Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2011, 22:10   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Lufthansa Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Torsdag 2. juni var det "luftfartsdagen" så da passet det med en liten langhelgetur.

Lite folk på flytoget til OSL, svingte innom manuell innsjekk for en gangs skyld og fikk et BP for hele turen i vanlig SAS-stil. Fikk beskjed i skranken om at vi kunne benytte fasttrack. Kom dit, BP ble scannet og fikk spørsmål om vi hadde EBG-kort. Nei, vi har ikke det, men reiser med LH C-klasse. Ja, da ble BPene sjekket på nytt og så var det greit. Om man hadde tatt fast- eller slow-track hadde det nok ikke spilt så stor rolle - var omtrent tomt begge steder. Ble en tur i "SAS-kantina" før man gikk ombord i bussen til MUC som så nesten helt full ut.

OSL-MUC, A319, LH2451, D-AILA "Frankfurt/Oder" (1996-årgang), sete 2A

Hadde valgt formiddagsflighten til MUC siden det allikevel var fridag, og da var det bedre å stå opp og fly sydover enn å sove lenge. Unnasluntring kunne man gjøre i Munchen mens man ventet på neste fly, enten i besøksparken eller i byen.



Flyet var utstyrt med nye Euro-seter, som så meget tynne ut, men tenkte ikke mer over dem før vi gikk av flyet i MUC, så da var de nok greie nok å sitte i. La merke til at de ikke har bord i midtsetet eller armlene som kan beveges sideveis i bussiness (i motsetning til de gamle setene), så setebredden er da standard uansett klasse.

Flaskeøl er enda en gang bekreftet



Maten smakte helt greit, hverken mer eller mindre.



Landet i MUC på rute, til tross for litt sen avreise fra OSL. Det var en helt grei tur med standard LH-service og mat.

Gikk innom F-loungen, satt trillekofferten i bagasjeoppbevaringen og siktet på en bytur. Tok S- og U-bahn til Olympiaparken og BMW-Welt. Besøksparken hadde vært et alternativ, men med 14 grader og lavt skydekke var det ikke fristende.





Returnerte til flyplassen etter å ha sett på diverse biler og motorsykler og andre detaljer. For å få litt følelsen av å ha vært på tysk jord ble det en bratwürst utenfor terminalen, i den pølsebua med stjernemotor som alltid har vært der.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 22:18   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Tilbake på flyplassen gikk F-security kjapt unna siden trillekoffert med "antiterrorvæskeposen" stod i loungen, og loungen var nå adskillig roligere enn når vi var innom noen timer tidligere. Det var enda noen timer til avreise, så vi fant et bar gode plasser i lungen og gikk løs på bufféten. Mange av Asia-flightene går sent på kvelden, så det var en del asiatiskinspirert mat på bordet.

Gikk ikke løs på det tyngste, men litt rå fisk og ris smakte godt og gled ned sammen med litt lokalt øl. Lufthansa-spisepinner hadde de også



Loungen har også eget sigarrom, med et utvalg sigarer - ikke røyker jeg og ikke har jeg peiling på sigarer, men det så fint ut hvertfall



Har funnet ut at det er godt og avslappende å ta en dusj før man skal avgårde på nattflighter, forsøker å ta det tett opptil avgang slik at man beholder roen i kroppen. Fikk tildelt ledig bad med dusj og gjort unna renseselsprosessen. Etter litt gestikulering fikk jeg også utdelt en badeand etter dusjingen.




Det stod nøtter og annet snacks på bordene i loungen, og badeanda fant seg raskt en venn i Hr Gummi Bjørn.



…vennskapet varte ikke alt for lenge.



For å unngå flere And-mot-Bjørn-episoder så fant vi ut at det var på tide å dytte anda i lomma og sikte mot gaten. MUC-loungen har innebygget grensepassering, dvs. loungen har to innganger/utganger en i Schengen og en i Non-Schengen. Ved Non-Schengen-døra sitter det en Herr eller Frau Grenzpolizei som har preprosessert passet man avleverte ved ankomst til loungen. Et raskt blikk opp bak skranken og passet ble overrakt, "Gute Reise" og ut av Schengen bar det.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 22:38   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

MUC-HKG A340-600, LH730, D-AIHN (2006-årgang) est. 10:40t

HKG-flighten er en av de siste long-haul flightene ut fra MUC om kvelden så det var ganske stille og folketomt i terminalen når vi gikk mot gaten. Tuslet litt rundt med tanke på at man skulle sitte/ligge i 11 timer.



Boarding for F- og C-klasse foregikk i dannede former uten knuffing eller banning. Kom ombord gjennom dør 1L og ble ønsket velkommen. "Sete 2C - velkommen ombord" - fikk anvist et sete som ikke fantes på flyet. SAS skriver ut begge flighter på samme BP, noe de i døra ikke var vant med og leste da opp setet for OSL-MUC-flighten. Men siden det bare var to rader så fant man frem allikevel

Det satt en person på rad én når vi kom ombord, og fikk beskjed om at vi bare kunne velge sete siden F-klasse når var ferdig boardet. Beholdt setene vi hadde valgt (rad 2 i midten) fordi det var lite å se ute i mørket og er litt mer sosialt å sette der enn på hver sin side av flyet.



Benplassen er det ikke noe å klage på. Som reisefølget sa - folk klager over dårlig beinplass og trange seter, de får bare betale for litt plass da, den finnes jo



Det ble nøtter og sprudlevann på undertegnede mens C-klasse-folket støvet forbi og bakover til sine "tilted beds". Reisefølget ville ha et glass rødvin før avgang, så da fant de frem en flaske og en vinåpner og skjenket vin etter en obligatorisk smak.



Det var utdeling av meny, pysj, toalettmappe og tøfler mens vi var på bakken, og push-back ble på rutetid. Dro av gårde bortover rullebanen i en ikke alt for full fart, men bedre enn hva A343 presterer, vi rullet vel i rundt 40 sekunder før farten ble god nok og de aerodynamiske lovene slo inn for fullt.

Siden vi var få så ble skilleveggene på de ledige setene slått ned, noe som gjorde at vi fikk meget god beinplass. Til tross for denne gode plassen så gikk ikke flyvertinnen foran oss ved servering, men gikk rundt rad 1 selv om det bare var vann som skulle skjenkes. Det så nesten komisk tungvint ut, men var jo veldig stilig og ryddig oppførsel. Fikk spørsmål om hva vi ville spise, og om vi ville ha maten ganske fort. Ja takk, valget ble fisk og maten tar vi gjerne så raskt som mulig.

Bordet ble dekket og den klassiske Lufthansa-rosen ble også delt ut sammen med brød (inkl. varmt hvitløksbrød).



Til tross for kun tre ombord i F-klasse så kom trillevogna med forrett på vanlig vis. Det ble dobbel dose kaviar til forrett pga. få folk og godt humør. Vertinnen forsøkte å pushe frozen vodka så godt hun kunne, men jeg stod over den.



Andre forretter var
  • Lobster Terrine with Baby Leek, Curry Cream and Papaya Relish
  • Slices of Beef seasoned with Garlic and Cilantro
  • Asparagus Mousse with mixed Salad

Mellomretten, vanlig salat, var ikke lastet pga. salatskandalen i Tyskland.

Til hovedrett ble det Fried Turbot in Orange and Port Sauce with braised Fennel and Basmatic Rice, noe som smakte meget godt. Til maten ble det 2007 Summa Varietalis (+).



bortsett fra fisken kunne de også tilby
  • Lamb Shoulder Tajine with stewed Eggplant and Zucchini, Seewt Potato Mash
  • Duck filled with Mushrooms wrapped in Lotus Leaf presented with Chinese Asparagus Stew, Carrots, Bell Pepper and Rice
Og desserten var Spicy Chocolate Delice with Cherry Sauce and Mango Sorbet. Sjokoladen var like søt og klissete som den ser ut, men når det ble litt for mye spice og anis-smak som i min gane ble litt kræsj.



Kunne også valgt
  • Nougat of Sainte-Maure, Reblochon, Brillat-Savarin, Rahmberg savory Cream Cheese and Fourme d'Ambert with Fig Chutney, Grapes and Walnuts
  • Coconut Soup with fresh Berries
Dersom man ikke ønsket hele oppdekkingen hadde de et "kjapt måltid" med Coffee marinated Salmon til forrett, Weal Cheeks til hovedrett og dessert.

Maten var meget god og med rødvin og fisk i magen så var det bare å deise i horisontalen og få seg noen timer på ryggen. Selv om F-setene til LH ikke er de beste i bransjen så sov jeg seks timer i strekk, fikk knipset et bilde av "Tibet-platået" og en liten bonus-time på øret etter det.



Frokosten var god, gikk for litt frukt og ost. De hadde også diverse kjøttpålegg samt (selvfølgelig) røkelaks. Alt kom på tralle og man kunne bare peke på det man ønsket så danderte de det og serverte.



…og fersk eggerøre (lages om bord) med bacon smakte godt sammen med det andre tilbehøret.



Te-kanna ble servert med beskjed om at posen hadde vært oppi i et minutt, han anbefalte et minutt til hvis jeg ikke hadde egne preferanser.



Sammen med ferskpresset appelsinjuice så var det et meget godt måltid.

Meget hyggelig crew på tur østover. De passet på hele tiden uten å være påtrengende, servicen var topp og det virket som de trivdes på jobb den dagen. Det som trekker ned helhetsinntrykket er de gamle setene og toalettene. Det er vel ingen(?) som har så flotte toaletter som SAS har på sine store busser hvis vi ser bort fra A380.



Immigrasjon i HKG gikk fort, kjøpte Octopus-kort på flyplassen. Octopus er som Flexus og Oyster, men kan også brukes som småpengekort i veldig mange kiosker og butikker i Hong kong. Toget inn til sentrum var raskt unnagjort, og det samme var shuttle til hotellet.

På hotellet satt LN-FHU og ventet på oss, så vi sjekket inn og fikk oss en øl og litt informasjon om byen fra vår "lokale trønder-guide" som skulle videre til BKK med EK samme kveld.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 11-07-2011 at 22:44.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 22:38   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Har ikke du en Swiss-rapport du egentlig skulle skrevet før denne??
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 22:45   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Har ikke du en Swiss-rapport du egentlig skulle skrevet før denne??
Det stod i fare for å bli en "rystende og strålende tur", så den ble utsatt et år.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2011, 23:53   #6
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott rapport så langt - og moro lesning siden vi skal akkurat samme tur i C & F selv
nime is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 02:10   #7
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Kjempe rapport. Gleder meg til "tilbake til OSL"
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 09:58   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Takk, så langt ! De sigarene frister. Det samme gjør kaviaren og champagnen. Må seriøst vurdere et tilbud hvis det dukker opp igjen, selv om det for min del kanksje er mest aktuelt med business til Afrika eller Sør-Amerika.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 10:02   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Flot start på rapporten. Skal selv samme rute til maj

Ser frem til fortsættelsen...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 11:02   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Takk, så langt ! De sigarene frister. Det samme gjør kaviaren og champagnen. Må seriøst vurdere et tilbud hvis det dukker opp igjen, selv om det for min del kanksje er mest aktuelt med business til Afrika eller Sør-Amerika.
Du får business til Sør-Amerika for samme beløp, men også LH til CPT eller LX til JNB i F. SA er jo *-selskap så evt. connection JNB-CPT i C er inkludert. Sigarer og kaviar gjelder vel bare LH-F tror jeg.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 11:28   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Hong Kong

Hadde booket club-rom på Hyatt for å få litt ekstra service og luksus når man først var på langtur.



Hotellet ligger i samme bygningskompleks som et kjøpesenter og leiligheter, resepsjonen er i 3. etasje, og rommene i 9-27 etasje. Shuttle fra flytoget slapp oss av i kjelleren, tok heisen opp til resepsjonen og møtte LN-FHU der. Ble videre henvist til club-innsjekk i 26. etasje og ble fulgt opp av en vertinne.

I club-etasjen var heisknappen integrert i en skulptur



Gratis frokost var inkludert hver morgen og ble inntatt i club-longen. Frokosten bestod av en liten buffet med variert pålegg og to varmretter hver dag, en vestlig og en østlig variant.



Husker ikke hva navnet på denne var, men den smakte mer enn utseende skulle tilsi.



Hele dagen var det softdrinks tilgjengelig, og hver kveld var det snacks og alkoholer tilgjengelig gratis i to timer







Som kunne nytes sammen med utsikten over havna



En god del av mat- og drikkebudsjettet ble spart på ettermiddagstid her da serveringstidspunktet passet bra etter en dags labbing.

Som de fleste hotellrom har i dag, hadde også dette "main switch" for å få slått på strømmen. Siden det var praktisk å kunne lade litt elektriske remedier samt la a/c surre og gå mens vi ikke var hjemme så gjorde jeg et forsøk på å sanke Trumf-poeng på strømforbruket



Størrelsen på rommet var helt greit, og badet kunne man entre på tre måter: gjennom døra, gjennom skyvedør til stua eller gjennom skapet i gangen...





Badet kom med et lite fossefall i vasken...



…og diverse krimskrams for de som måtte ha behov for det.



Gratis vannflasker stod på plass på badet, og hver kveld var det "turn down service", bl.a. med vannflaske og glass plassert på nattbordet. I tillegg var det nespressomaskin på rommet, med tre forskjellige kapsler å velge mellom.

Ja, hotellet hadde også utendørs svømmebasseng i 10. etasje så man kunne slappe av med utsikt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 11:35   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Men, vi var ikke bare på hotellet, LN-FHU viste oss det lokale nabolaget etter ankomst når nøden var størst og tørsten tok overhånd. For å ikke få kultursjokk etter mange timer på et tysk fly så bar det rett over gata til Biergarden.

De vanlige turistfellene og litt annet ble avlagt et besøk, Star Ferries over sundet til Hong Kong Island er både koselig, billig og gir god utsikt.





Der besøkte vi selvfølgelig The Peak, som nesten lå helt oppe i skyene.



På samme side av sundet finner vi også de kjente toetasjes trikkene



Verdens lengste rulletrappsystem



Det er rundt 800 meter langt, og tar deg 135 høydemeter opp.



Quote:
The escalator daily runs downhill from 6:00 a.m. to 10:00 a.m. and uphill from 10:30am to midnight. Apart from serving as a method of transporting, it is also a tourist attraction and has restaurants, bars, and shops lining its route. There is an entrance and exit on each road it passes, often on both sides of the road.
https://secure.wikimedia.org/wikiped...vels_escalator

Ut over det er det ofte mye folk alle steder, og på søndag er det ofte ekstra mye da det er eneste dagen alle fremmedarbeiderene har fri. Her er det mange som har slått seg ned for å spise lunsj



Ellers fant vi ut at hotellet lå "midt i China-town"



Bambus kan brukes til mye, det var stillaser på opp til 10-15 etasjer kun bygget av bambus



Til slutt så har man det velkjente lys-showet som går hver kveld kl. 20. Personlig var det artig å se, men det holdt med en kveld. Utsikten fra Kowloon til Hong Kong Island var flott også til andre tider på kvelden, og da var det litt mer armslag langs brygga.

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 12:02   #13
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Meget bra TR så langt Discus - Mye fine bilder fra fly og reisemål. Gir meg helt klart reiselyst....

Quote:
og badet kunne man entre på tre måter: gjennom døra, gjennom skyvedør til stua eller gjennom skapet i gangen...
Hehe, ja det var badet sitt dèt..."Finnes ikke et bad med respekt for seg selv har mindre enn...ja, la oss se....3(!) inn/utganger..."


Takk for titten så langt!

HS-TLD
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 12:09   #14
Ståle
Amatør
 
Ståle's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Midt i gryta
Posts: 2,004
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott og innholdsrik rapport så langt, HKG blir som mange andre reisemål mer og mer fristende for meg. Muligens neste storbytur går dit?

Forresten, det er vel ikke LH logo på rosen på bordet? Ville ikke blitt overrasket isåfall.. :P
__________________
Reis og lev !

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 12:15   #15
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Supert så langt Discus!

Bringer frem gode minner fra mitt besøk der i 2009
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 12:20   #16
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Herlig . greit å forberede en slik til juni neste år med Tokyo på veien hjem..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 12:27   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Tusen takk for strålende rapport!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 18:53   #18
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Flott rapport! Fikk lyst til å reise tilbake når jeg leser denne!
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 19:44   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,686
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Forresten, det er vel ikke LH logo på rosen på bordet? Ville ikke blitt overrasket isåfall.. :P
Nei med det står "FIRST" på smøret, skal jo være litt stil
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2011, 20:37   #20
Fjordheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2010
Location: Haugesund
Posts: 339
Default Re: Først til Hong Kong og tilbake til Oslo

Veldig kjekk lesing; takk.

Aldri flydd first class selv, "kun" business noen ganger. Kunne tenkt meg en slik tur selv ja
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LHs 747 til Hong Kong? Fervidus Småprat 7 07-08-2012 22:09
Oslo-Hong Kong-Oslo (C-klasse) - Ønsker tips ILS2 Reiseforum 8 15-12-2010 22:03
Fly til Hong Kong gilberg Reiseforum 16 24-09-2010 14:30
BA Club World fra Hong Kong til Oslo VoiceCom TripReports 11 10-12-2007 23:49
My first FIRST - med BA til Hong Kong VoiceCom TripReports 17 30-11-2007 16:54


All times are GMT +2. The time now is 00:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.