![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fik brev fra Diners (Danmark) i dag.
Det omhandlede loungeadgang med Diners Club kortet: Den gratis loungeadgang ophører med udgangen af dette år. Fra 1 januar 2012 vil det koste et gebyr på 95 kr pr loungebesøg. ![]() Men baseret på årsforbruget vil man få tildelt et antal gratis lounge besøg. Ét gratis besøg for hver 10.000 kr man bruger på kortet. Last edited by pingo; 05-10-2011 at 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, så er det da på tide at overveje et andet kort. Jeg har selv været trofast Diners-kunde i mange år - både pga. EB-point og lounge-besøg, men specielt efter de ikke længere er en del af Cirrus er det blevet mere eller mindre umuligt at benytte kortet rundt om i verden.
Efter seneste besøg i både Mexico og Thailand, hvor det ikke lykkedes mig at benytte kortet en eneste gang eller i en eneste af de ATM jeg kom forbi - og ikke mindst efter at rigtig mange danske ATM's heller ikke tager det og butikkerne i DK heller ikke gør, så bliver det jo nok et farvel til et kort jeg ellers har været ganske glad for tidligere. Amex i Sverige med 20 point pr. 100 SEK er nok værd at overveje som alternativ. De har ihvertfald langt flere brugersteder end Diners har idag.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Saa forsvant vel det som nok har holdt mange kunder. Men manglende brukersteder og elendige valutakurser i tillegg seiler vel andre kort opp som gode alternativ.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har nettopp bestilt Diners-kort, og dette var en av de viktigste årsakene, selv om det også er et kredittkort og jeg tjener EuroBonus-poeng. Skuffende at dette kommer nå, selv om jeg rekker noen loungebesøk før avgiften innføres. Ikke snakk om at jeg gidder å betale 95 kroner i tillegg til årsavgiften - hva skal det være godt for? 95 kroner for to saltstenger og noen tørre kjeks?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Gjelder dette for alle land hvor Diners har kunder? Det er i saa fall saerdeles skuffende, det har vaert en av hovedaarsakene til at jeg har hatt kortet i snart ti aar. Loungeadgangen er et meget stort pluss ved Diner's. Det er merkelig de kutter en saa god fordel i en tid hvor det er knallhard konkurranse mellom kortene og det heller legges fordeler til, som f.eks. cashback.
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Så kom brevet her idag også...
Som tidligere nævnt, så er Lounge-besøg absolut et af de vigtigste aktiver ved Diners sammen med de 15 EB-point pr. 100,- Desværre er antallet af brugssteder de senere år blevet så begrænset at det i praksis er yderst sjældent at det er muligt at benytte Diners længere. 1 besøg pr. 10.000,-'s forbrug ville for såvidt være fint for mig, hvis jeg kunne benytte kortet til mit forbrug. Desværre så er det i praksis kun benzin jeg benytter kortet til idag (og selv her er det næsten umuligt med undtagelse af min lokale benzinstation). Ferier med hotel/flyomkostninger for 20-40.000 kroner har de seneste gange ikke været muligt at bruge Diners-kortet til bestilling af - ikke engang små dele af det. 3 uger i Mexico bød ikke på en eneste butik eller ATM der accepterede Diners. Seneste besøg i BKK har det samme. Ironisk nok var der til gengæld flere Diners-lounger i CUN, selvom man ikke kan bruge kortet i landet... Så betaling for besøg og at det er nærmest umuligt at bruge kortet på hverken hotelportaler, ATM's el.lign. - betyder nok også at så snart jeg har opbrugt de lounge-besøg jeg har opsparet i 2012, så bliver jeg efter vel også 10 år til en ex-Diners-kunde. Hvis Diners da bare sørgede for at antallet af brugssteder ikke blev begrænset så voldsomt, som det har været tilfældet de senere år, så kunne det måske endda gå med at antallet af lounge-besøg blev begrænset, men det er desværre ikke tilfældet. Jeg fortryder dog at jeg inden for de seneste 3 måneder har fået 4 af mine venner til at få et Diners-kort - netop pga. lounge-adgang, men de kan jo heldigvis opsige kortet igen ifm. denne ændring. Tak til Diners for mange gode år - synd at det skulle ende sådan, men kombinationen af et af markedets dårligste udbud af betalingssteder, begrænsning på lounge og at Amex giver endnu flere EB-point gør altså at behøvet for dette kort helt forsvinder... Her bliver det nok SAS-Amex fremover. 1000 SEK i årsgebyr, EB 2for1 voucher ved 150.000 SEK, 20 EB-point pr. 100SEK og en rimelige rejseforsikring og langt, langt flere brugssteder rundt i verden. Dette kombineret med Priority Pass tror jeg bliver en god erstatning for Diners.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Men gjelder dette Diners generelt, eller er det bare den danske delen, siden det bare virker som om danskene har fått brevet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Dersom det er slik at en får loungepass for hver 10000 en bruker og disse passene kan benyttes også for en gjest vil dette for meg personlig være en forbedring om endringen også gjelder i Norge. Skjønner at det er kjipt for de som bruker Diners lounger ukentlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg stilte det samme spoersmaalet, og har derfor uttrykt meg med formuleringer som "i saa fall" o.l. Vi faar haape det begrenser seg til DK, selv om jeg selvsagt oensker at danske Diners-kunder skal ha en slik fordel innbakt i sitt kort ogsaa.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Min fornemmelse er at det var da Diners skiftede fra Cirrus til Discover at det blev voldsomt forringet. Idag bruger jeg i praksis bare kortet til benzin - alle andre steder jeg handler modtager de ikke Diners. Til gengæld synes jeg at der er sket en stor stigning i steder der modtager AMEX (ihvertfald i DK og SE). De lader til at Diners har haft rigtig meget fokus på at udvide antallet af lounges og fuldstændigt har glemt deres kerneprodukt, som burde være antallet af steder der modtager kortet. På nethandel er der også meget langt mellem shops som modtager Diners. Som nævnt har jeg egentligt ikke noget problem med at antallet af gratis besøg i lounges afhænger af forbruget, men når det i praksis er næsten umuligt at bruge kortet, så hænger det ikke sammen længere. Men når alt kommer til alt, så mangler vi faktisk et ordentligt SAS-branded kreditkort, som tilbyder pointoptjening og samtidig giver loungeadgang.. En mulighed for at betale et højere årsgebyr mod at få fri adgang ville for min skyld være en ok løsning. SAS-AMEX (Sverige) giver gode point - 20 point pr. 100SEK, men intet priority pass og en rejseforsikring som kun dækker hvis 70% af rejsen er betalt med AMEX, hvilket ofte er svært og betyder at man alligevel på have en anden rejseforsikring. Så reelt er her tale om et kort der bare giver gode EB-point. SAS-Mastercard er ikke noget særligt. Kun 10 point pr. 100,- er ikke imponerende og rejseforsikringen heller ikke noget særligt. Et standardkort, som jeg jeg benytter for at få EB-point når jeg ikke kan bruge Diners, men det vil sikkert også blive erstattet af AMEX og kun brugt i nødstilfælde. SAS-Diners har hidtil været et godt kort for den rejsende - specielt pga. lounge-adgang og lidt bedre EB-optjening. Desuden tager de fleste business-hoteller kortet - selvom jeg synes jeg oplever en nedgang i disse. Når Lounge-adgang forsvinder, så forsvinder ideen med dette kort også - specielt når man i praksis næsten aldrig kan betale med det. Personligt mangler jeg et lidt bedre kort, som både giver rejseforsikring (f.eks. ved 50% eller mindre af rejsen betalt med kortet). I praksis er et Mastercard eller Visa det bedste kort, som kan bruges flest steder, hvilket også gør det lettere at betale hele rejsen med kortet. Desuden ville jeg ønske et kort hvor Priority Pass er inkluderet med X-antal gratis besøg årligt - gerne afhængig af forbrug. Til gengæld vil jeg gerne betale et højere årsgebyr for at få det hele på et kort der kan tilbyde et godt produkt. Idag er der faktisk ikke noget SAS-branded kort der reelt opfylder mit behov. Naturligvis har EGB-kunder lounge adgang, men det hænder trods alt at de også har brug for lounge-adgang til andre lounges og der er faktisk en del kunder som ikke er EBG, men som stadig er gode kreditkortkunder. Selv har jeg et Mastercard Platinum via min bank som har en fantastisk rejseforsikring, der dækker hele familien både på forretnings- og privatrejser - også selvom vi ikke betaler rejsen med kortet. Desuden er der et Priority Pass med (hvor man dog betaler 15EUR pr. besøg), men jeg mangler til gengæld EB-optjeningen... Et kort som det sidste, men med god EB-optjening ville være fantastisk og jeg ville klart blive blandt de første kunder. Indtil da bliver det nok AMEX kombineret med mit Priority Pass som bliver brugt her i huset. men lad os se om Diners ikke taber så mange kunder at de kommer med et tilbud om højere årsgebyr mod fri adgang til lounge. Man har lov at håbe..
![]() |
![]() |
#13 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Om Diners kutter ut lounge-aksessen, hvordan får man da billigste mulig fri lounge-aksess uansett hvem man flyr med?
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Du kan også signe op direkte til Priority Pass for 99EUR pr. år og betale 24EUR pr. besøg. Alternativt 249EUR pr. år inkl. 10 besøg eller 399EUR pr. med fri adgang til lounges.
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
La oss haape Diners Norge ser denne traaden og ikke proaver seg med noe tull.
![]()
![]() |
#16 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Så billigste alternativ med fri lounge-aksess koster altså 399 euro?
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hadde ikke diners vært gratis, så hadde jeg kutta det ut. Får minst like mye poeng på trumfvisa, mer på am ex, og lounger kommer man seg inn i på andre måter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Kjenner du noen andre alternativer enn å fly biz eller ha gullkort?
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det gir riktignok adgant til langt flere lounger enn et Dinerskort, men det ser slik ut ja.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I andre deler av verden finnes det andre måter også, f.eks. melde seg inn i en eller annen klubb (PC, RCC osv). AF/KL har petroleum club, uten at det er noe å skryte av. Det går jo også an å bli tatt med som gjest til en gullkortholder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Adgang til SAS-lounge på OSL med innenriks-billett | morr | Småprat | 17 | 29-01-2013 07:18 |
Adgang til AF lounge CDG? | jb1 | Reiseforum | 0 | 08-07-2011 06:18 |
Slutt på at familien har adgang til lounge på Gardermoen? | BårdK | Reiseforum | 9 | 09-04-2011 12:34 |
Slutt med gratis alkohol hos Finnair | LN-AØR | Flyforum | 7 | 28-11-2009 19:03 |
Slutt på gratis lunsj..selv om du tar med matpakke | Isbamse | Flyforum | 21 | 12-11-2004 22:17 |