fant man denne lekkerbisken. I første og andre tapning.





Andre tapning har en kenyaner og en Gulf Air i bakgrunnen. Det var tider da fly lagde lyd
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 20:09   #2
baselutvann
ScanFlyer Gold
 
baselutvann's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
Default Re: VC-10

Flott og nostalgisk serie!
__________________
Hvil du følge meg og min bilder ?
www.mariuskaniewski.wordpress.com
baselutvann is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 21:53   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
Default Re: VC-10

Hvorfor var VC-10 så hyppig brukt av afrikanske operatører?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 22:16   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: VC-10

Flotte bilder. Misunner deg nesten litt på hvor mye du har sett og fått med deg!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 22:28   #5
Motard
ScanFlyer Silver
 
Motard's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
Default Re: VC-10

Så en VC 10 på osl for et par år siden. Aldri hørt noe så høylydt fly på gardermoen i nyere tid...
Motard is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 22:56   #6
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvorfor var VC-10 så hyppig brukt av afrikanske operatører?
Hyppig og hyppig, Polaris... Vi snakker her om fire selskaper og 10 fly, men når vi ser på at det var omtrent cirka akkurat 54 som ble bygd...

Flyet var spesialdesignet for hot-and-high operasjoner fra afrikanske flyplasser. Jan Smuts lå på 1694 moh (ORTIA ligger der nå - pussig hvordan man skifter regimer og bygger nye flyplasser...), Embakasi (NBO) er 70 m lavere på 1624 moh, Chileka (hovedbasen til QM) er lavere på 779 m, Lusaka ligger på 1152 moh, Entebbe på 1153 moh - med utflyging over Lake Victoria med den berømte Entebbe dip.

Accra og Lagos ligger begge rund 50 moh så i praksis er lufta der tjukk som huet til Good Old Gammel Nok.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 22:59   #7
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by Motard View Post
Så en VC 10 på osl for et par år siden. Aldri hørt noe så høylydt fly på gardermoen i nyere tid...
Hvordan definerer du egentlig nyere tid, Motard? Jeg er vokst opp med VC-10 og telefoni, glødelampe og turbinmotorer - og jeg definerer meg selv som en del av den nyere tid...
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.

Last edited by LN-KOG; 02-12-2011 at 23:01.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 23:00   #8
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Flotte bilder. Misunner deg nesten litt på hvor mye du har sett og fått med deg!
Vel, jeg kan si det samme om det du har fått med deg i Karibien, imm. Alle lever kjedelige liv i egne øyne fordi de har vært på dem hele veien. Det er alle andre som har det spennende.

Det sier dem alle sammen!
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 23:28   #9
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: VC-10

Utrolig mange pene historiske bilder du leverer her. Nermeste jeg var VC-10 var vel en IL-62 sist sommer Men orginalen er utrolig vakker, takk for at du deler bilder med oss.
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 08:07   #10
inger
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2010
Location: Maura, Nannestad
Posts: 1,823
Default Re: VC-10

Interessante bilder :-) Blir flyene fortsatt brukt som transportfly av Royal Air Force?
inger is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 08:14   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default

Quote:
Originally Posted by inger View Post
Interessante bilder :-) Blir flyene fortsatt brukt som transportfly av Royal Air Force?
Ja det mener jeg at de gjør. Og hvis jeg ikke tar riv ruskende feil har de vært innom både(?) SVG og OSL i løpet av det siste året (eller to).
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 09:27   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
Default Re: VC-10

Hva er forskjellen mellom standard og super utgaven?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 09:35   #13
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: VC-10

Flotte bilder og gode forklaringer KOG. Dette bekrefter at VC10 er blant de vakreste og mest interessante trafikkfly som er bygd. Utrolig hva slags karriere de få maskinene som ble bygd hadde med trygg og stabil trafikk over store deler av verden.
En liten korreksjon: Typebetegnelsen er ikke VC-10 men VC10 (dette fant jeg selv ut i etterkant av å ha leget mitt eget nick på scanair i sin tid).
Den detaljen du fortalte om East African og flaggplasseringen var ny for meg, sløvt å ikke ha lagt merke til dette selv.
For de av dere som vil lese og lære mer om VC10, kan jeg anbefale følgende link:

http://www.vc10.net/

Takk for fin lesning i starten på helgen



PS: Om noen har noen kontakter i RAF som kunne gjøre det mulig å få en liten tur med denne flotte fuglen før den snart pensjoneres for godt, så gi beskjed. Undertegnede stiller på kort varsel
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 11:25   #14
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Entebbe på 1153 moh - med utflyging over Lake Victoria med den berømte Entebbe dip.
Jeg googlet Entebbe dip, uten at det ga noen resultater. En forklaring av begrepet hadde vært velkommen.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 11:45   #15
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Jeg googlet Entebbe dip, uten at det ga noen resultater. En forklaring av begrepet hadde vært velkommen.
Jeg var akkurat på vei til å Google det jeg også. Venter på svar fra KOG.
Veldig artig lesning dette!
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 13:03   #16
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: VC-10

Man trenger ikke dra så lagt for å finne forklaringen på Entebbe dip - sjekk her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...86&postcount=6
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 20:47   #17
WF-380
ScanFlyer Gold
 
WF-380's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
Default Re: VC-10

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Man trenger ikke dra så lagt for å finne forklaringen på Entebbe dip - sjekk her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...86&postcount=6
Que? Det var jo den posten som fikk meg til å lure på hva Entebbe Dip var for noe.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2011, 20:51   #18
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
Default Re: VC-10

Jeg skjønner heller ikke hva Entebbe dip er.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 00:50   #19
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: VC-10

VC10 er en meget hurtig maskin også. Correct me if I am wrong, men jeg har hørt at det er/var den nest raskeste airlineren etter Concorde!?

Vi har hatt den en del ganger på besøk på Evenes, i forbindelse med diverse vinterøvelser. Men spesielt glad i vinter, og islagte rullebaner er den ikke.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 02:25   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: VC-10

Det er vel Trident som har andreplassen etter Concorde av vestlige passasjerfly, og Tridenten har fremdeles rekorden mellom Paris og London (i følge Neil Trident Lomax)
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.