![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]()
Torsdag 2. juni var det "luftfartsdagen" så da passet det med en liten langhelgetur.
Lite folk på flytoget til OSL, svingte innom manuell innsjekk for en gangs skyld og fikk et BP for hele turen i vanlig SAS-stil. Fikk beskjed i skranken om at vi kunne benytte fasttrack. Kom dit, BP ble scannet og fikk spørsmål om vi hadde EBG-kort. Nei, vi har ikke det, men reiser med LH C-klasse. Ja, da ble BPene sjekket på nytt og så var det greit. Om man hadde tatt fast- eller slow-track hadde det nok ikke spilt så stor rolle - var omtrent tomt begge steder. Ble en tur i "SAS-kantina" før man gikk ombord i bussen til MUC som så nesten helt full ut. OSL-MUC, A319, LH2451, D-AILA "Frankfurt/Oder" (1996-årgang), sete 2A Hadde valgt formiddagsflighten til MUC siden det allikevel var fridag, og da var det bedre å stå opp og fly sydover enn å sove lenge. Unnasluntring kunne man gjøre i Munchen mens man ventet på neste fly, enten i besøksparken eller i byen. ![]() Flyet var utstyrt med nye Euro-seter, som så meget tynne ut, men tenkte ikke mer over dem før vi gikk av flyet i MUC, så da var de nok greie nok å sitte i. La merke til at de ikke har bord i midtsetet eller armlene som kan beveges sideveis i bussiness (i motsetning til de gamle setene), så setebredden er da standard uansett klasse. Flaskeøl er enda en gang bekreftet ![]() Maten smakte helt greit, hverken mer eller mindre. ![]() Landet i MUC på rute, til tross for litt sen avreise fra OSL. Det var en helt grei tur med standard LH-service og mat. Gikk innom F-loungen, satt trillekofferten i bagasjeoppbevaringen og siktet på en bytur. Tok S- og U-bahn til Olympiaparken og BMW-Welt. Besøksparken hadde vært et alternativ, men med 14 grader og lavt skydekke var det ikke fristende. ![]() ![]() Returnerte til flyplassen etter å ha sett på diverse biler og motorsykler og andre detaljer. For å få litt følelsen av å ha vært på tysk jord ble det en bratwürst utenfor terminalen, i den pølsebua med stjernemotor som alltid har vært der.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]()
Tilbake på flyplassen gikk F-security kjapt unna siden trillekoffert med "antiterrorvæskeposen" stod i loungen, og loungen var nå adskillig roligere enn når vi var innom noen timer tidligere. Det var enda noen timer til avreise, så vi fant et bar gode plasser i lungen og gikk løs på bufféten. Mange av Asia-flightene går sent på kvelden, så det var en del asiatiskinspirert mat på bordet.
Gikk ikke løs på det tyngste, men litt rå fisk og ris smakte godt og gled ned sammen med litt lokalt øl. Lufthansa-spisepinner hadde de også ![]() ![]() Loungen har også eget sigarrom, med et utvalg sigarer - ikke røyker jeg og ikke har jeg peiling på sigarer, men det så fint ut hvertfall ![]() Har funnet ut at det er godt og avslappende å ta en dusj før man skal avgårde på nattflighter, forsøker å ta det tett opptil avgang slik at man beholder roen i kroppen. Fikk tildelt ledig bad med dusj og gjort unna renseselsprosessen. Etter litt gestikulering fikk jeg også utdelt en badeand etter dusjingen. ![]() Det stod nøtter og annet snacks på bordene i loungen, og badeanda fant seg raskt en venn i Hr Gummi Bjørn. ![]() …vennskapet varte ikke alt for lenge. ![]() For å unngå flere And-mot-Bjørn-episoder så fant vi ut at det var på tide å dytte anda i lomma og sikte mot gaten. MUC-loungen har innebygget grensepassering, dvs. loungen har to innganger/utganger en i Schengen og en i Non-Schengen. Ved Non-Schengen-døra sitter det en Herr eller Frau Grenzpolizei som har preprosessert passet man avleverte ved ankomst til loungen. Et raskt blikk opp bak skranken og passet ble overrakt, "Gute Reise" og ut av Schengen bar det.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]()
MUC-HKG A340-600, LH730, D-AIHN (2006-årgang) est. 10:40t
HKG-flighten er en av de siste long-haul flightene ut fra MUC om kvelden så det var ganske stille og folketomt i terminalen når vi gikk mot gaten. Tuslet litt rundt med tanke på at man skulle sitte/ligge i 11 timer. ![]() Boarding for F- og C-klasse foregikk i dannede former uten knuffing eller banning. Kom ombord gjennom dør 1L og ble ønsket velkommen. "Sete 2C - velkommen ombord" - fikk anvist et sete som ikke fantes på flyet. SAS skriver ut begge flighter på samme BP, noe de i døra ikke var vant med og leste da opp setet for OSL-MUC-flighten. Men siden det bare var to rader så fant man frem allikevel ![]() Det satt en person på rad én når vi kom ombord, og fikk beskjed om at vi bare kunne velge sete siden F-klasse når var ferdig boardet. Beholdt setene vi hadde valgt (rad 2 i midten) fordi det var lite å se ute i mørket og er litt mer sosialt å sette der enn på hver sin side av flyet. ![]() Benplassen er det ikke noe å klage på. Som reisefølget sa - folk klager over dårlig beinplass og trange seter, de får bare betale for litt plass da, den finnes jo ![]() ![]() Det ble nøtter og sprudlevann på undertegnede mens C-klasse-folket støvet forbi og bakover til sine "tilted beds". Reisefølget ville ha et glass rødvin før avgang, så da fant de frem en flaske og en vinåpner og skjenket vin etter en obligatorisk smak. ![]() Det var utdeling av meny, pysj, toalettmappe og tøfler mens vi var på bakken, og push-back ble på rutetid. Dro av gårde bortover rullebanen i en ikke alt for full fart, men bedre enn hva A343 presterer, vi rullet vel i rundt 40 sekunder før farten ble god nok og de aerodynamiske lovene slo inn for fullt. Siden vi var få så ble skilleveggene på de ledige setene slått ned, noe som gjorde at vi fikk meget god beinplass. Til tross for denne gode plassen så gikk ikke flyvertinnen foran oss ved servering, men gikk rundt rad 1 selv om det bare var vann som skulle skjenkes. Det så nesten komisk tungvint ut, men var jo veldig stilig og ryddig oppførsel. Fikk spørsmål om hva vi ville spise, og om vi ville ha maten ganske fort. Ja takk, valget ble fisk og maten tar vi gjerne så raskt som mulig. Bordet ble dekket og den klassiske Lufthansa-rosen ble også delt ut sammen med brød (inkl. varmt hvitløksbrød). ![]() Til tross for kun tre ombord i F-klasse så kom trillevogna med forrett på vanlig vis. Det ble dobbel dose kaviar til forrett pga. få folk og godt humør. Vertinnen forsøkte å pushe frozen vodka så godt hun kunne, men jeg stod over den. ![]() Andre forretter var
Mellomretten, vanlig salat, var ikke lastet pga. salatskandalen i Tyskland. Til hovedrett ble det Fried Turbot in Orange and Port Sauce with braised Fennel and Basmatic Rice, noe som smakte meget godt. Til maten ble det 2007 Summa Varietalis (+). ![]() bortsett fra fisken kunne de også tilby
![]() Kunne også valgt
Maten var meget god og med rødvin og fisk i magen så var det bare å deise i horisontalen og få seg noen timer på ryggen. Selv om F-setene til LH ikke er de beste i bransjen så sov jeg seks timer i strekk, fikk knipset et bilde av "Tibet-platået" og en liten bonus-time på øret etter det. ![]() Frokosten var god, gikk for litt frukt og ost. De hadde også diverse kjøttpålegg samt (selvfølgelig) røkelaks. Alt kom på tralle og man kunne bare peke på det man ønsket så danderte de det og serverte. ![]() …og fersk eggerøre (lages om bord) med bacon smakte godt sammen med det andre tilbehøret. ![]() Te-kanna ble servert med beskjed om at posen hadde vært oppi i et minutt, han anbefalte et minutt til hvis jeg ikke hadde egne preferanser. ![]() Sammen med ferskpresset appelsinjuice så var det et meget godt måltid. Meget hyggelig crew på tur østover. De passet på hele tiden uten å være påtrengende, servicen var topp og det virket som de trivdes på jobb den dagen. Det som trekker ned helhetsinntrykket er de gamle setene og toalettene. Det er vel ingen(?) som har så flotte toaletter som SAS har på sine store busser hvis vi ser bort fra A380. ![]() Immigrasjon i HKG gikk fort, kjøpte Octopus-kort på flyplassen. Octopus er som Flexus og Oyster, men kan også brukes som småpengekort i veldig mange kiosker og butikker i Hong kong. Toget inn til sentrum var raskt unnagjort, og det samme var shuttle til hotellet. På hotellet satt LN-FHU og ventet på oss, så vi sjekket inn og fikk oss en øl og litt informasjon om byen fra vår "lokale trønder-guide" som skulle videre til BKK med EK samme kveld.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 11-07-2011 at 22:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Har ikke du en Swiss-rapport du egentlig skulle skrevet før denne??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]()
Flott rapport så langt - og moro lesning siden vi skal akkurat samme tur i C & F selv
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Kjempe rapport. Gleder meg til "tilbake til OSL"
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk, så langt ! De sigarene frister. Det samme gjør kaviaren og champagnen. Må seriøst vurdere et tilbud hvis det dukker opp igjen, selv om det for min del kanksje er mest aktuelt med business til Afrika eller Sør-Amerika.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Flot start på rapporten. Skal selv samme rute til maj
![]() Ser frem til fortsættelsen...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]()
Hong Kong
Hadde booket club-rom på Hyatt for å få litt ekstra service og luksus når man først var på langtur. ![]() Hotellet ligger i samme bygningskompleks som et kjøpesenter og leiligheter, resepsjonen er i 3. etasje, og rommene i 9-27 etasje. Shuttle fra flytoget slapp oss av i kjelleren, tok heisen opp til resepsjonen og møtte LN-FHU der. Ble videre henvist til club-innsjekk i 26. etasje og ble fulgt opp av en vertinne. I club-etasjen var heisknappen integrert i en skulptur ![]() Gratis frokost var inkludert hver morgen og ble inntatt i club-longen. Frokosten bestod av en liten buffet med variert pålegg og to varmretter hver dag, en vestlig og en østlig variant. ![]() Husker ikke hva navnet på denne var, men den smakte mer enn utseende skulle tilsi. ![]() Hele dagen var det softdrinks tilgjengelig, og hver kveld var det snacks og alkoholer tilgjengelig gratis i to timer ![]() ![]() ![]() Som kunne nytes sammen med utsikten over havna ![]() En god del av mat- og drikkebudsjettet ble spart på ettermiddagstid her da serveringstidspunktet passet bra etter en dags labbing. Som de fleste hotellrom har i dag, hadde også dette "main switch" for å få slått på strømmen. Siden det var praktisk å kunne lade litt elektriske remedier samt la a/c surre og gå mens vi ikke var hjemme så gjorde jeg et forsøk på å sanke Trumf-poeng på strømforbruket ![]() ![]() Størrelsen på rommet var helt greit, og badet kunne man entre på tre måter: gjennom døra, gjennom skyvedør til stua eller gjennom skapet i gangen... ![]() ![]() Badet kom med et lite fossefall i vasken... ![]() …og diverse krimskrams for de som måtte ha behov for det. ![]() Gratis vannflasker stod på plass på badet, og hver kveld var det "turn down service", bl.a. med vannflaske og glass plassert på nattbordet. I tillegg var det nespressomaskin på rommet, med tre forskjellige kapsler å velge mellom. Ja, hotellet hadde også utendørs svømmebasseng i 10. etasje så man kunne slappe av med utsikt.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]()
Men, vi var ikke bare på hotellet, LN-FHU viste oss det lokale nabolaget etter ankomst når nøden var størst og tørsten tok overhånd. For å ikke få kultursjokk etter mange timer på et tysk fly så bar det rett over gata til Biergarden.
De vanlige turistfellene og litt annet ble avlagt et besøk, Star Ferries over sundet til Hong Kong Island er både koselig, billig og gir god utsikt. ![]() ![]() Der besøkte vi selvfølgelig The Peak, som nesten lå helt oppe i skyene. ![]() På samme side av sundet finner vi også de kjente toetasjes trikkene ![]() Verdens lengste rulletrappsystem ![]() Det er rundt 800 meter langt, og tar deg 135 høydemeter opp. ![]() Quote:
Ut over det er det ofte mye folk alle steder, og på søndag er det ofte ekstra mye da det er eneste dagen alle fremmedarbeiderene har fri. Her er det mange som har slått seg ned for å spise lunsj ![]() Ellers fant vi ut at hotellet lå "midt i China-town" ![]() ![]() Bambus kan brukes til mye, det var stillaser på opp til 10-15 etasjer kun bygget av bambus ![]() Til slutt så har man det velkjente lys-showet som går hver kveld kl. 20. Personlig var det artig å se, men det holdt med en kveld. Utsikten fra Kowloon til Hong Kong Island var flott også til andre tider på kvelden, og da var det litt mer armslag langs brygga. ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
|
![]()
Meget bra TR så langt Discus - Mye fine bilder fra fly og reisemål. Gir meg helt klart reiselyst....
![]() Quote:
Takk for titten så langt! HS-TLD |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Amatør
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
|
![]()
Flott og innholdsrik rapport så langt, HKG blir som mange andre reisemål mer og mer fristende for meg. Muligens neste storbytur går dit?
Forresten, det er vel ikke LH logo på rosen på bordet? Ville ikke blitt overrasket isåfall.. :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
|
![]()
Supert så langt Discus!
Bringer frem gode minner fra mitt besøk der i 2009 ![]()
__________________
Next up: Mye moro! - Star Alliance Gold / One World Sapphire |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Herlig . greit å forberede en slik til juni neste år med Tokyo på veien hjem..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Tusen takk for strålende rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Flott rapport! Fikk lyst til å reise tilbake når jeg leser denne!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
|
![]()
Veldig kjekk lesing; takk.
Aldri flydd first class selv, "kun" business noen ganger. Kunne tenkt meg en slik tur selv ja |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LHs 747 til Hong Kong? | Fervidus | Småprat | 7 | 07-08-2012 22:09 |
Oslo-Hong Kong-Oslo (C-klasse) - Ønsker tips | ILS2 | Reiseforum | 8 | 15-12-2010 22:03 |
Fly til Hong Kong | gilberg | Reiseforum | 16 | 24-09-2010 14:30 |
BA Club World fra Hong Kong til Oslo | VoiceCom | TripReports | 11 | 10-12-2007 23:49 |
My first FIRST - med BA til Hong Kong | VoiceCom | TripReports | 17 | 30-11-2007 16:54 |