Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2011, 23:33   #1
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Default Trd-Osl-Vie-Mla

Heisann!

Prøver på en liten tripreport fra dagens tur fra Trondheim til Malta, som jeg reiser for 5 gang på 4 uker nå.. Dessverre uten bilder, men forhåpentligvis et lite inntrykk allikevel..

Startet med -1 og glatt føre i Trondheim på vei til Værnes, men med en god taxisjåfør klarte vi å unngå biler som snurret i veibanen og som sto i grøfta.. Vinterdekk kanskje et tips?? Etter en kort manuell innsjekk (Ja, liker best å snakke med folk jeg.. ) tok det noen minutter i sikkerhetskontrollen hvor man for en gangs skyld ikke ble tatt ut for en "tilfeldig kontroll".

Flyet fra Trd-Osl gikk faktisk 10 min før rute, brukte kun 38 min til Oslo, så var det å vente litt i loungen på Gardermoen. Reker, laks og eggerøre til mat i formiddag, kjempbra for en som ikke spiser sjømat.. Ble et glass rødvin og litt potetgull istedet.. hehe.

Austrian videre fra Osl-Vie ble fløyet med flyet "Bratislava", en Fokker 100 som så ut innvendig som om Jokern fra de nye reklamene til Norsk Tipping hadde innredet. 100% fullt på economy, helt tomt på Business.. Var toast med ost og Skinke ble servert, og litt godt å drikke til. Trangt ombord og var utrolig slitt innvendig. Hele laget til Larvik Håndball var ombord og håndballpraten satt løst mellom seteradene. Landet godt før rutetid og kom inn i en terminal som kanskje er blant de kjedeligste jeg har opplevd på lenge.

Flyet videre til Malta skulle gå fra gate B32, men det ingen opplyste om er man ikke kan gå inn på B-gatene om man skal på loungen som ligger mellom C- og D-gatene.. Havnet i et lite rom like stort som Non-schengen terminalen på Værnes, og for de som har vært der: "Boring"!

Etter vel 90 minutter med Mozart-kuglen og Wienervals på høytalerne var Air Malta på plass og boarding faktisk før rutetid igjen.. Ca halvfullt fly, og fikk plass ved nødutgang med god plass på en nokså sliten Airbus 319. Gode seter på Air Malta, tror nesten Stressless er sammenlignbart om du får et nødutgangsete.. Får du ikke det er det trangt ja... En kald sandwich og en cola ble servert gratis. God plass ved nødutgangen og leste meg frem til vi landet på den lille øyen nederst i middelhavet.

For 5 gang på 4 uker ble jeg stoppet i Tollen der, og spurte pent hvorfor de stoppet meg hver gang? Tror da ikke jeg ser så farlig ut? Fruen kaller meg "Bamse", men kanskje tollerne ikke er enige? Ble litt overrasket da de fortalte at årsaken var at de så på bagasjelappen min at denne var helt hvit, mens alle bagasjelapper fra land innen EU hadde en grønn marg.. Pga at vi ikke var med i EU, kontrollerte de derfor alle med hvite tagger.. Selv reiser jeg utenlands utallige dager i året (Er EBG og har vært det noen år), men har aldri visst om dette før.. Noen andre som har hørt om det? uansett, tollen gikk bra, bare det vanlige spørsmålet om hva SNUS var for noe i posen min, noe kollegaer ber meg kjøpe med hver tur.. Snus-expressen blir jeg også kalt.. hehe.

15 grader og plaskregn på Malta, og etter en halvtimes taxitur var jeg på plass på Hotel Palace, som er et 5-stjernes hotell ikke langt fra kontoret.

Nå er det en uke jobbing her på Malta før hjemreisen via Munchen neste fredag, og så er det Tallinn uken etter. På tide med en liten Cisk nå (lokal pils) og en bok før natten siger inn..
kimpe is online now   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 11:24   #2
hanswest
SAS Customer

Default Re: Trd-Osl-Vie-Mla

I Hellas sjekker de alltid bagasjen min på denne måte... De grønne lappene går rett gjennom, mens de hvite kommer på et eget bånd.
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 19:13   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Ja, de groenne EU-tag'ene har vaert der lenge. Ankommende fra utenfor EU skal gå gjennom tollen et annet sted enn ankommende fra EU-destinasjoner.
Old 14-11-2011, 22:57   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for Malta-rappor. Ta gjerne noen bilder, om det er noe å ta bilder av, neste gang så får vi oppleve "Jokeren" og Air Malta fra innsiden.

Posting Rules