Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-10-2011, 22:57   #1
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Lufthansa Lufthansas kapasitet på SVG?

Noen som vet hvordan Lufthansa gjør det på Sola for tiden. KLM og SAS har kjørt opp kapasiteten med større fly til henholdsvis AMS og CPH, mens det virker som LH står på stedet hvil til FRA. Har kundegrunnlaget stagnert for LH? Slotrestrictions på FRA? Mangel på større fly?

Any input mottas med takk!
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 23:10   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Hva er grunnen til at LH har nedgradert materielet på SVG ruten fra B735 til E190? Dårlig belegg?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 23:23   #3
Whoop_whoop
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 114
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Hva er grunnen til at LH har nedgradert materielet på SVG ruten fra B735 til E190? Dårlig belegg?
Ikke nødvendigvis en stor nedgradering dette. Nå husker jeg ikke i detalj hvor mange seter LHs 735 hadde, men mener den var rett over hundre, med andre ord et krav om 3 stk i kabinen. Embraeren tar maksimum 100, her sparer man med andre ord lønnskostnader på en ansatt på hver eneste flygning. Dessuten var det vel kun kveldsflygningen som ble fløyet med 735, så en stor nedgradering er det jo ikke.
Whoop_whoop is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 04:18   #4
enzv-sola
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Stavanger
Posts: 202
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

LH går vell med 70-80 pax på de fleste avgangene kan jeg tenke meg, har ikke noe eksakt tall.
__________________
The airport runway is the most important main street in any town...
enzv-sola is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 08:07   #5
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by enzv-sola View Post
LH går vell med 70-80 pax på de fleste avgangene kan jeg tenke meg, har ikke noe eksakt tall.
3 ganger om dagen ja.
Mens KL flyr med 150+ til AMS 4 ganger pr dag.
Ingen tvil om hvem som er vinneren her.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 08:31   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Grunnen til nedgradering er utfasing av 8 stykker 735 fra LH pluss at det gjöres tunge MX sjekker pa alle 737CL hos LH, blant annet med Window Belt Replacement. God mulig at 737 kommer tilbake til SVG, men personlig ser jeg ikke det, rett og slett fordi kapasitaeter trenges andre steder...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 09:57   #7
Flaps40
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Grunnen til nedgradering er utfasing av 8 stykker 735 fra LH pluss at det gjöres tunge MX sjekker pa alle 737CL hos LH, blant annet med Window Belt Replacement. God mulig at 737 kommer tilbake til SVG, men personlig ser jeg ikke det, rett og slett fordi kapasitaeter trenges andre steder...
Mulig dette blir litt Off Topic, men er LH i ferd med å fase ut hele 737CL flåten (B737-4/500) eller er det meningen å beholde noen av flyene i lengre tid fremover?
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 10:05   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Mulig dette blir litt Off Topic, men er LH i ferd med å fase ut hele 737CL flåten (B737-4/500) eller er det meningen å beholde noen av flyene i lengre tid fremover?
Lufthansa har ikke 737-400, men 737-300 og -500. Noen av disse skal ut, men de fleste skal fortsette i flåten i flere år og har også blitt oppgradert med nytt interiør. Selskapet har per i dag 33 737-300 og 25 737-500, i tillegg står fem 737-500 på bakken.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 10:08   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Lufthansa har for øvrig også hatt en nedgradering i Bergen - fra Embraer 190/195 til CRJ-700.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 10:10   #10
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Mulig dette blir litt Off Topic, men er LH i ferd med å fase ut hele 737CL flåten (B737-4/500) eller er det meningen å beholde noen av flyene i lengre tid fremover?
Kun -300 og -500 (ikke -400) å finne hos LH. Tror de har tenkt å fly -300 en stund til, de har jo byttet seter.

http://konzern.lufthansa.com/en/themen/nek.html

Angående -500 er jeg litt usikker, men som påpekt ovenfor fases noen ut.
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 10:12   #11
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Lufthansa har for øvrig også hatt en nedgradering i Bergen - fra Embraer 190/195 til CRJ-700.
Kaller det oppgradering, jeg. Fra regionaljet til "privatfly"
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 10:46   #12
Whoop_whoop
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 114
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by SeatBelt View Post
Kaller det oppgradering, jeg. Fra regionaljet til "privatfly"
Nja, jeg har reist med begge deler og finner Embraeren langt mer komfortabel enn CRJ
Whoop_whoop is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 11:27   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Whoop_whoop View Post
Nja, jeg har reist med begge deler og finner Embraeren langt mer komfortabel enn CRJ
Kan underskrive på det
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 11:59   #14
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,420
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Det største problemet til LH på SVG, må være punktligheten. Jeg kan ikke forstå hvordan et selskap kan ha en punktlighet på 25% (oktober), med en gjennomsnittlig forsinkelse på over 40 minutter. Da forstår jeg godt at passasjerene rømmer.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 12:07   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Lufthansa er forsinket i skrivende stund. 874 er forsinket ut fra Frankfurt. Ser at cate er closed der nede nå så da er den vel snart på vei.

Skal avgårde med 875 men har heldigvis ingen connection videre i dag. Men ja, punktligheten er et problem. Frankfurt er definitivt ikke førstevalget når jeg skal videre ut i verden.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 12:18   #16
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Er altfor mye teknisk med disse Jungeljetene.
Hverken LH eller KLM er fornøyd med ERJ.
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 12:25   #17
Helganes
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 105
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Roxman View Post
Det største problemet til LH på SVG, må være punktligheten. Jeg kan ikke forstå hvordan et selskap kan ha en punktlighet på 25% (oktober), med en gjennomsnittlig forsinkelse på over 40 minutter. Da forstår jeg godt at passasjerene rømmer.
Enig! For noen år siden uttalte Lufthansas sjef i Norge (evt. Norden?) at ruten til Stavanger var blant de beste regionalrutene i systemet, dvs. med best inntjening pga mange fullprisbetalende. Er Lufthansa blitt så stort at Stavanger-ruta blir for marginal til at de vil prioritere med bedre punktlighet og frekvens? Som nevnt av andre: Ingen tvil om at KLM vinner denne kampen! Kanskje LH burde satse på en rute til MUC med tanke på bedre punktlighet dersom FRA blir for uberegnelig?
Helganes is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 12:29   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Lennart View Post
Hverken LH eller KLM er fornøyd med ERJ.
De flyr E-jets til Norge, ikke ERJ. ERJ er en helt annen familie.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 18:31   #19
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Vent...? Et TYSK selskap er kronisk forsinket fra en NORSK flyplass? (den mest punklige av alle de punktlige norske flyplassene til og med ) Jaja, sånn kan det gå
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 20:25   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansas kapasitet på SVG?

Quote:
Originally Posted by Flaps40 View Post
Mulig dette blir litt Off Topic, men er LH i ferd med å fase ut hele 737CL flåten (B737-4/500) eller er det meningen å beholde noen av flyene i lengre tid fremover?
55 stykker 733/735 star mot slutten av dekaden. 8 stykker 735 er alrede eller er i ferd med a bli faset ut.

Alle 737CL som star far den nye cabinen plus Window Belt Replacement. Av de 8 735 som gar blir 7 scrapped...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansas nye businessclass Bizflyer Reiseforum 54 13-01-2015 22:45
Lufthansas Helvetesflight, LH499 Basse-HAU Småprat 9 18-03-2013 12:59
Lufthansas nye B747-8 Bizflyer Flyforum 3 02-04-2012 07:00
Lufthansas CRJ 900 MountainDew Flyforum 12 27-08-2006 19:40


All times are GMT +2. The time now is 15:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.