![]() |
|
![]() |
#1 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Siden det ble litt snakk om VC-10 i julekalenderen, tenkte jeg at det kunne vært morsomt å se på noen andre VC-10ere som med et og annet unntak. EAAC var innom på statsbesøk.
Men vi begynner i sør på Jan Smuts i Johannesburg der Air Malawis standard 1103 tar ombord malawiske gjestearbeidere en gang på 70-tallet. Det var tett mellom malawierne i gullgruvene i Rand på den tida. ![]() Denne tanzanianske Super VC-10 gikk i rute fra Lusaka i sør til London i nord. Det er bare stilig... ![]() ![]() Nord til Kenya - tatt på Heathrow ![]() East African var som SAS et selskap som ble drevet av tre land. Man vet alltid hvilket land flyet er registrert i ved å se på flaggene i halen. Flagget til registerlandet er alltid øverst. ![]() Så vestover til Uganda. Vi begynner med flyet som forulykket i Addis Ababa i april 1972. ![]() ![]() Samtidig med at Biafra-krigen pågikk fløy disse lekre maskinene fra Lagos i samarbeid med BOAC... ![]() ![]() Litt lenger vest langs Gullkysten, nå Ghana, fant man denne lekkerbisken. I første og andre tapning. ![]() ![]() Andre tapning har en kenyaner og en Gulf Air i bakgrunnen. Det var tider da fly lagde lyd ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Flott og nostalgisk serie!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,260
|
![]()
Hvorfor var VC-10 så hyppig brukt av afrikanske operatører?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Flotte bilder. Misunner deg nesten litt på hvor mye du har sett og fått med deg!
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Råholt
Posts: 664
|
![]()
Så en VC 10 på osl for et par år siden. Aldri hørt noe så høylydt fly på gardermoen i nyere tid...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Hyppig og hyppig, Polaris... Vi snakker her om fire selskaper og 10 fly, men når vi ser på at det var omtrent cirka akkurat 54 som ble bygd...
Flyet var spesialdesignet for hot-and-high operasjoner fra afrikanske flyplasser. Jan Smuts lå på 1694 moh (ORTIA ligger der nå - pussig hvordan man skifter regimer og bygger nye flyplasser...), Embakasi (NBO) er 70 m lavere på 1624 moh, Chileka (hovedbasen til QM) er lavere på 779 m, Lusaka ligger på 1152 moh, Entebbe på 1153 moh - med utflyging over Lake Victoria med den berømte Entebbe dip. Accra og Lagos ligger begge rund 50 moh så i praksis er lufta der tjukk som huet til Good Old Gammel Nok.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. Last edited by LN-KOG; 02-12-2011 at 23:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Det sier dem alle sammen! ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Utrolig mange pene historiske bilder du leverer her. Nermeste jeg var VC-10 var vel en IL-62 sist sommer
![]()
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2010
Location: Maura, Nannestad
Posts: 1,823
|
![]()
Interessante bilder :-) Blir flyene fortsatt brukt som transportfly av Royal Air Force?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Hva er forskjellen mellom standard og super utgaven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Flotte bilder og gode forklaringer KOG. Dette bekrefter at VC10 er blant de vakreste og mest interessante trafikkfly som er bygd. Utrolig hva slags karriere de få maskinene som ble bygd hadde med trygg og stabil trafikk over store deler av verden.
En liten korreksjon: Typebetegnelsen er ikke VC-10 men VC10 (dette fant jeg selv ut i etterkant av å ha leget mitt eget nick på scanair i sin tid). Den detaljen du fortalte om East African og flaggplasseringen var ny for meg, sløvt å ikke ha lagt merke til dette selv. For de av dere som vil lese og lære mer om VC10, kan jeg anbefale følgende link: http://www.vc10.net/ Takk for fin lesning i starten på helgen ![]() PS: Om noen har noen kontakter i RAF som kunne gjøre det mulig å få en liten tur med denne flotte fuglen før den snart pensjoneres for godt, så gi beskjed. Undertegnede stiller på kort varsel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]() Quote:
Veldig artig lesning dette!
__________________
Life is Brutale |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Man trenger ikke dra så lagt for å finne forklaringen på Entebbe dip - sjekk her:
http://forum.flyprat.no/showpost.php...86&postcount=6
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2008
Location: Buskerud
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,150
|
![]()
Jeg skjønner heller ikke hva Entebbe dip er.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
VC10 er en meget hurtig maskin også. Correct me if I am wrong, men jeg har hørt at det er/var den nest raskeste airlineren etter Concorde!?
Vi har hatt den en del ganger på besøk på Evenes, i forbindelse med diverse vinterøvelser. Men spesielt glad i vinter, og islagte rullebaner er den ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er vel Trident som har andreplassen etter Concorde av vestlige passasjerfly, og Tridenten har fremdeles rekorden mellom Paris og London (i følge Neil Trident Lomax)
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|